ناصرپور.jpg

در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی، عرضه ذرت دانه ای استان های کرمانشاه، فارس و خوزستان از روز دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۳۹۷ در بورس کالای ایران آغاز می شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ضمن اعلام خبر فوق به «خبرگزاری ایسنا» گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصول ذرت از روز دوشنبه هفته جاری به دو روش گواهی سپرده کالایی و عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران انجام می شود. 
علیرضا ناصرپور افزود: به این ترتیب، در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی، عرضه ذرت دانه ای سه استان کرمانشاه، خوزستان و فارس از دوشنبه هفته جاری در قالب گواهی سپرده کالایی کلید می خورد. همچنین در سایر استان های تولیدکننده ذرت نیز عرضه محصول در بازار فیزیکی بورس کالا صورت می پذیرد.
وی ادامه داد: در روش گواهی سپرده کالایی، کشاورزان با ارائه محصول تولیدی خود به انبارهای پذیرفته شده بورس کالا و اخذ گواهی سپرده کالایی، امکان عرضه محصول در بورس کالا را پیدا کرده و پس از انجام معامله، پول خود را ظرف مدت سه روز کاری دریافت می کنند.
وی به مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: با اجرای این سیاست، معاملات شفاف شده و قیمت ها براساس عرضه و تقاضا به شیوه ای عادلانه تعیین می شود. ضمن اینکه اجرای این سیاست بار مالی دولت را کاهش داده و محصول کشاورز به ساده ترین روش، به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه ها فروش می رود.
ناصرپور با اشاره به اینکه در اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، دولت تنها مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت خرید تضمینی را پرداخت می کند، از کاهش بار مالی تحمیل شده بر دولت سخن گفت و افزود: مزیت اصلی استفاده از بستر معاملاتی بورس کالا برای عرضه محصولات کشاورزی، شفافیت در معاملات و افزایش کیفیت تولیدات است. در واقع اجرای این سیاست با استفاده از استانداردهای تعیین شده در بورس کالا، افزایش کیفیت کالاهای تولیدی مشمول ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی را نیز به ارمغان می‌آورد.
وی در خاتمه سخنان خود گفت: در تجربه های قبلی اجرای این سیاست در بورس کالا، افزایش محسوسی در کیفیت محصول تولیدی مشاهده شده است؛ از این رو، تداوم اجرای این سیاست در بورس می تواند به منزله اقدامی مهم در راستای ارتقای کیفی محصولات تولیدی در بخش کشاورزی تلقی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها