سید رسول رنجبران

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان معتقد است شرکت هایی که سهام آنها در بازار سهام و کالاهای تولیدیشان در بورس کالا مورد دادوستد قرار می گیرد، از شفافیت بسیار بالایی برخوردارند؛ در همین راستا روند عرضه سایر محصولات در زنجیره های مختلف تولید در بورس کالا می تواند به بسیاری از هرج و مرج های اقتصادی پایان دهد.

به گزارش «کالاخبر»،سید رسول رنجبران، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه کشف قیمت به صورت شفاف و واقعی از اهدف تشکیل بورس کالا در ایران تلقی می شود به میزان گفت: راه اندازی و رونق معاملات کالاها در بورس کالا باعث شده تا دیگر عده ای نتوانند از طریق برخی ارتباطات و سوء استفاده از فضای مه آلود اقتصاد، قیمت یک کالا را مشخص کنند؛ این اتفاق در اقتصاد ایران ارزشمند است و باید زمینه عرضه سایر کالاها نیز در بورس کالا فراهم شود.
او در ادامه بیان کرد: به دلیل وجود بورس کالا، محصولات در یک بازار شفاف و رقابتی کشف قیمت خواهند شد و مصرف کنندگانی که از آمادگی لازم جهت خرید برخوردارند می توانند بدون حضور واسطه ها اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود کنند.
رنجبران با اشاره به اینکه در اکثر کشورها شاهد وجود بورس های کالایی قدرتمند جهت بهبود روند معاملات هستیم، افزود: متاسفانه به دلیل رواج رفتارهای غیر شفاف در اقتصاد ما، عده ای که توان رقابت در اقتصاد شفاف را ندارند مدام در برابر بهبود شرایط و روشن شدن آمارها برای همه مقاومت می کنند، اما سرانجام شاهد توسعه بیشتر بورس کالا در کشور همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته که بورس کالا در این کشورها یکی از مراکز مهم داد و ستد داخلی و بین المللی است، خواهیم بود. 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان اظهار داشت: استقلال بورس کالا براساس رسالت این بورس باید همواره مورد توجه قرار گیرد تا این بورس البته با همراهی دولت و سایر نهادهای تصمیم گیر بتواند از طریق سیاست های متناسب، حافظ منافع مردم و فعالان بازار باشد.
رنجبران خاطرنشان کرد: به هر میزانی که سهم دولت از اقتصاد کمتر شود، شاهد موفقیت های بیشتری در اقتصادمان خواهیم بود از این رو احترام به شفافیت و صداقت در کشف قیمت کالاها براساس مولفه های واقعی اقتصاد، از کارکردهای اصلی و باارزش بورس کالاست که همه باید به آن احترام بگذاریم.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه عرضه کلیه محصولات تولیدی کشور در بورس کالا، یک ساختار شفاف اطلاعاتی و به دور از واسطه های پرنفوذ و قیمت های کاذب را به وجود می آورد، گفت: تاکنون معاملات هر یک از کالاهایی که به این بورس ورود پیدا کرده با موفقیت همراه بوده است؛ دلیل این ادعا مقایسه شرایط بازار آن محصول در زمان قبل و بعد از ورود به بورس کالاست. 
وی ادامه داد: تا قبل از راه اندازی بورس کالا داد و ستدها به شکل غیرشفاف و پشت درهای بسته توسط متقاضیان و عرضه کنندگان صورت می گرفت اما زمانی که بورس کالا راه اندازی شد، بهانه های مختلف جهت سواستفاده فعالان بازار از بازار گرفته شد و دیگر مجبور به معامله در یک بازاری شفاف و قانونمند به نام بورس کالا شدند.
رنجبران با بیان اینکه بورس کالا کمک بسیاری را به امور مالی شرکت هایی کرده است که تابع ضوابط بورس کالا هستند و براساس این ضوابط کالای خود را در بورس کالا به فروش می رسانند، افزود: ما امیدوار هستیم تا کلیه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به عنوان خریدار و فروشنده در این بازار ورود کنند و تحت نظارت قانون و مقررات نظامند بورس کالا به معاملات کالاهای موردنظر خود بپردازند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: تمامی کالاهای موجود در کشور به خصوص کالای شرکت هایی که سهامشان در بازار سرمایه است باید به بورس کالا عرضه شوند، چراکه شفافیت حداکثری در فعالیت شرکت ها، سکوی پرتابی برای رشد اقتصادی کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها