صباغ زاده

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه بورس کالا سرمایه های سرگردان در بازار زعفران را متمرکز می کند، اظهار کرد: بورس کالا با ایجاد هویت ملی برای زعفران، به نفع تمام عوامل به خصوص کشاورز عمل می کند.

به گزارش «کالاخبر»، مسعود صباغ زاده عنوان کرد: وجود بورس کالا و فراهم شدن بستری برای عرضه زعفران در این بازار، سبب شده است تا بسیاری از فعالانی که در عرضه زعفران نقش کلیدی دارند، حتی جلوتر از زمان برداشت محصول، اقدام به فروش آن از طریق بورس کالا کنند. 
وی ادامه داد: بورس کالا هویت خوبی را برای بازار زعفران فراهم کرده که به نفع کشاورز است. 
صباغ زاده در پاسخ به این سوال که برای افزایش ورود کشاورزان به بورس کالا چه اقداماتی می توان انجام داد، گفت: از عرضه زعفران در بورس کالا زمان زیادی نمی گذرد و در ابتدا این مساله نیاز به زمان دارد. 
این فعال و سرمایه گذار بازار زعفران ادامه داد: همچنین متولیان بخش کشاورزی باید فرهنگ سازی خوبی هم در خصوص مزایای بورس داشته باشند و با اطلاع رسانی از طریق وب سایت ها و یا کانال های شبکه های اجتماعی مختلف، سایر کشاورزانی که از این موضوع بی اطلاع هستند را دعوت کنند.
وی با اعتقاد به این مساله که تا کنون استقبال خوبی از بورس کالا جهت عرضه زعفران شده است، گفت: در سال های گذشته قیمت زعفران به شیوه های صحیح مشخص نمی شد و در این روش کشاورزان تا رقم های قابل توجهی متضرر می شدند اما اکنون که بورس کالا به میدان آمده و بازار ثانویه ای داریم، سبب شد تا شفافیت قیمتی به وجود آید و کشاورز نگران نوسان قیمت بازار زعفران و ضرر احتمالی نباشد. 
صباغ زاده اذعان کرد: با تحقق راهکارهای مذکور، سرمایه های سرگردانی که در کشورمان وجود دارد را می توان به سمت بازار زعفران در بورس کالا سوق داد و از طریق آن، همه گروه ها را منتفع کرد. 
این عضو شورای ملی زعفران در خصوص صادرات زعفران نیز گفت: صادرات زعفران از طریق بورس یکی از اقدامات کلان به شمار می آید که با فراهم شدن زیرساخت ها می توان در مسیر تحقق آن گام برداشت؛ بین المللی شدن بورس کالا، اتفاقی فوق العاده خواهد بود که به سود منافع ملی است.
صباغ زاده با اشاره به زیرساخت ها نیز یادآور شد: در بازار زعفران ما به دنبال آن هستیم تا ارزش افزوده مشخص (هم برای کشاورز هم برای تولیدکننده و صادرکننده) داشته باشیم و نکته در این است که برای این مساله معیارهای داخلی مدنظر قرار می گیرد و مطابق با استانداردهای داخلی تایید و به بازار عرضه می شوند. 
وی افزود: اما زمانی که قصد داریم زعفران کنونی را (چه به صورت بسته بندی و چه به صورت فله ای) در سطح بین المللی صادر کنیم باید معیارهای بین المللی را هم برای کیفیت آن، در نظر بگیریم. 
صباغ زاده خاطرنشان کرد: با توجه به تنوعی که زعفران دارد، جهت صادرات آن باید از مکانیزم به خصوصی تبعیت و سلسله مراتب مشخصی طی کرد تا مشتری خارجی که قصد خرید پیدا می کند، با کلیت تمام هزینه های لحاظ شده و شفاف و منطقی مواجه شود. 
به گفته این عضو شورای ملی زعفران، باید این زنجیره را در بورس کالا در نظر گرفت.

خبرنگار-محسن نعمتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها