کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت با سقوط بی سابقه ای مواجه شد و چشم انداز نگران کننده جنگ تجاری بر قیمت فلزات اساسی فشار وارد کرد اما امیدواری ها نسبت به پایان جنگ تجاری موجب روند رو به بهبود فلزات اساسی شد.

ادامه مازاد عرضه و سقوط بی سابقه قیمت نفت

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت به روند نزولی خود ادامه داد و تحت تاثیر افزایش عرضه از سوی کشورهای آمریکا، روسیه و عربستان و هشدار ترامپ به اوپک در مورد تصمیم این سازمان برای کاهش تولید، سقوطی بی سابقه را تجربه کرد و بیشترین میزان افت خود را در ۳۶ سال اخیر در سیزده روز متوالی تجربه کرد.

بر این اساس قیمت نفت در شروع هفته پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد میزان صادرات خود در دسامبر را کاهش خواهد داد افزایش یافت اما در همان روز نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا فشارها بر قیمت نفت را افزایش داده و قیمت ها مجددا در فاز نزولی قرار گرفت. در ادامه هفته پس از آن که اخباری در مورد تصمیم اوپک برای کاهش تولید و عرضه نفت منتشر شد؛ دونالد ترامپ با انتشار توئیتی به عربستان و اوپک برای کاهش تولید هشدار داد و قیمت نفت را بالا دانست.

موضع گیری رئیس جمهور آمریکا و افزایش نگرانی ها نسبت به تداوم مازاد عرضه، چشم انداز کاهش تقاضا در پی کاهش رشد اقتصادی دنیا، افزایش تولید نفت آمریکا، رشد قابل توجه ارزش شاخص دلار و جو منفی بازارهای سهام در بورس های معتبر جهان همگی دست به دست هم دادند تا قیمت نفت یکی از بی سابقه ترین سقوط های خود  در ماه های اخیر را تجربه کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد تولید نفت از هفت منطقه بزرگ شیل این کشور در دسامبر به رکورد ۷.۹۴ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد.

افزایش تولید نفت در خشکی کمک کرده مجموع تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز صعود کند و این کشور را بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، در جایگاهی بالاتر از روسیه و عربستان سعودی قرار داده است. با انتشار اخباری در مورد تصمیم اوپک برای کاهش ۱.۴ میلیون بشکه ای تولید نفت این سازمان در سال ۲۰۱۹ روند نزولی قیمت ها در دو روز پایانی هفته متوقف شده و شاهد رشد مجدد قیمت ها بودیم. منابع آگاه به رویترز اعلام کردند کاهش حداکثر ۱.۴ میلیون بشکه در روز یکی از گزینه‌های مورد بحث میان وزیران انرژی عربستان سعودی، روسیه و سایر تولیدکنندگان بوده است. البته این افزایش قیمت با انتشار آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا محدود شد. این آمار نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به نهم نوامبر، به میزان ۱۰.۳ میلیون بشکه افزایش یافته و به رکورد ۴۴۲.۱ میلیون بشکه صعود کرده است.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

امیدواری ها نسبت به پایان جنگ تجاری و روند رو به بهبود فلزات

در روزهای ابتدایی هفته قبل فلزات تحت فشار افزایش بی سابقه ارزش شاخص دلار و تداوم نگرانی ها نسبت به تشدید جنگ تجاری قرار داشتند اما در روزهای پایانی هفته کاهش ارزش دلار، افزایش امیدواری ها به حل اختلافات چین و آمریکا و کاهش موجودی انبارهای فلزات در بورس های لندن و شانگهای شاهد بهبود قیمت فلزات دربازارهای جهانی بودیم و روی و مس هفته ای افزایشی و آلومینیوم هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشتند.

ارزش دلار آمریکا در هفته های اخیر تحت تاثیر انتشار آمار اقتصادی قوی از ایالات متحده، بحران مالی در ایتالیا، افزایش تنش های سیاسی در بریتانیا، ادامه روند نزولی بازارهای سهام و افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید تنش های تجاری آمریکا با چین و اروپا بر مدار صعود قرار گرفته و در روزهای ابتدایی هفته قبل به بیشترین میزان در ۱۹ ماه اخیر رسید. با این وجود در روزهای پایانی هفته با کاهش تنش های تجاری آمریکا و چین و بهبود شاخص ها در بورس های معتبر جهانی ارز شاخص دلار با افت مواجه شده و در مجموع هفته ای کاهشی را به ثبت رساند.

در روزهای پایانی هفته با انتشار خب ارسال بسته پیشنهادی چین به آمریکا شاهد بهبود بازارهای جهانی و افزایش قیمت فلزات در بازارهای جهانی بودیم. بسته پیشنهادی چین به آمریکا شامل ۱۴۲ ردیف کالا بوده و چینی ها پیشنهاد ارائه امتیازات به آمریکا را به این کشور داده اند. در همین ارتباط وزیر دارایی آمریکا و مسئول مذاکرات دو کشور تایید کرده که تماسهای مقامات میانی شروع شده و رییس جمهور آمریکا نیز ضمن ابراز خوشحالی از بسته دریافتی اعلام کرد از بسته پیشنهادی رضایت دارد و احتمالا دیگر لزومی به اعمال تعرفه جدید نخواهد بود.

با اعلام این خبر امیدواری ها نسبت به به پایان رسیدن جنگ تجاری بین این دو کشور بیشتر شده است. این امر می تواند نگرانی ها نسبت به رشد اقتصادی جهان را مرتفع کرده و مجددا موجب افزایش تقاضا برای فلزات در بازارهای جهانی شود. موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در این هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد و ذخایر روی و مس به ترتیب بیش از ۶.۴ و ۵.۸ درصد دیگر کاهش یافت و مجوز فروش بیش از ۱۳ هزار تن از موجودی انبار روی در بورس فلزات لندن لغو شد. آلومینیوم برخلاف دیگر فلزات همچنان تحت فشار عرضه قرار داشت که دلیل اصلی این امر افزایش عرضه پودر آلومینیا در بازارهای جهانی بوده است.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها