مفتول آلومینیوم

بازار مفتول آلومینیومی ترکیه طی سال‌های گذشته در حالت تراز نسبی بود؛ به‌نحوی که میزان مازاد عرضه یا کسری در این بازار که منجر به صادرات یا واردات این محصول به این کشور شده باشد، اندک بود. با این حال، پروژه‌های توسعه شبکه برق و احداث نیروگاه‌ها در آن، سبب جهش تقاضای مفتول آلومینیومی در ترکیه شده است.

مفتول آلومینیومی یکی از نیمه‌ساخته‌هایی است که عموما با توجه به نیاز داخل تولید می‌شود؛ به این معنی که ظرفیت‌های شکل گرفته از تولید مفتول، براساس تنها تقاضای داخلی است. در پی این امر میزان عرضه و تقاضای این محصول در بازار داخلی ترکیه طی سال‌های گذشته تقریبا در یک سطح بوده است؛ به‌نحوی که اختلاف بین عرضه و تقاضا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، از ۷ هزار تن تجاوز نکرد؛ ولی پس از آن افزایش یافت و حتی در سال ۲۰۱۷، به حدود ۲۵ هزار تن نیز رسید.

بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، همواره میزان تقاضای مفتول بیش از مقدار عرضه آن بود؛ این امر سبب شد تا محرک کافی برای افزایش تولید وجود داشته باشد و مقدار تولید در این کشور افزایش یابد. با این حال، در سال ۲۰۱۵ تمرکز سرمایه‌های بخش برق و توزیع این کشور برای احداث نیروگاه‌های جدید معطوف و سبب شد تا از نوسازی و توسعه شبکه برق‌رسانی در این سال نسبت به سال‌های پیشین کاسته شود که متعاقبا سبب افت تقاضای سیم و کابل آلومینیومی شد. در نمودار ۱، میزان عرضه و تقاضای داخلی مفتول آلومینیومی ترکیه طی سال‌های گذشته قابل مشاهده است.

براساس این گزارش، پس از آغاز ساخت زیرساخت‌های برخی از نیروگاه‌های مهم در این کشور، از اواخر سال ۲۰۱۵، به‌تدریج به تقاضای سیم و کابل و متعاقبا تقاضای مفتول آلومینیومی افزوده شد تا جایی که در سال ۲۰۱۷ که مراحل پایانی ساخت بسیاری از نیروگاه‌ها سپری می‌شد، اوج‌گیری تقاضای سیم و کابل را در پی داشت. از آن‌جا که در این رخدادها، رشد شدید تقاضا حاصل شد، طرف عرضه که عموما با شدت کمتری نوسان می‌کند، نتوانست به‌طور کامل تقاضا را پوشش داده و حدود ۲۵ هزار تن آن از محل واردات تأمین شد. لازم به اشاره است که در سال ۲۰۱۷، بیش از ۵.۸ مگاوات ظرفیت تولید برق جدید به شبکه تولید برق ترکیه اضافه شد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷، تعداد قابل توجهی از پروژه‌های احداث نیروگاه‌های تولید برق خود را به‌بهره‌برداری رساند. هر چند که این امر سب اوج‌گیری تقاضای سیم و کابل و متعاقبا مفتول آلومینیومی در این سال شد، ولی انتظار می‌رود که تقاضای این محصول در سال‌های آتی از بیشینه مقدار سال ۲۰۱۷، کاهش یابد. با این حال، افزایش ظرفیت‌های تولید برق نه‌تنها توسعه شبکه برق‌رسانی را نیز می‌طلبد، بلکه مقدار سیم و کابل لازم برای تعویض و نوسازی شبکه‌ها نیز افزایش خواهد یافت. از این رو انتظار می‌رود که تقاضای مفتول پس از افتی که انتظار می‌رود در سال پس از ۲۰۱۷ شاهدش باشد، به‌تدریج روندی صعودی را بپیماید. این امر محرک افزایش تولید و توسعه ظرفیت‌های مفتول‌سازی در سال‌های آتی نیز خواهد بود.

منبع: اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها