65.jpg

وظیفه بورس های کالایی تامین زیرساخت های لازم برای انجام معاملات کالاها و تامین مالی صنایع تولیدی کشور است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این مطلب گفت: در سیمان و به ویژه در عرصه صادراتی این محصول، در بازارهای جهانی با مشکل دامپینگ عرضه کنندگان علیه یکدیگر مواجه هستیم و این موضوع سبب شده قیمت های تولیدی سیمان ایران در بازارهای جهانی به نسبت قیمت های سایر تولیدکنندگان کاهشی باشد.

وی افزود: زیرساخت رینگ صادراتی بورس کالای ایران سبب خواهد شد دیگر شاهد دامپینگ قیمتی نباشیم و افت قیمت ها کاهش یابد.

سلطانی خاطرنشان کرد: همچنین خریداران بین المللی مجاب خواهند شد در فضایی رقابتی محصول سیمان را خریداری کنند البته در بعد داخلی نیز در صورت از سرگیری عرضه این محصول در بورس کالا، شاهد فضای رقابتی در بین خریداران خواهیم بود.

وی با تاکید بر هزینه جابجایی یکی از موضوعات اثرگذار بر روی قیمت های تمام شده سیمان است گفت: هزینه های حمل باعث شده شرکت های نزدیک آب و مرزها قدرت فروش بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان داشته باشند از این رو در سطح جهانی تیکت های حمل و نقل نیز از طریق بورس های کالایی به مزایده گذاشته شده و مورد معامله قرار می گیرند.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: این تیک ها نه فقط برای سیمان بلکه برای کالاهای مختلف و به ویژه کالاهایی که هزینه حمل در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است قابلیت عرضه دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شاهد عرضه این تیکت ها از سوی بورس کالای ایران نیز خواهیم بود گفت: تصمیم گیری در خصوص عرضه تیکت های حمل از طریق بورس کالای ایران نیازمند سیاست گذاری از سوی مسئولان مربوطه نظیر متولی حوزه صنعت است هرچند که به دلیل حجم تقاضا از سوی تولیدکنندگان سیمان، زیرساخت ها از سوی بورس کالا فراهم شده است.

سلطانی به گواهی سپرده کالایی که علاوه بر ساختار کسب و کار به ساختارهای مالی نیز کمک خواهد کرد نیز اشاره کرد و گفت: با این اقدام قادر خواهیم بود کالایی نظیر سیمان را در انبارهایی در بازارهای هدف یا در نزدیکی بازارهای هدف ذخیره کنیم و با تاسیس رینگ های معاملاتی در کشورهای هدف صادراتی معاملات را انجام دهیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص برنامه این شرکت برای فولاد در سال آینده گفت: در سال آتی برنامه تامین مالی واحدهای فولادی را به کمک ابزارهای مالی در دستور کار قرار داده و شروع کرده ایم. برای مثال ظرف چند روز آینده تامین مالی ذوب آهن از طریق اوراق سلف موازی شروع خواهد شد.

وی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به اینکه شمش فولاد نیز ماده اولیه تولید بسیاری از صنایع پایین دستی است گواهی سپرده کالایی بر روی این کالا نیز تعریف خواهد شد.

گفتنی است، گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می شود.

منبع: معدن۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها