684148.jpg

مشاور طرح جامع فولاد کاهش تولید فولاد را در سال ۹۴ ناشی از کاهش تقاضای آن در بازار جهانی و داخل کشور دانست و گفت: افزایش تولید فولاد رابطه تنگاتنگی با رشد اقتصادی دارد و تا پایان سال طرح جامع فولاد پایش می‌شود و جمع‌بندی آن در همایش فولاد و معدن مطرح خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد ابکا طی گفتگویی با بیان اینکه دلیل اصلی کاهش تولید فولاد امسال اتفاقات فضای جهانی بوده است، اظهار کرد: همزمان رکود بین‌المللی و رکود داخلی بر صنعت فولاد ایران سایه انداخت و عوامل موثر داخلی و خارجی در کاهش تولید محصولات فولادی توانست موثر واقع شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی بين‌المللی فولاد تكنيک در این باره افزود: با کاهش تقاضا در بازار داخلی انبارهای تولیدکنندگان کشور پر از دپوی محصولات فولادی شده است که این موضوع نشان می‌دهد صرفا عامل افت تولید فضای بازار بوده و همه اینها سبب شده فولادسازان نتوانند رکورد تولید سال گذشته را بزنند و استراتژی کاهش تولید را در پیش بگیرند.

این کارشناس صنعت فولاد در مورد اهداف طرح جامع فولاد تا ۱۰ سال آینده، یادآور شد: در صنعت فولاد باید به تولید ۵۵ میلیون تن دست پیدا کنیم زیرا این رقم از قبل محاسبه شده بود و یکی از عواملی که در این تصمیم مورد ملاک قرار گرفته، رشد اقتصادی است. در این سال‌ها رشد اقتصادی پایین بوده و مصرف و تولید بر این اساس روند خود را طی می‌کردند، اما بر اساس پیش‌بینی‌های جدید تیم اقتصادی دولت، قرار است رشد اقتصادی ۵ درصدی را در پیش داشته باشیم و حتی سازمان‌های بین‌المللی هم با توجه به رشد اقتصادی پیش‌ رو اقتصاد ایران را می‌نگرند.

وی با بیان اینکه دسترسی به ۵۵ میلیون تن کار دشواری نیست، گفت: این احتمال وجود دارد که مصرف داخلی‌مان در سال ۱۴۰۴ کاهش پیدا کند اما صادرات‌مان مطمئنا افزایش پیدا می‌کند و ممکن است زودتر از ۱۰ سال آینده نیز به ۵۵ میلیون تن دست یابیم. با این وجود باید ۴۲ میلیون تن مصرف داخلی داشته باشیم و ۱۴ میلیون تن صادر کنیم.

ابکا افزود: رکورد صادرات ۳ میلیون تنی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد صنعت فولاد ایران پتانسیل افزایش صادرات را دارد و می‌تواند با دسترسی به بازارهای جهانی در صورت اصلاح زیرساخت‌ها به رقم مدنظر در طرح جامع فولاد دست پیدا کند.

او با بیان اینکه اهداف طرح جامع فولاد تغییر نمی‌کند و بر اساس آنها جلو خواهیم رفت، گفت: ممکن است نیاز داخلی‌مان تا ۱۰ سال آینده افزایش پیدا کند و فقط سهم صادرات‌مان کمتر از ۱۴ میلیون تن شود.

مشاور طرح جامع فولاد با بیان اینکه یکسری از پیش‌بینی‌ها برای سال ۹۴ خوشبینانه بود، افزود: هنوز هم بودجه عمرانی تحریک کننده بازار فولاد نیست و دو عامل رشد صنعت و رشد ساختمان در تداوم رکود این بازار در سال ۹۵ بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پایش طرح جامع فولاد تا پایان سال ۹۴ ادامه خواهد داشت اما اهداف این طرح عوض نخواهد شد و نتیجه پایش طرح جامع فولاد در همایش معدن و فولاد اعلام خواهد شد.

وی افزود: حضور پیتر مارکوس و ورلد استیل در همایش فولاد و معدن (تحلیلگران بزرگ جهانی که اغلب پیش‌بینی‌هایشان محقق شده) برای صنعت فولاد ایران اتفاق خوبی خواهد بود زیرا آنها با نگاه جهانی به این صنعت نگاه می‌کنند و پذیرفتن آنها برای شرکت در این همایش، نشان از وضعیت امیدوارکننده بازار و پتانسیل‌های صنعتی ایران خواهد بود

منبع : اقتصادنیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها