سلیمی

نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران معتقد است که هر چقدر نقش بورس کالا در اقتصاد کشور تقویت شود، زمینه رقابت بیشتر را در تولید و صنعت کشور ایجاد کرده ایم؛ از طرفی شفافیت افزایش می یابد، مالیات ها پرداخت می شود، امکان نظارت لحظه ای فراهم شده و سود واقعی تولید به تولیدکننده می رسد.

به گزارش «کالاخبر»،سید حسین سلیمی، نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: شفاف‌‍ سازی باید در تمام بخش‌های اقتصاد کشور وجود داشته باشد و بورس کالا نیز به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، نقش ایجاد شفافیت در اقتصاد را با هدف حذف زمینه های سوء استفاده و رسیدن سود به واحدهای تولیدی ایفا می‌کند.

وی افزود: بورس کالا، یک بستر شفاف و قانونی برای مبادلات است و هر چقدر محدودیت های اعمال شده در این بازار کمتر باشد، واقعیت های بازار را بهتر منعکس می شود. به عنوان مثال تصمیم به عرضه محصولات براساس دلار ارزان، نتیجه ای جز صف تقاضای طولانی برای دریافت محصولات در پی نداشت. همچنین ایجاد محدودیت در طرف عرضه و یا تقاضا نیز کمکی به روند بازار و کشف قیمت ها نمی کند بلکه باید به سازوکار بورس کالا احترام گذاشت تا این بازار براساس رسالت خود یعنی کشف عادلانه قیمت ها براساس عرضه و تقاضا حرکت کند.

سلیمی با بیان اینکه هر کجا تصمیم به سهمیه بندی گرفته شد، زمینه شکل گیری فرصت هایی برای سو استفاده را مهیا کردیم، گفت: در نگاهی واقع بینانه، برای رصد مصرف مواد اولیه پس از خرید از بورس و همچنین بررسی حجم تولید و مصرف واحدهای تولیدی به چند ده هزار کارشناس و بازرس نیاز است؛ این در حالی است که با کنار گذاشتن محدودیت ها در روند معاملات و تشویق به حضور همه تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی در زنجیره های مختلف در بورس کالا، می توان براساس شفافیت بورس بر عملکرد همه این واحدها نظارت کرد و این اتفاق به تعادل هر چه بیشتر بازارها منجر می شود.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اینکه وقتی قیمت ها آزاد و واقعی باشد، اصولا رانتی نیز شکل نمی گیرد تاکید کرد: بورس کالای ایران در زمان آشفتگی بازارها اعلام کرد که برداشته شدن سقف رقابت قیمتی به آرامش بازار کمک می کند که از این رو رقابت ۵ درصدی آزاد و شاهد افت محسوس تقاضا در بازارها بودیم. این امر اثبات می کند که اعتماد به مکانیسم بازار، بهترین روش برای مدیریت بر بازارهاست

نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه عملکرد بورس کالا با وجود همه شرایط بحرانی چندماه اخیر قابل قبول بوده است، عنوان کرد: هر چقدر نقش بورس کالا در اقتصاد کشور تقویت شود، زمینه رقابت بیشتر را در تولید و صنعت کشور ایجاد کرده ایم؛ از طرفی شفافیت افزایش می یابد، مالیات ها پرداخت می شود، امکان نظارت لحظه ای فراهم شده و سود واقعی تولید به تولیدکننده می رسد.

سلیمی در پایان در خصوص نقش بورس کالا در دوران تحریم‌ها گفت: با آغاز دور جدید تحریم‌ها و کمبودهایی که احتمالا در بازارهای کشور ایجاد خواهد شد، نقش بورس کالا در اقتصاد بسیار حساس‌تر می شود. این بورس همانند سال های گذشته باید تلاش کند که در شرایط سخت تحریمی، دست‌های واسطه‌گران را که با هدف کسب سود به دنبال ایجاد تلاطم در بازارها هستند را کوتاه کرده و با همکاری مستمر با وزارت صمت سود را به دست تولیدکننده واقعی و مواد اولیه را به دست مصرف کننده واقعی برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها