مهدی کرباسیان

مهدی کرباسیان معتقد است، بورس کالای ایران یکی از بخش‌های اثرگذار در رونق صنایع معدنی و به ویژه صنعت فولاد ایران بوده است به طوری که توانسته در طول ۱۱ سال فعالیتش، جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کند و نقش ویژه ای را در رواج معاملات منصفانه کالاها با کشف واقعی قیمت ها و هدایت سود به تولید کننگان از خود به نمایش بگذارد.

به گزارش «کالاخبر»؛ رئیس سابق هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  گفت: باید دقت داشت که از ابتدا هدف از ایجاد مجموعه ای به نام «بورس کالا» کشف قیمت کالاها براساس رویکرد عرضه و تقاضا است.

کرباسیان افزود: این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در اقتصاد است تا به ایجاد تعادل منطقی در مکانیسم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه کننده و خریدار بتوانند بدون مشکل در گروه های مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در اقتصاد کالامحور ما این است که بر اساس همین کشف قیمت و به واسطه انجام معاملات نقدی در بازارهایی همچون بورس، امکان ایجاد ابزارهای مالی نوین و ارائه خدمات بیشتر به صنایع نیز فراهم می شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه توسعه بورس کالای ایران سلامت اقتصاد را در پی دارد، افزود: به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد، به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می آید.

وی تأکید کرد: مزیت‌های متعدد بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالایی، باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله محصولات تولیدی صنایع مختلف اعم از صنایع فولادی و پتروشیمی در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد.

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به حذف واسطه‌گری‌های مخرب در بازارها به کمک بورس کالا افزود: طی سال‌های اخیر شاهد طراحی ابزارهای مالی نوین در بورس کالا هستیم که این ابزارها می‌تواند در زمینه تأمین مالی به فعالان صنایع مختلف از جمله محصولات فلزی و فولادی کمک کند.

انحصار، آفت بزرگ معاملات سنتی

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که بورس کالا در طول این سال ها چه کمکی به تولید کشور کرده است؟ گفت: تاکید می کنم که راه‌اندازی این بازار در ایجاد شفافیت برای حوزه کالایی قطعاً موثر بوده و اعتقاد دارم توسعه این بورس می‌تواند به سلامت بازارها کمک کند و موجب حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شود.حال آنکه حمایت از تولید در فضای غیرشفاف امکان‌پذیر نیست و از طریق بورس کالا می‌توان امکان برقراری توازن میان عرضه و تقاضا و زمینه‌های لازم برای حمایت از تولید داخلی را مهیا کرد.

معاون سابق وزیر صمت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر بورس کالا راه‌اندازی نمی‌شد، امروز معاملات محصولات معدنی و فلزی در بازارهای سنتی چه شرایطی داشت؟ بیان کرد: تجربه چندین ساله کشور به وضوح نشان داد که مبادله محصولات به شیوه سنتی و به عبارت امروز در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب سردرگمی در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می‌شود که در نهایت زمینه انحصار در خرید و فروش را به وجود می‌آورد؛ بنابراین باید از امکانات و شفافیت بورس کالا استفاده کرد و در مسیری روشن در اقتصاد گام برداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها