548c4daa7cb28960435ddea22000c8ec.jpg

آمارهای بانک مرکزی نشان از کاهش صادرات و افزایش تولیدات پتروشیمی در پنج سال اخیر دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، آن‌طور که آمارهای بانک مرکزی از عملکرد پنج ساله پتروشیمی نشان می‌دهد، کماکان صادرات در این حوزه از تولید آن عقب مانده است؛ به گونه‌ای که در هر سال یک اختلاف ۲۳ میلیون تنی از یکدیگر دارند.

در این میان، نگاهی به میزان تولیدات پتروشیمی در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ نشان از افزایش چهار میلیون تنی این محصولات دارد. در سال ۹۲ دولت صحبت از تولیدات ۴۰ میلیون تنی کرده بود اما نگاهی به مقایسه ارقام سال ۹۲ با ۹۱ نشان از آن دارد که با وجود تولید ۴۰ میلیون تنی پتروشیمی در سال ۹۲، این رقم نسبت به سال گذشته خود با کاهش روبرو بوده است.

هرچند که این روند در سال بعد یعنی سال ۹۳ اصلاح و تولیدات دوباره به روند افزایشی بازگشتند. به طوری که تولیدات پتروشیمی در سال گذشته به ۴۴ میلیون تن افزایش یافت.

گفتنی است، در حوزه صادرات نیز یک روند نوسانی دیده می‌شود. به طوری که صادرات پتروشیمی ابتدا با افزایش و دوباره با کاهش روبرو شده و البته در سال گذشته دوباره به روند افزایشی بازگشته است. میزان صادرات پتروشیمی در سال ۸۹ چیزی در حدود ۱۷ میلیون تن بوده که در سال ۹۳ به ۱۵ میلیون تن کاهش یافته است. هرچند که صادرات ۱۵ میلیون تنی سال گذشته نسبت به سال قبل با افزایش روبرو بوده، اما در مجموع روند صادرات کاهشی بوده است.

منبع : اقتصادنیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها