حسین شیرزاد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در آینده ای نزدیک، یگانه مرجع تعیین قیمت زعفران در جهان، جمهوری اسلامی ایران و بورس بین المللی آن خواهد بود و در عین حال شاهد یک شفافیت کم نظیر در قیمت و کیفیت خواهیم بود؛ همچنین تلاش می شود از این پس، صادرات زعفران فقط با گواهی بورس کالا ممکن باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد که دولت علاوه بر خرید حمایتی و عرضه صادراتی، راه اندازی بورس بین المللی زعفران در ایران را دنبال می کند. 

حسین شیرزاد با بیان اینکه تاکنون ۶۵ تن زعفران در بورس کالا فروش رفته و بخش قابل توجهی نیز صادر شده است، بر ادامه برنامه دولت برای خرید حمایتی و عرضه صادراتی محصول زعفران تاکید کرد و گفت: باید به دنبال احیا و اصلاح این بازار باشیم.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره چگونگی روند عرضه زعفران بر تابلوی بورس در آینده گفت: یگانه مرجع تعیین قیمت زعفران در جهان، جمهوری اسلامی ایران و بورس بین المللی آن خواهد بود و در عین حال شاهد یک شفافیت کم نظیر در قیمت و کیفیت خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در آینده با ایجاد و تجهیز بستر مناسب برای حفظ و نگهداری، زمینه تعادل (قیمت و بازار) این محصول را فراهم می کنیم تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان در خرید به موقع هنگام اوج برداشت محصول، منافع مصرف کنندگان را نیز در نظر گرفته و از طریق صادرات آن برای تقویت تراز تجاری قدم موثری برداریم.

وی تاکید کرد: تلاش می شود از این پس، صادرات زعفران فقط با گواهی بورس ممکن باشد.

به گفته وی، ایران به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده زعفران، نزدیک به ۸۵ درصد تولید جهان را در اختیار دارد و پارسال در چارچوب خرید توافقی، ۶۷ تن انواع زعفران رشته ای بریده شامل نگین و شبه نگین (یا سرگل)، رشته ای درجه یک شامل پوشال مرغوب و پوشال معمولی بر اساس استانداردهای ملی از کشاورزان خریداری شد.

به گزارش ایرنا، پارسال هر کیلوگرم زعفران به قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد.

ظرفیت تولید زعفران در ایران از ۳۰ تن در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۳۰۰ تن در سال های اخیر رسیده است و سالیانه حدود ۲۰۰ تن به کشورهای هدف صادر می شود.

طبق آمارها مصرف سرانه زعفران در ایران برای هر نفر یک گرم است که در مجموع سالیانه بیش از ۸۰ تن از این محصول به مصرف داخلی می رسد.

این گیاه دارویی و نشاط آور روزانه باید ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم و ماهانه نزدیک به پنج گرم مصرف شود.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ با ماهیت شرکت سهامی دولتی و با هدف توسعه بخش روستایی و کشاورزی از طریق تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی تشکیل شد.

این سازمان هر ساله با خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی تلاش می کند از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و روستایی حمایت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها