مس

مهمترین کشورهای صادرکننده مفتول مسی در جهان، طی ۱۷ سال گذشته، به‌طور متوسط سهم ۴۶ درصدی از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص دادند. به‌رغم سهم قابل توجه ۶ صادرکننده مطرح، تعدد کشورهای صادرکننده گویای پراکندگی تجارت این نیمه‌ساخته مسی در سطح جهانی است. آلمان، به‌عنوان بزرگترین صادرکننده مفتول مسی، سهم ۱۳ درصدی از کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، فهرست کشورهای واردکننده مفتول مسی گویای عدم تمرکز تجارت این نیمه‌ساخته در برخی کشورها بود و عموما تمامی کشورهایی که توسعه زیرساخت‌ها را تجربه کرده‌اند، در زمره واردکنندگان این محصول قرار دارند. بررسی صادرکنندگان مفتول مسی نیز، موید پراکندگی واحدهای تولید و صادرات مفتول مسی در سراسر جهان است؛ چرا که بر اساس آمار بین‌المللی تجارت، بیش از ۱۳۰ کشور در صادرات مفتول مسی ایفای نقش می‌کنند. بررسی آمار تجارت بین‌المللی مفتول مسی نشان می‌دهد متوسط سهم صادراتی ۶ کشور مهم از تجارت جهانی مفتول در بازه ۱۷ ساله مورد بررسی، حدود ۴۶ درصد (تقریبا نیمی از تجارت جهانی) است. همچنین متوسط سهم آلمان، مهمترین صادرکننده مفتول مسی، از کل تجارت نیز حدود ۱۳ درصد در بازه مورد بررسی، برآورد شده است.

حجم صادرات ۶ کشور مهم صادرکننده  برای سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ نشان می دهد که آلمان با متوسط حجم صادراتی ۳۳۸ هزار تن در سال طی بازه ۱۷ سال اخیر، بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول مسی در جهان محسوب می‌شود. متوسط سهم این کشور از کل تجارت جهانی طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ تقریبا بدون تغییر و در سطحی ثابت باقی مانده است. علت این امر، رشد حجم صادراتی آلمان با نرخ سالانه ۱.۹ درصدی است که تقریبا همگام با نرخ رشد تجارت جهانی بوده است. آلمان در سال ۲۰۰۱، حدود ۲۳۸ هزار تن مفتول مسی در بازارهای بین‌المللی به فروش رساند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۲۳ هزار تن رسید.

علاوه بر آلمان، کشورهای روسیه، بلژیک، آمریکا، اسپانیا و لهستان دیگر صادرکنندگان مهم مفتول مسی در جهان محسوب می‌شوند که مجموع حجم صادراتی این کشورها (با احتساب آلمان) به‌طور متوسط طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، حدود ۴۶ درصد از کل تجارت جهانی مفتول را تشکیل می‌دهد. از میان ۶ کشور مهم صادرکننده، همگی به‌جز بلژیک با رشد حجم صادراتی همراه بودند. حجم صادرات مفتول مسی بلژیک در سال ۲۰۰۱ حدود ۲۴۷ هزار تن بود که با افت سالانه ۱.۲ درصدی به حدود ۲۰۵ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسید. گفتنی است که سیر کاهشی صادرات مفتول بلژیک بسیار نوسانی بود؛ به گونه‌ای که متوسط حجم صادرات این کشور در بازه ۱۷ ساله مورد بررسی، حدود ۱۹۰ هزار تن در سال برآورد شد. نرخ رشد سالانه صادرات مفتول مسی روسیه، آمریکا، اسپانیا و لهستان نیز طی ۱۷ سال اخیر، به‌ترتیب برابر با ۸.۹، ۴.۴، ۴ و ۳.۸ درصد بود.

ایالات متحده، در هر ۲ فهرست کشورهای مهم واردکننده و صادرکننده مفتول مسی به چشم می‌خورد که با توجه به حجم بیشتر متوسط واردات در بازه مورد بررسی، این کشور خالص واردکننده مفتول مسی در جهان محسوب می‌شود. دلیل این امر، حجم تولید قابل توجه سیم و کابل در ایالات متحده است. گفتنی است که تراز تجاری سیم و کابل این کشور آمریکای شمالی نیز همانند مفتول مسی، وارداتی است. نکته حایز اهمیت این که اگرچه کشورهای توسعه‌یافته نظیر ایالات متحده آمریکا، به دلیل بلوغ اقتصادی با رشد مصرف در صنایع مصرف‌کننده همراه نباشند، ولی در مجموع حجم مصرف در این کشورها بسیار بیشتر از اقتصادهای در حال توسعه با جمعیت مشابه است. از این رو، می‌توان نام کشوری مانند آمریکا را به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرف در مفتول مسی و سیم و کابل در جهان دید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها