بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " بورس کالا ویترین شفاف اقتصاد" ، " نفود بیشتر در بازار عراق با مدل بورس کالا" ، " پیشگیری از آشفتگی بازارها با عرضه زنجیره تولید در بورس کالا" و " پایان فروش ارزان و چکی زعفران به واسطه ها" از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا ویترین شفاف اقتصاد/ رشد بازار سرمایه با تقویت بورس کالا محقق می شود

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته صاحب نظران اقتصادی نقش بورس کالای ایران در ایجاد شفافیت اقتصادی را بررسی کردند.

عصای دست دولت

در این خصوص رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حضور پتروشیمی ها، عرضه محصولات کشاورزی و کامودیتی ها در بورس کالا باعث پدیدار شدن شفافیت در شیوه کارکرد این حوزه ها شده و این بورس به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، نماد شفافیت است اما عده ای هنوز از کارکرد بورس کالا به عنوان یک بستر معاملاتی شفاف و قانونمند اطلاعی ندارند.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی اگر محصولات پتروشیمی یا فولاد خارج از بورس کالا انجام شود، به هیچ عنوان شفافیت کنونی در آمارهای عرضه و تقاضا و قیمت ها مشخص نمی شود و دولت و متولیان امر برای تنظیم بازار و قیمت ها ابزاری ندارند و قیمت های سلیقه ای جای نرخ های واقعی را خواهد گرفت.

تولد شفافیت

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شفافیت و عملکرد بورس کالا نیز گفت: بورس کالا مولد شفافیت است و فساد را کاهش می دهد و به هر میزانی این بورس را تقویت کنیم و تولیدکنندگان هم محصول بیشتری در آن عرضه کنند، فضای شفاف‌تری به وجود خواهد آمد.

علی سعیدی گفت: در فضای شفاف بورس کالا، فساد و رانت از میان می رود و این امر چه برای مصرف‌ کننده و چه برای تولیدکننده موهبتی بزرگ محسوب می‌شود و از سوی دیگر با ثبت دقیق اطلاعات، آمار واقعی میزان عرضه و تقاضای محصول به دست می‌آید و از طریق آن می توان برنامه ریزی های کلان اقتصادی جامع تری انجام داد.

رونق صنایع

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بورس کالا برای اقتصاد ایران یک نعمت است، گفت: در اقتصاد ضروری است تمام تولید کنندگان برای کشف قیمت عادلانه محصولات خود را در یک بازار شفاف و بروز عرضه کنند و بورس کالا به عنوان یک بازار کارآمد در ایران این نقش را ایفا کرد.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه هر کالایی که در بورس کالا عرضه می شود رونق صنعت را به همراه دارد، تصریح کرد: بورس کالا طی سال های گذشته نقش موثری در تنظیم بازار و شفافیت ایفا کرده  و بازاری کارآمد و پر رونق است و اگر بخواهیم بازاری شفاف با قیمت تعادلی داشته باشیم باید بورس کالا را تقویت کنیم. بورس کالا بهترین مکانی است که می تواند جلوی نفوذ و رانت را بگیرد.

کشف قیمت براساس واقعیت ها

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز معتقد است در بورس کالا نخستین اتفاق، کشف قیمت براساس واقعیت ها است و سازوکار شفاف و مناسبی برای کشف واقعی قیمت ها در آن ایجاد شده است و باید از کارکرد بورس کالا برای شکل گیری معاملات شفاف و براساس واقعیت های اقتصاد استفاده کرد تا شاهد شکل گیری رانت و سوء استفاده ناشی از قیمت گذاری نباشیم.

به گفته حسین فهیمی، معامله در بورس کالا بازار را شفاف می کند و تعیین قیمت در آن از رانت جلوگیری می کند و امکان نظارت همگانی در این بازار سازمان یافته باعث شده در صورت بروز سو استفاده، به سرعت جلوی آن گرفته شود.

نفود بیشتر در بازار عراق با مدل بورس کالا

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص امکان استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران برای توسعه مناسبات تجاری با عراق گفت: تاکنون چندین جلسه مشترک میان اتاق بازرگانی ایران و عراق و بورس کالای ایران برگزار شده که با تعیین مدل های متناسب برای بازار عراق، می توان از دریچه بورس کالا برای افزایش نفوذ ایران در بازار عراق بهره برد.

یحیی آل اسحاق معتقد است، باید از هر امکان و ابزاری برای توسعه و حضور در بازار عراق استفاده کنیم زیرا ایران حضور سیاسی و امنیتی پررنگی در عراق داشته و در همه تحولات عراق نقش داشته است؛ بنابراین در بخش اقتصاد بازار عراق نیز باید حضور پررنگی داشته باشد.

عرضه مستمر محصولات باکیفیت ایرانی

در همین زمینه دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز از امکان توسعه روابط ایران و عراق از مسیر بورس کالا گفت: بورس کالا می تواند یکی از مسیرهای توسعه تجارت با عراق باشد به طوریکه با فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در عراق، زمینه خرید بدون واسطه خریداران عراقی از تولید کنندگان اصلی ایرانی فراهم می شود.

حمید حسینی افزود: در این راستا همه سازمان ها و ارگان ها تلاش می کنند که در این بازار نقش آفرینی کنند و در این زمینه بورس کالای ایران نیز طی جلسات مشترک با اتاق بازرگانی ایران و عراق برای ارایه سرویس و خدمات به بازار عراق اعلام آمادگی کرده است تا با حضور تجار و خریداران کالاهای عراقی در بورس ایران و یا فعال شدن تابلو بورس کالای ایران در عراق، مصرف کنندگان بتوانند به طور مستمر محصول باکیفیت ایرانی را خرید کنند.

پیشگیری از آشفتگی بازارها با عرضه زنجیره تولید در بورس کالا

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در خصوص نقش بورس کالا در تنظیم قیمت کالاها گفت: وقتی محصولات در بورس کالا عرضه می شوند در واقع دادوستدها در یک اتاق شیشه ای و شفاف انجام می گیرد که به این ترتیب می توان از وقوع بسیاری از رویدادهای منفی در بازارها پیشگیری کرد. همچنین باید اقداماتی انجام شود تا بتوان سایر کالاهای موجود در زنجیره های تولید را در بورس کالا عرضه کرد چراکه این بورس می تواند به تنظیم آشفتگی های کنونی در بازار کمک کند.

بهروز نعمتی به نقش بورس کالا در تنظیم قیمت کالاها اشاره کرد و با بیان اینکه بورس کالا از ظرفیت بسیار خوبی برای تنظیم بازار برخوردار است، اظهار کرد: بورس کالا در طول این سال ها به شفافیت اقتصادی و توسعه در بخش تولید کمک کرده است و به طور حتم باید اقداماتی انجام شود تا بتوان سایر کالاهای موجود در زنجیره های تولید را در بورس کالا عرضه کرد چراکه این بورس می تواند به تنظیم آشفتگی های کنونی در بازار کمک کند..

پایان فروش ارزان و چکی زعفران به واسطه ها/ زعفرانکاران به معاملات آتی بورس کالا می آیند

فرماندار شهرستان تربت حیدریه گفت:عرضه زعفران در بورس کالا و خرید توافقی آن دست واسطه ها را کوتاه کرد و به سود کشاورزان انجامید.

رستمی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان می توانند زعفران خود را به کمک قراردادهای آتی بورس کالا، قبل از برداشت، پیش فروش کنند دیگر نیازی نیست محصول خود را در قبال چک یا دریافت سفته به قیمت ارزان به واسطه ها بفروشند.

فرماندار تربت حیدریه افزود: شفافیت معاملات، استاندارد و کیفیت مطلوب محصول، قیمت واقعی و بستر امن برای مبادله از جمله مزایای بورس کالا است که این موارد از خواسته های قدیمی فعالان بازار زعفران به شمار می رود.

وی گفت: ورود زعفران به بورس موجب شد امسال زعفران با قیمت بیشتری نسبت به سال گذشته فروخته شود.امیدواریم با فرهنگ سازی و آموزش مکانیسم های معاملاتی بورس و برگزاری همایش های حوزه زعفران برای کشاورزان، بهره برداران و عمده مالکان حوزه زعفران، به تدریج فعالان بازار زعفران برای خرید و فروش وارد بورس شده و به صورت مستقیم به معامله در این بازار شفاف بپردازند.

اطمینان عراقی ها از کیفیت بالای محصول ایرانی از بستر بورس کالا

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که یکی از شیوه های نوین برای توسعه مناسبات تجاری با عراق، می تواند بازار سرمایه و به طور مشخص بورس کالای ایران باشد. در بورس کالا امکان عرضه منظم محصولات مورد نیاز عراق آن هم بدون واسطه و با کیفیت تضمین شده وجود دارد که این امر با ایجاد سازوکار و وجود تابلوی بورس ایران در عراق، قابلیت پیاده سازی دارد.

زهرا سعیدی با اشاره به اینکه می توان با استفاده از ظرفیت ها و ابزارهای بورس کالا در بازار عراق حضور پررنگ تری داشت، گفت: بورس کالا این امکان را برای تجار و خریداران عراقی  فراهم می کند تا کالاهای مورد نیاز خود را  با کیفیت مناسب و بدون حضور واسطه ها خریداری کنند.

وی معتقد است که اگر مسیر ورود محصولات ایرانی از بورس کالا به بازارهای مختلف از جمله بازار عراق باز شود، به مرور حجم تجارت با کشورهای همسایه از بازار سرمایه افزایش می یابد و اگر براساس فرمول های جهانی بخواهیم حرکت کنیم، باید از ابزارهای مالی نیز به منظور پوشش ریسک های تجاری بهره برد که این مهم از بستر بورس ها قابل تحقق است

حمایت مستقیم از کشاورزان با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا، شاهد واقعی شدن قیمت این محصول، کمرنگ شدن فعالیت واسطه ها در بازار و حمایت مستقیم از زعفرانکاران هستیم؛ این فرمول باید برای سایر محصولات کشاورزی و کشاورزان زحمت کش اجرایی شود تا با ایجاد شفافیت و امکان عرضه مستقیم محصولات در بورس، سود واقعی به کشاورزان برسد.

احمدعلی کیخا گفت: از مهم ترین اهداف راه اندازی بورس کالا، ایجاد شفافیت اقتصادی بوده است تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند در یک مکان شفاف به معامله بپردازند و بهترین تصمیم ها نیز از سوی متولیان امر به منظور افزایش کیفیت تولیدات و تنظیم بازارها گرفته شود.

بازی برد-برد خریدار و فروشنده در بورس کالا

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که بورس کالا به کشف بهینه قیمت ها کمک میکند، به طوریکه در زمان معامله هم خریدار و هم فروشنده اطمینان دارند کالا با بهترین و واقعیترین قیمت دادوستد شده است؛ همچنین امروز فضای اقتصادی برای توسعه ابزارهای مشتقه بورس کالا فراهم است به طوریکه در صورت گسترش این ابزارها در بازارهای مختلف، شاهد افزایش نقش بورس کالا در مدیریت ریسک فعالان بازارهای کالایی خواهیم بود.

علیرضا کدیور، بورس کالای ایران را بهترین گزینه و بستر برای کشف بهینه قیمت کالاها دانست و عنوان کرد و با تأکید بر اینکه بورس کالا بازاری با شرایط «برد-برد» برای دو طرف خریدار و فروشنده است، گفت: البته به طور طبیعی قیمتها دائماً به دلیل تغییر شرایط عرضه و تقاضا، قیمتهای جهانی و سایر متغیرهای تأثیرگذار در حال نوسان است، اما بورس کالا شرایطی را ایجاد میکند که عدهای به واسطه داشتن اطلاعات نهانی و یا رانت نتوانند از قیمتها سوءاستفاده کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه توسعه ابزارهای مالی به خصوص ابزارهای مشتقه مبتنی بر کالا را عامل توسعه و افزایش عمق معاملات کالاها عنوان کرد و گفت: امروز فضای اقتصادی برای توسعه ابزارهای مشتقه بورس کالا فراهم است به طوریکه تاکنون برخی محصولات به این حوزه وارد شده اند و در صورت گسترش بکارگیری این ابزارها در بازارهای مختلف، شاهد افزایش نقش بورس کالا در مدیریت ریسک فعالان بازارهای کالایی خواهیم بود.

امکان پوشش ریسک فعالان صنعتی و معدنی از طریق ابزارهای بورس کالا

مدیرعامل شرکت کالسیمین معتقد است در صورت عدم ایجاد برخی محدودیت ها در معاملات بورس کالا و حمایت همه جانبه از مکانیسم عرضه و تقاضا، نوبت به توسعه بازار مشتقه می رسد؛ بطوریکه امکان راه اندازی قراردادهای آتی محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا و پوشش ریسک فعالان این صنایع وجود دارد.

امیر رحیمی اظهار کرد: انجام معاملات کالاهای تولیدی صنایع در بستر بورس کالا قطعاً در افزایش شفافیت اقتصادی در کشور اثرگذار است و اگر تولیدکننده با سازوکار درست و منطقی در بورس کالا عرضه کند و مصرف کننده با قیمت های واقعی کالا را دریافت کند، این امر تاثیر مثبتی برای تولیدکننده و مصرف کننده دارد. این در حالی است که معامله در بسترهای غیرشفاف و به دور از سازوکار بورس بروز رانت را در پی دارد.

وی در بیان نقش بورس کالا در ارایه قدرت پیش بینی پذیری قیمت ها برای تولیدکننده و مصرف کننده به کمک ابزارهای مالی موجود در این بازار گفت: قطع به یقین هنگامی که کالاها در ساختار بورس کالا عرضه شوند، در اقتصاد شفافیت را در پی خواهد داشت و بورس به کمک ابزارهای مالی متنوعی که در اختیار دارد می تواند قدرت پیش بینی پذیری قیمت ها را به دو طرف معامله ارایه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها