عباسپور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه گفت: امسال برای نخستین بار تعدادی از خریداران خارجی در شهرستان تربت حیدریه حضور پیدا کردند و بر اساس قیمت های بورس کالا زعفران را خریداری کردند که این رویداد آغاز اتفاقی مبارک در بازار زعفران بوده است.

به گزارش «کالاخبر»،پنجمین همایش ملی زعفران در تربت حیدریه امروز در شرایطی برگزار شد که بحث عرضه زعفران در بورس کالای ایران از بحث های داغ این همایش بود.

مهدی عباسپور دبیر همایش و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه در خصوص عرضه زعفران در بورس کالا گفت:بورس کالای ایران به شدت در شفافیت قیمت زعفران کمک کرده و باعث شده است تا با کوتاه شدن دست واسطه ها از این بازار، همه از مزایای ورود زعفران به بورس بهره مند شوند.

وی در گفت و گو با «کالاخبر» افزود: بحث ورود زعفران به بورس کالای ایران هنوز نوپاست اما با این وجود، معاملات زعفران در بورس کالا رونق گرفته و آگاهی افراد در مورد بازار بورس افزایش یافته است به طوری که می توان گفت حضور بورس کالا در محصول زعفران به شدت در شفاف سازی قیمت این محصول کمک کرده و باعث شده است تا کشاورز و صادرکنندگان از این موضوع منتفع شود.

وی یادآور شد: این در حالی است که در گذشته اینگونه نبود و کشورهایی که زعفران به آنها صادر می شد از خلا های موجود در این بازار استفاده می کردند به گونه ای که ایران با داشتن این محصول استراتژیک و منحصر به فرد نمی توانست نقش و جایگاه جهانی خوبی داشته باشد اما بورس کالا به شفافیت قیمت این محصول کمک کرد و موجب شد تا بتوانیم معاملات زعفران را به راحتی انجام دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه اظهار کرد: بنابراین به جرات می توان گفت که بورس در شفافیت قیمت این محصول تاثیر گذار بوده است زیرا در گذشته قیمت زعفران از سوی دلالانی که بازار دست آنها بود تعیین می شد ولی امروز دیگر این اتفاق رخ نداده و همگان از مزایای ورود زعفران به بورس بهره مند می شوند.

عباس پور در ادامه به استفاده از بستر معاملاتی بورس کالا برای صادرات زعفران اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعاتی که از کشورهای خریدار زعفران به دست آوردیم آنها به دنبال یک محصول بهداشتی با برند مشخص هستند لذا وقتی زعفران وارد بورس می شود و تمام مراحل آزمایش را طی می کند، قطعا آنها تمایل دارند محصول شناسنامه دار را خریداری کنند که این اتفاق در سالجاری رخ داد و تعدادی از خریداران خارجی در شهرستان تربت حیدریه حضور پیدا کردند و بر اساس قیمت بورس و تالار گل زعفران را خریداری کردند که این موضوع نشان می دهد رابطه مستقیمی بین بورس و خرید کالا از کشاورز وجود دارد.

اطمینان خاطر کشاورزان با بورسی شدن زعفران

یک صادرکننده نمونه زعفران در گفت و گو با «کالاخبر» عنوان کرد: عرضه و معامله زعفران در بورس کالای ایران موجب اطمینان خاطر کشاورزان و ممانعت تعمدی قیمت ها در زمان برداشت محصول دانست.

مسعود صباغ زاده اظهار کرد: شرایط معاملات و قیمت زعفران در حال حاضر نسبت به زمانی که این محصول در بازار سنتی معامله می شد، بسیار متفاوت شده است. بطوریکه عرضه زعفران در بورس به دلالان این اجازه را نداده که قیمت ها را در زمان برداشت به صورت تعمدی پایین بیاورند. اما تحت تاثیر شفاف سازی قیمت ها در بورس برای کشاورزان، همه فعالان بازار از قیمت های مبنا که در مکانیسم بورس تعیین شده، مطلع هستند و کشاورزان نیز حاضر نیستند محصول خود را به قیمت های ناچیز به دلالان بفروشند.

وی افزود: این در شرایطی است که در سال های گذشته در فصل برداشت گل های زعفران، قیمت ها به شدت افت می کرد و کشاورزان از ترس کاهش قیمت اقدام به عرضه می کردند که این امر نیز موجب پایین آمدن بیشتر قیمت ها می شد؛ اما با ساختاری که در بورس تعریف شده کشاورز می تواند در صورت افت قیمت ها در زمان برداشت زعفران، محصول خود را به صورت گواهی سپرده کالایی در انبار نگهداری کند و در زمان موردنظر به قیمت بهتری بفروشد و این فرآیند به نوعی حمایت از زعفران کاران و کشاورزان است.

استقبال بی نظیر معامله گران از قرارداد آتی

وی به آغاز معاملات آتی زعفران رشته ای در بورس از هفته گذشته نیز اشاره کرد و گفت: اگر این قرارداد راه اندازی نمی شد به علت افزایش عرضه همزمان با برداشت محصول احتمال کاهش بی دلیل قیمت این محصول در بازار سنتی وجود داشت؛ چراکه در تعطیلات هفته گذشته به یکباره میزان برداشت محصول افزایش یافت و رسیدن به زمان اوج گل دهی زمین ها می توانست قیمت ها را به کیلویی ۶ میلیون تومان در هر کیلو نیز کاهش دهد؛ اما با راه اندازی معاملات آتی زعفران رشته ای و اطلاع کشاورزان از قیمت های بورس، از این کاهش قیمت مقطعی جلوگیری به عمل آمد.

وی ادامه داد: این قرارداد در حالی برای اولین بار در بورس کالا راه اندازی شد که از سمت معامله گران استقبال بی نظیری از این قرارداد به عمل آمد و با توجه به اینکه عمده صادرات ما به صورت زعفران رشته ای صورت می گیرد می تواند به افزایش حجم معاملات و توسعه بازار این قراردادها منجر شود. این استقبال بگونه ای بود که با راه اندازی سررسید آذر ماه بر پایه دارایی زعفران رشته ای فشار معاملات از قراردادهای زعفران نگین برداشته شد.

این فعال بازار زعفران ضمن ابراز خوشحالی از بورسی شدن زعفران، اظهار کرد: با عرضه زعفران در بورس قیمت های واقعی کشف و معاملات آن شفاف شده است؛ به این ترتیب، کشاورزان می توانند با سپرده کردن محصول خود در انبارهای بورس گواهی سپرده کالایی دریافت کرده و محصول خود را به صورت مستقیم بفروشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها