رضا پدیدار نائب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران

رضا پدیدار، نائب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری میزان با بیان اینکه بورس کالا به عنوان پایگاه رونق و توسعه اقتصادی کشور تلقی می شود، گفت: تا قبل از راه اندازی بورس کالا جای خالی آن به خوبی در نظام اقتصادی کشور احساس می شد، به طور کلی بورس کالا از زمانی که ایجاد شد در مسیر اطلاع رسانی، آگاه سازی جامعه و حضور فعال افرادی که برای مبادلات در حوزه اقتصاد بودند موثر عمل کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ او با بیان اینکه تمام کشورهایی که بورس فعال دارند از یک پایگاه قوی جهت توسعه اقتصادی کشور برخوردارند، افزود: زمانی که بورس کالا حضور موثری را در کشور داشته باشد به دلیل آنکه روند تمام معاملات در آن نمایان است به همراه خود یک شفافیت حداکثری را در اقتصاد کشور ایجاد می کند بدین معنا که تمام سازمان ها و ارگان هایی که در حوزه اقتصاد در حال فعالیت هستند می توانند عملکرد خود را در بورس معرفی و به مردم و سهامداران اطلاع رسانی کنند؛ این امر باعث می شود تا مردم، ضمن آگاهی در توسعه این شرکت ها مشارکت کنند اما اگر آگاهی وجود نداشته باشد ضریب رشدی هم به وجود نمی آید زیرا میزان رشد وابسته به آگاهی مردم است.
پدیدار تاکید کرد: بورس کالا یکی از پایگاه هایی است که باعث افزایش آگاهی مردم می شود، بنابراین این بورس بستر مناسبی برای فعالان اقتصادی در راستای حضور موثر آنها و ایجاد معاملات شفاف است.
نائب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران به نقش بورس کالا در افزایش و رشد کیفیت محصولات تولیدی کشور اشاره و بیان کرد: محصولات تولیدی یک فرآیندی را با خود به همراه دارند که آن فرآیند مسیری را پیش روی فعالان اقتصادی برای پیدا کردن نقش خود می گذارد. از این رو وقتی تنها کالاهای استاندارد با کیفیت مشخص معامله می شود، به مرور شاهد رشد کیفی تولیدات و رقابت سالم و روشن میان شرکت ها هستیم.
او اظهار داشت: نقش پذیری مردم در فرآیند های اقتصادی نیازمند یک بستر شفاف است که بورس کالا این امکان را برای پیدا کردن جایگاه فعالان بازار در فعالیت های اقتصادی فراهم کرده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به تفاوت معاملات در دوران قبل و بعد از راه اندازی بورس کالا پرداخت و گفت: تاثیرات مثبت بورس کالا در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست از زمانی که بورس کالا راه اندازی شد بر افزایش ضریب رشد و گردش نقدینگی کشور بسیار موثر بود در حالی که تا قبل از وجود بورس کالا شاهد چنین معاملات شفافی در بازار نبودیم و رابطه ها حرف اول را در معاملات می زد.
پدیدار با تاکید بر آنکه بورس کالا تاثیر به سزایی را در ایجاد شرایط برابر و معاملات عادلانه داشته است، افزود: این موضوع به قابلیت ها و توانمندی های فعالان بازار برمی گردد که به دنبال قرار گرفتن در این فرآیند هستند و بورس کالا بستر لازم را برای این افراد مهیا کرده است.
پدیدار نظر خود در خصوص عرضه کلیه محصولات تولیدی در بازار را اینگونه بیان کرد: ما موافق عرضه کالاها در بورس کالا هستیم چرا که وقتی مبادلات و رفتارها شفاف می شود، ضریب انحصار طلبی شرکت ها در معرض دیدگان همه قرار می گیرد و مسوولان می تواند با این انحصارها مقابله کنند.
وی در پایان به سامانه بهین یاب وزارت صمت اشاره کرد و گفت:سامانه بهین یاب برای داده های صنعتی است و هر شرکتی که پروانه فعالیت تولیدی و صنعتی و جواز تاسیس داشته باشد در آن سامانه ثبت می شود. این سامانه برای گروه هایی که در امر تولید و صادرات کالا کار می کنند آنها را برای ورود به بورس کالا معرفی می کند، اما باید قبول کرد بهین یاب، سامانه صد در صد به روزی نیست که اطلاعات آن باید به روز باشد که البته این اقدام با تاخیر صورت می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها