مجتبی مزروعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند به دلیل انجام آزمایش‌های اولیه و ثبت مشخصات آنها توسط کارشناسان، شناسنامه‌دار بوده و از کیفیت های لازم برخوردار هستند. این در حالی است که در فروش زعفران به روش سنتی ممکن است کالا به دلیل ذخیره غیر اصولی دچار مشکلات بهداشتی شود؛ در همین زمینه طلا به دلیل استاندارد بودن و داشتن مشخصات، دارای ارزش جهانی است که بورس کالا می‌تواند چنین شرایطی را برای زعفران ایجاد کند.

به گزارش «کالاخبر»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایلنا،‌ گفت: عرضه زعفران در بورس موهبتی برای کشاورزان است و قطعا باعث ارتقای سطح بازرگانی و متقابلا ارتقای سطح تولید خواهد شد.

مجتبی مزروعی مزیت عرضه زعفران در بورس را کاهش دامنه نوسانات قیمت عنوان کرد و گفت: بورس باعث می‌شود محدوده قیمت زعفران در بازار مشخص شده و شاهد قیمت‌های گوناگون با تفاوت‌های بسیار در بازار نباشیم.

وی استانداردسازی کالا توسط بورس را از دیگر مزیت‌ها عنوان کرد و افزود: کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند به دلیل انجام آزمایش‌های اولیه و ثبت مشخصات آنها توسط کارشناسان، شناسنامه‌دار بوده و از کیفیت های لازم برخوردار هستند. این در حالی است که در فروش زعفران به روش سنتی ممکن است کالا به دلیل ذخیره غیر اصولی دچار مشکلات بهداشتی شود. زیرا کشاورزان برای نگهداری محصول زعفران در زمینه محیط فیزیکی مناسب و امنیتی مشکل دارند؛ اما می توانند زعفران خود را تحویل اتحادیه دهند و در ازای آن گواهی سپرده مورد قبول بورس دریافت کنند.

مزروعی اظهار کرد: اگر یک محصول دارای ارزش بازرگانی و صادراتی باشد، ‌تولیدکننده می‌تواند متناسب با میزان این ارزش ها، تولید خود را برنامه ریزی کند و این امر تنها زیر سایه بورس اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود:‌ به طور مثال طلا به دلیل استاندارد بودن و داشتن مشخصات، دارای ارزش جهانی است. بورس می‌تواند چنین شرایطی را برای زعفران ایجاد کند.

وی حضور دلالان را باعث کاهش قیمت زعفران نسبت به قیمت واقعی آن عنوان کرد و گفت: عرضه محصولات در بورس باعث شفافیت قیمت‌ها شده و دیگر سود آن به جیب دلالان نخواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۶ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی زیر کشت زعفران است، گفت: فعالیت در حوزه تولید زعفران برای ۱۳۱ هزار نفر در این استان به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است و بیش از ۹۰ درصد زعفران تولیدی ایران محصول مزارع استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی است. این امر نشان دهنده اهمیت کشت زعفران در این استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته جهت عرضه هر چه بیشتر زعفران در بورس گفت:‌ اولین بار عرضه زعفران در بورس توسط اتحادیه تعاونی‌های روستایی صورت گرفت و در این راستا تشکل‌ها که سهامداران آن اهالی روستا بودند پای کار آمدند که امیدواریم نتایج ارزنده و مفیدی برای کشاورزان داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها