بازارهای جهانی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت به رشد خود ادامه داد و انتظارات برای محدودتر شدن عرضه تحت تاثیر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران رکوردشکنی قیمت ها را تداوم بخشید و نفت برنت بالاتر از ۸۶ دلار نیز معامله شده و به بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۱۴ رسید.

به گزارش «کالاخبر»؛ آمریکا از چهارم نوامبر صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار می‌دهد و واشنگتن، دولت‌ها و شرکت‌های سراسر جهان را برای توقف خرید از تهران تحت فشار قرار داده است.

ادامه رکوردشکنی قیمت نفت با افزایش نگرانی ها نسبت به تحریم ایران

در هفته ای که گذشت اعلام شد که صادرات نفت ایران حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است و تحلیلگران معتقدند که این کاهش صادرات با شروع تحریم ها شدت پیدا خواهد کرد. طبق آمار بازرگانی Refinitiv Eikon، صادرات دریابرد ایران در سپتامبر تنها ۱.۹ میلیون بشکه در روز بود که پایین‌ترین سطح از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف به‌شمار می‌رود.

در خبری دیگر شرکت سینوپک چین اعلام کرد بارگیری نفت ایران را در ماه میلادی جاری کاهش خواهد داد. گروه مالی آمریکایی گلدمن ساکس هشدار داد ریسک این‌که نفت به دلیل تحریم‌ها علیه صادرات ایران تا پایان سال بالای ۸۰ دلار در هر بشکه بماند، وجود دارد و رقیبان ایران ممکن است قادر به جبران افت صادرات ایران نباشند. افزایش قیمت نفت تا روز پنجشنبه ادامه پیدا کرد و در این روز بدنبال افزایش ذخایر نفت آمریکا و خبر توافق محرمانه روسیه و عربستان سعودی برای بالا بردن تولید در سپتامبر، از بالاترین رکورد خود در چهار سال اخیر عقب نشینی کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته حدود ۸ میلیون بشکه افزایش یافته و به حدود ۴۰۴ میلیون بشکه رسیده است. در این بین، تولید نفت آمریکا در رکورد ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است. از طرف دیگر چهار منبع آگاه به رویترز اظهار کردند خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی وی در سپتامبر یک توافق محرمانه برای افزایش تولید نفت و مهار افزایش قیمت ها انجام دادند و پیش از نشست تولیدکنندگان در الجزایر، آمریکا را مطلع کردند.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

فلزات اساسی زیر فشار افزایش ارزش دلار

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر تداوم کاهش موجودی انبار بورس های کالایی، انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا و افزایش ارزش دلار، نهایی شدن قرارداد جایگزین نفتا بین کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک و انتشار آمار نسبتا ناامیدکننده از اقتصاد چین قرار گرفت و به جز در آلومینیوم که رشدی قابل توجه را تجربه کرد در دیگر فلزات شاهد نوسانات زیادی نبودیم. در چین شاخص PMI تولید ماه سپتامبر منتشر شد که رقم ۵۰.۸ را نشان می داد که از انتظار ۵۱.۲ بازار کمتر بود. این موضوع مشخصا به تعرفه گمرکی اعمالی از سوی آمریکا برمی گردد و مشخصه آن، زیرشاخص صادرات در ایندکس PMI است که به ۴۸ رسیده (کمتر از ۵۰ انقباضی) و کمترین حد از سال ۲۰۱۶ است.

در هفته گذشته اعلام شد که آمریکا، کانادا و مکزیک به توافقی تجاری دست یافته اند که قرار است جایگزین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به توافق «نفتا» شود. توافق تجاری جدید که "توافق ایالات متحده، مکزیک و کاناد (USMCA) نام خواهد داشت قرار است در پایان ماه نوامبر امضاء شود و پس از آن برای تصویب به کنگره آمریکا ارجاع داده می شود.

اعلام این خبر موجب کاهش نگرانی ها در مورد جنگ تجاری شده و موجب افزایش تقاضا در بازارهای سهام و کامودیتی شد. در روزهای پایانی هفته آمار منتشره از اقتصاد آمریکا نشان داد که میزان بیکاری در این کشور به ۳.۷ درصد رسیده است که کمترین میزان در ۴۹ سال گذشته است. با این وجود ایجاد اشتغال جدید در ماه سپتامبر ناامیدکننده بود و تنها ۱۳۴ هزار شغل بود و رشد دستمزدها طبق انتظار ۲.۸ رشد داشت.

در هفته گذشته شرکت Norsk Hydro اعلام کرد که سایت تولید آلومینای Alunorte در برزیل را به صورت کامل تعطیل کرده است. این سایت به عنوان بزرگترین واحد تولید آلومینا در جهان شناخته می‌شود. انتشار این خبر قیمت آلومینیوم را صعودی کرده و این فلز رشد هفتگی ۶.۵ درصدی را ثبت کرد. روند نزولی موجودی انبارهای فلزات همچنان ادامه پیدا کرد و موجودی آلومینیوم با ۲.۳ درصد کاهش به کمترین میزان در یازده سال گذشته رسید و موجودی انبارهای مس نیز در بورس فلزات لندن با ۷.۷ درصد کاهش مواجه شد. در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها