زعفران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است که مسوولان باید شرایطی را مهیا کنند که یا خریداران خارجی زعفران ایران به مسیر بورس کالا هدایت شوند و یا زعفران با نرخ های درج شده بر تابلوی بورس به خارجی ها فروخته شود، چراکه با این اتفاق ایران به مرجع قیمت زعفران دنیا تبدیل می شود دیگر شاهد ارزان خری زعفران از کشاورزان و سود بردن عده ای واسطه نخواهیم بود. 

به گزارش «کالاخبر» سهراب شرفی، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به عرضه زعفران و سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ساختار بازار محصولات کشاورزی با مشکلات زیادی روبه رو است که بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا به منظور اصلاح این مشکلات از راهکارهای اساسی به شمار می رود.

سهراب شرفی افزود: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، علاوه بر اینکه قیمت ها براساس واقعیت ها کشف می شود، تولیدکنندگان از نظر بازاریابی نیز شرایط بهتری پیدا می کنند که در نتیجه امروز شاهد رونق معاملات زعفران در بورس کالا هستیم.  

وی معتقد است، بورس های کالایی یک ساختار مطلوبی است که دنیا از آن استفاده و به خوبی امتحان خود را پس داده بنابراین ایران هم در زمینه عرضه تمامی کالاها باید به سمت بورس کالا پیش رود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس در ادامه بر لزوم عرضه کلیه محصولات در بورس کالا تاکید کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نه تنها زعفران بلکه باید کلیه محصولات کشاورزی را از طریق بورس کالا مورد معامله قرار دهد که ظرف مدت کوتاهی تمام فعالان بازار به دلیل آنکه این اقدام، منطقی ترین شیوه برای مبادلات است از آن استقبال خواهند کرد، بنابراین بورس کالا باید بستر معاملات تمامی کالاها باشد تا شاهد شفافیت حداکثری از بازار کالای کشور باشیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز ادامه داد: در بازار محصولات کشاورزی همواره به دلیل سواستفاده دلالان از نبود نظارت ها، ضررهای بسیاری متوجه حال کشاورزان می شود. در این بین بورس کالا تنها گزینه ای است که می تواند ضمن سازماندهی بازار، نقش به سزایی را در کوتاه کردن دست واسطه ها، ایجاد شفافیت در معاملات و نیز افزایش سود کشاورزان ایفا کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اینکه زمان خروج از روش های سنتی و ناکارآمد و پیش روی فعالیت ها براساس اصول و ضوابط اقتصادی رسیده است، گفت: با تمرکز معاملات در بستر شفاف بورس، هزینه تولیدکنندگان کاهش می یابد و نیاز به بازاریابی نیز به حداقل می رسد؛ از طرفی مصرف کنندگان نیز با نرخی واقعی و به دور از نوسانات کاذب مواد مورد نیازشان را تامین می کنند که از این رو بورس کالا می تواند تاثیر مستقیمی در افزایش تولید و بهره وری کشور داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها