گزارش تصویری فصل برداشت زعفران در تربت حیدریه

یک کارشناس صنعت زعفران گفت: افزایش رضایت کشاورزان از تاثیرات عرضه زعفران در بورس کالا است، چرا که با این کار واقعی‌سازی قیمت‌ها صورت گرفته و از این طریق کشاورز خود اقدام به عرضه محصولات در بورس می‌کند و دیگر دلالان از حاصل دسترنج آنها بهره نمی‌برند.

به گزارش «کالاخبر»؛ محمد رمضان‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: وقتی کالایی در بورس کالای ایران پذیرش، عرضه و مورد دادوستد قرار می‌گیرد، به طور حتم باید استانداردهایی را برای رسیدن به این منظور رعایت کند که این موضوع در خصوص محصول زعفران نیز صادق است.

این کارشناس صنعت زعفران افزود: با توجه به مواردی که اشاره شد از زمانی که زعفران در بورس کالای ایران پذیرش شده و مورد معامله قرار گرفته است، شاهد افزایش قابل توجه کیفیت محصول تولیدی توسط کشاورزان و عرضه آن در بورس هستیم.

وی با بیان این که عرضه زعفران در بورس کالا صرفا به افزایش کیفیت بازار داخلی منجر نشده است گفت: در زمینه صادرات زعفران هم شاهد افزایش کیفیت این محصول به دلیل عرضه در بورس هستیم.

کارشناس شرکت زرین زعفران همچنین با بیان این مطلب که در همه جای دنیا، استانداردهایی برای پذیرش و عرضه محصولات در بورس‌های کالایی وجود دارد گفت: در بورس کالای ما نیز شرایط و استانداردهایی تعیین شده است که بر اساس آن محصولات مختلف در بورس پذیرش و مورد دادوستد قرار بگیرد که در خصوص محصول زعفران علاوه بر ظاهر این محصول، مواردی همچون رنگ‌دهی و موضوعات تخصصی دیگر ملاک بررسی کیفیت و پذیرش این محصول در بورس می‌باشند.

وی افزود: بر این اساس زمانی که محصول زعفران برای عرضه در بورس در انبارها پذیرش می‌شود، ابتدا ظاهر این محصول مورد بررسی کارشناسان تایید شده توسط بورس قرار می‌گیرد و پس از آن در صورت تایید استانداردهای بورس، زعفران پذیرش می‌شود.

رمضان‌زاده گفت: پس از این مرحله نیز محصول زعفران به آزمایشگاه رفته و در آنجا باید مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و کیفیت آن تایید شود و با استاندارهای تعیین شده، مطابقت پیدا کند. بنابراین با توجه به بررسی‌هایی که در زمینه پذیرش زعفران در بورس کالا انجام می‌شود و مراحل مختلف بررسی کیفیت، این موضوع موجب می‌شود تا کشاورزان با دقت و بررسی بیشتری اقدام به کاشت و برداشت زعفران کنند و همه این موضوعات به افزایش کیفیت این محصول کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث کشف قیمت و شفافیت قیمت نیز از موضوعات قابل توجه در خصوص عرضه محصولات در بورس کالای ایران است. بر این اساس وقتی کالایی توسط تولیدکننده عرضه می‌شود و در آن سوی معامله، خریدار وجود دارد، قیمت نهایی از دل عرضه و تقاضا مشخص شده و معامله صورت می‌گیرد.

این کارشناس صنعت زعفران گفت: مجموعه عوامل یاد شده به این معنا است که بورس کالا بستری برای حمایت از کشاورزان بویژه تولیدکنندگان زعفران می‌باشد و زمانی هم که از کشاورز حمایت شود و با قیمت مناسبی بتواند محصول خود را به فروش برساند، بنابراین چرخه تولید بهتر چرخیده و کالایی مانند زعفران که حدود ۹۰ درصد آن در ایران تولید می‌شود، می‌تواند بقا پیدا کند، که در شرایط فعلی این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه کشاورزی کشور است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در موضوعاتی همانند تحریم، بحث عدم مشمول مواد غذایی و محصولات کشاورزی مطرح است، بنابراین عرضه محصولات مختلف در بورس کالا و حمایت از کشاورزان از این طریق می‌تواند در دوران تحریم کمک حال اقتصاد کشور باشد.

رمضان‌زاده در خصوص دیگر تاثیرات عرضه زعفران در بورس کالا گفت: یکی از مهمترین تاثیرات این اقدام، افزایش رضایت کشاورزان از عرضه محصول خود در بورس است، چرا که با استفاده از ابزارهایی همچون سپرده کالایی و بازار آتی واقعی سازی قیمت‌ها صورت گرفته و از این طریق کشاورز خود اقدام به عرضه محصولات در بورس می‌کند و دیگر دلالان از حاصل دسترنج آنها بهره نمی‌برند.

وی در تایید این ادعا گفت: نگاهی به حجم معاملات زعفران در بورس کالا نشان می‌دهد کشاورزان از عرضه محصول خود در بورس رضایت داشته و از این موضوع استقبال می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها