کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا کاهش یافته و نگرانی ها نسبت به تاثیرات منفی جنگ تجاری فلزات را نیز نزولی کرده است.

سقوط قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر وعده عربستان سعودی برای جبران کسری ناشی از تحریم های ایران و حذف سقف تولید اعضاء اوپک به منظور بالانس عرضه نفت تحت فشار شدیدی قرار گرفت و سقوط نسبتا سنگینی را تجربه کرد.

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی‌های بازار نسبت به وضعیت عرضه، در آستانه نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزایش یافت. اما در روز بعد پس از این‌که عربستان سعودی وعده داد نقش مسئولانه‌ای در بازارهای انرژی‌ ایفا کند، قیمت ها نزولی شد و با سخنان وزیر نفت این کشور در مورد افزایش تولید نفت برای جبران کسری ناشی از تحریم های ایران شاهد سقوط سنگین و بیش از ۴ درصدی قیمت ها در بازارهای جهانی بودیم. عامل دیگری که فشارها بر قیمت نفت را افزایش داد گزارش رویترز در مورد افزایش تولید نفت آمریکا بود. براساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ حدود یک سوم افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است و رشد فعالیت حفاری نیز از افزایش بیشتر تولید این کشور در آینده حکایت دارد.

در ادامه هفته با سقوط بازارهای سهام در بورس های معتبر دنیا، قیمت نفت تحت فشار بیشتری قرار گرفت. وال استریت بزرگترین کاهش روزانه خود را از سال ۲۰۱۱ داشت و همه رشدی که از ابتدای امسال تاکنون داشت را از دست داد و این کاهش روی شرکت های انرژی تاثیر گذاشت. نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری آمریکا و چین، ریزش ارز اقتصادهای نوظهور، افزایش هزینه استقراض و بازده بالای اوراق قرضه و مشکلات مالی در ایتالیا و بدبینی به احتمال افت رشد اقتصادی جهان مهم ترین دلایل ریزش بازارهای سهام در هفته های اخیر بوده است. این هفته آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت تجاری این کشور در هفته گذشته، ۶.۳ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۲۲.۷۹ میلیون بشکه رسیده است. تولید نفت آمریکا بدون تغییر ماند و همچنان ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز بود.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

نگرانی ها نسبت به تاثیرات منفی جنگ تجاری فلزات را کاهشی کرد

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت علیرغم تداوم کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن تحت تاثیر بحران در بازارهای سهام و افزایش نگرانی ها نسبت به رشد اقتصادی دنیا و کاهش تقاضا برای فلزات تحت فشار قرار گرفته و هفته ی کاهشی دیگری را ثبت کردند. دولت چین در ابتدای هفته اعلام کرد برای مقابله با تاثیرات منفی افزایش تعرفه ها از ابتدای سال آینده میلادی مالیات ها را به میزان ۱۱۶ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. این اقدام با تاثیر مثبتی که بر تقاضا می گذارد می تواند موجب رشد قیمت کامودیتی ها در این کشور شود.

با این وجود بحران در بازارهای سهام که در نتیجه افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا و رشد هزینه استقراض، گزارشات ۹ ماهه ناامیدکننده صنایع در آمریکا، آثار سوء جنگ تجاری با چین، مشکلات مالی در ایتالیا و بدبینی به احتمال افت رشد اقتصادی جهان ایجاد شده است؛ بازارهای جهانی را تحت فشار قرار داده و موجب افت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شد. تاثیر منفی جنگ تجاری بر چین در حال نشان دادن آثار خود بر شرکت های آمریکایی است. افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز ساخت و ساز و عدم صرفه اقتصادی، حاشیه سود شرکت ها را تحت فشار قرار داده و آنها سخت تر قادر به مدیریت منابع خود هستند. از این رو، سرمایه ها از بورس نیویورک خارج و در حال گسیل به سرمایه های امن مانند طلا می باشند.

در هفته گذشته موجودی بیشتر فلزات در بورس فلزات لندن همچنان نزولی بود. در این هفته موجودی انبار روی، مس، سرب و آلومینیوم به ترتیب ۹.۳، ۴.۹، ۲.۹ و ۱.۶ درصد کاهش یافت. هفته گذشته اجلاس گروه مطالعات سرب و روی به پایان رسید و در نتایج این اجلاس اعلام شد تقاضای جهانی روی و سرب در سال ۲۰۱۸ با رشد ۰.۴ و ۰.۲ درصدی و در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱.۱ و ۰.۸ درصد رشد می کند. همچنین عرضه جهانی روی امسال ۲ درصد و سال آینده ۶.۴ درصد رشد دارد با این وجود بازار شاهد کسری ۳۲۲ هزار تنی در سال جاری و ۷۲ هزار تنی در سال آینده است.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها