640x-1.jpg

با وجود این که بازار مس سال جاری میلادی را خوب آغاز نکرد و از اواسط ماه گذشته میلادی، قیمت ها به دلیل خبرهای منفی از اقتصاد چین به ۴۳۳۰ دلار در هر تن رسید، اما از آن زمان تاکنون قیمت فلز سرخ در مسیر رشد قرار گرفته که البته همواره افت و خیزهایی در قیمت ها مشاهده شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با توجه به تغییراتی که در روزهای اخیر در شرایط بازار مواد خام ایجاد شده است، سوال مهمی برای سرمایه گذاران مطرح شده و آن اینکه آیا می توان به رشد قیمت مس در ماه های آینده امیدوار بود یا نه و شرط رونق بازار فلزات اساسی چیست؟

هفته پیش خبر مهمی از اقتصاد چین منتشر نشد و بازارهای این کشور به دلیل آغاز سال نو تعطیل بودند. روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر تن مس با ۴۴۵۰ دلار رسید. در واقع کاهش ارزش دلار در طول هفته گذشته سبب شد قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی رشد کند.

نخستین عامل موثر بر قیمت مس، تغییرات ارزش دلار و پیش بینی هایی است که در باره زمان افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا مطرح می شود. ارتباط ارزش دلار و قیمت مس بسیار قوی است و هر گاه ارزش دلار کاهش یابد قیمت مس رشد می کند.

طی هفته های اخیر، ضعف اقتصاد جهان سبب شده احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک کمتر شود و به همین دلیل ارزش دلار کاهش یافته است. بویژه هفته گذشته، جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در دو جلسه ای که با اعضاء کمیته های خدمات مالی و بانکداری مجالس نمایندگان و سنای این کشور داشت به ضعف اقتصاد جهان اذعان کرد و احتمال منفی شدن نرخ های بهره سپرده ها را منتفی ندانست. با انتشار این سخنان فشار بر ارزش دلار بیشتر شد و قیمت فلزات اساسی از جمله مس رشد کرد.

البته بخش هایی از اقتصاد آمریکا از جمله بازار کار این کشور در وضعیت خوبی بسر می برد اما اگر ریسک هایی که متوجه رونق اقتصاد جهان است شدت پیدا کند بانک مرکزی آمریکا نمی تواند در ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. گفته شده نرخ های بهره ممکن است در نیمه نخست امسال بالا برده نشود. در این حالت قیمت فلزات اساسی حمایت می شود.

دومین عامل موثر بر قیمت مس، میزان ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن است. در روزهای اخیر یعنی از ابتدای ماه جاری میلادی، میزان ذخیره مس در این انبارها ۵.۹ درصد کاهش یافته است. البته در مورد مس باید گفت پیش بینی شده وضعیت مازاد عرضه امسال ادامه پیدا خواهد کرد.

سومین عامل موثر بر قیمت مس، وضعیت اقتصاد چین است. تغییری که اخیرا در این عامل پدید آمده این است که احتمالا بانک مرکزی چین به سبب ضعف اقتصاد جهان مجبور خواهد شد تدابیر حمایتی جدید اتخاذ کند. اقتصاد چین سال پیش ۶.۹ درصد رشد کرد اما وضعیت بد اقتصاد جهان سبب خواهد شد امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور بسیار کمتر از ۷ درصد یعنی نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت برای رشد اقتصاد باشد.

تدابیر جدید حمایتی بانک مرکزی و دولت چین سبب خواهد شد بر تقاضای مس در چین افزوده شود. بر مبنای آنچه گفته شد به نظر می رسد وضعیت بازار فلزات اساسی در ماه های آینده بهتر شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر پوند مس در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها