آل اسحاق

«روابط تجاری، اقتصادی ایران و عراق که حدود ۱۲ میلیارد دلار است، می تواند با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برسد.» این گفته حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان در نشست خبری مشترک با با برهم صالح، رئیس جمهور جدید عراق است. کارشناسان نیز همواره از جذابیت بالا و فرصت ناب ایران برای سرمایه گذاری در عراق تاکید دارند که مناسبات تجاری دیرینه میان دو کشور، توسعه این روابط را هموارتر می کند.

 به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرنگار مهر،در این بین مسوولان و کارشناسان یکی از راه های جدید برای تغذیه بازارهای عراق را بورس کالای ایران عنوان می کنند. به اعتقاد مسوولان، تجربیات امروز دنیا نشان می دهد که بازارهای مالی و شفاف می توانند از گزینه های اصلی برای افزایش مناسبات تجاری میان کشورها باشند که از این رو با توجه به بررسی نیازهای بازار عراق، می توان بخشی از مبادلات دوجانبه میان ایران و عراق را از بستر بورس کالای ایران پیش برد تا طرف عراقی نیز بتواند با تضمین کیفیت، کاهش هزینه ها و با شیوه ای مدرن و سریع تر به تجارت با ایران بپردازد.

نفود بیشتر در بازار عراق با مدل بورس کالا

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: آنچه رویکردهای متعدد ایران به عراق از وجوه مختلف را به هم پیوند می دهد، روابط اقتصادی بین دو کشور بوده و بازار عراق از نظر کمیت برای ایران ارزشمند است تا برای به دست گرفتن حجم قابل توجهی از آن، برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشیم.

وی، بازار عراق نیاز به تحلیل های همه جانبه دارد تا بتوان در طراحی الگوی صادرات و تعیین استراتژی های لازم در ارائه محصولات، آن را لحاظ کرد. در این رابطه، ضروری است راه حلی برای پوشش ریسک تجار ایرانی در فضای سیاسی و اقتصادی عراق اندیشیده شود و فعالان بازار باید بتوانند با احساس امنیت بالا، مبادرت به انتقال سرمایه خود به این بازار کنند.

آل اسحاق، در خصوص امکان استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران برای توسعه مناسبات تجاری با عراق گفت: تاکنون چندین جلسه مشترک میان اتاق بازرگانی ایران و عراق و بورس کالای ایران برگزار شده که با تعیین مدل های متناسب برای بازار عراق، می توان از دریچه بورس کالا برای افزایش نفوذ ایران در بازار عراق بهره برد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است، باید از هر امکان و ابزاری برای توسعه و حضور در بازار عراق استفاده کنیم زیرا ایران حضور سیاسی و امنیتی پررنگی در عراق داشته و در همه تحولات عراق نقش داشته است؛ بنابراین در بخش اقتصاد بازار عراق نیز باید حضور پررنگی داشته باشد.

عرضه مستمر محصولات باکیفیت ایرانی

در همین زمینه دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز از امکان توسعه روابط ایران و عراق از مسیر بورس کالا به خبرگزاری مهر گفت: بورس کالا می تواند یکی از مسیرهای توسعه تجارت با عراق باشد به طوریکه با فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در عراق، زمینه خرید بدون واسطه خریداران عراقی از تولید کنندگان اصلی ایرانی فراهم می شود.

حمید حسینی افزود: براساس آمارها بیش از ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز عراق، وارد می شود زیرا این کشور در ۴۰ سال گذشته درگیر جنگ، ناامنی و بی ثباتی بوده و تمام زیرساخت های آن از بین رفته است، این عوامل باعث شده تا عراق به یک کشور وارداتی تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رقابت بین کشورهای عربی، ترکیه و ایران برای حضور در بازار عراق وجود دارد و همه کشورها در تلاشند تا حضور خود را در این بازار پررنگ تر کنند اما ایران با توجه به مشترکات فرهنگی و سیاسی زیادی که با این کشور دارد، باید بتواند بخشی از ظرفیت های اقتصادی مان را به نیازهای مردم عراق وصل کند که این کار هم به نفع عراق بوده و هم به اشتغال ملی و اقصاد مقاوتی کمک می کند.

حسینی اظهار داشت: در این راستا همه سازمان ها و ارگان ها تلاش می کنند که در این بازار نقش آفرینی کنند و در این زمینه بورس کالای ایران نیز طی جلسات مشترک با اتاق بازرگانی ایران و عراق برای ارایه سرویس و خدمات به بازار عراق اعلام آمادگی کرده است تا با حضور تجار و خریداران کالاهای عراقی در بورس ایران و یا فعال شدن تابلو بورس کالای ایران در عراق، مصرف کنندگان بتوانند به طور مستمر محصول باکیفیت ایرانی را خرید کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها