ذرت

ذرت دانه ای استان خوزستان در حالی به منظور اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران و در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه می شود که مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان انجام این معاملات در بستر بورس را راهی برای حمایت از تولیدکننده و پرداخت مطالبات کشاورزان در سریع ترین زمان ممکن دانست.

به گزارش «کالاخبر»​؛ عزت اله صادقی در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصول ذرت تولیدی این استان و مزایای آن برای کشاورزان اظهار کرد: عرضه ذرت تولیدی استان خوزستان در حالی امسال نیز همانند سنوات گذشته در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی انجام می شود که ما کشاورزان را به عرضه محصول در بورس کالای ایران هدایت کردیم. در این راستا، انبارهای دارای استاندارد مورد تایید بورس کالا پذیرش شده و قراردادهای لازم منعقد شده است. ضمن اینکه اطلاعات کامل و دقیق کشاورزان نیز برای حضور در این طرح در سامانه های اطلاعاتی ثبت شده است.
وی افزود: پیش از اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، کشاورزان در دریافت پول ناشی از فروش محصول خود به واسطه ها و دلالان از امنیت لازم برخوردار نبودند و یا تاخیر زیادی در وصول مطالبات آنها صورت می گرفت که این امر نارضایتی آنها را به همراه داشت. این در حالی است که به کمک سازوکار شفاف حاکم بر معاملات بورس کالا، پول کشاورزان در سریع ترین زمان ممکن پس از انجام معامله، به حساب اعلامی از سوی آنها واریز می شود و دیرکردی در واریزی آنها اتفاق نمی افتد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در خصوص پرداخت مابه التفاوت قیمت معامله در بورس با قیمت پایه تضمین شده توسط دولت به کشاورزان، گفت: طبق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت، مابه التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می شود. در نتیجه با اجرای این سیاست در بورس کالا می توان به دولت در کاهش هزینه های مربوط به تامین منابع مالی لازم برای بخش کشاورزی، کمک ویژه ای کرد.
به گفته وی، هدف از اجرای این سیاست به کمک ساختار بورس کالا برای محصول ذرت، حمایت از تولیدکننده برای تولید محصول با کیفیت تر است. چراکه محصول برای پذیرش در انبارهای مورد تایید بورس و صدور گواهی سپرده کالایی، باید استانداردهای تعریف شده را دارا باشد که با توجه به نظارت های حاکم بر انبارهای بورس، محصول با کیفیتی تحویل خریداران خواهد شد. 
صادقی با اشاره به ثبت اطلاعات کامل کشاورزان در اجرای این سیاست و امکان استفاده از آن جهت برنامه ریزی برای کشت سال آینده، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات کشاورزان و ذرت کاران از جمله سطح زیر کشت محصول و میزان تولید در هکتار به طور کامل در سامانه های اطلاعاتی ثبت می شود، می توان برای برنامه ریزی های مربوط به تولید از آنها بهره برد. به عنوان مثال می توان میزان کود و یا بذر موردنیاز برای کشت سال آینده کشاورزان را از محل این اطلاعات ارزیابی کرد.
در خاتمه، این مقام مسئول تاکید کرد: استان خوزستان در تولید ذرت مقام اول را در کشور در اختیار داشته و با وجود خشکسالی های اخیر، کشاورزان طی سال زراعی جاری نیز عملکرد بالایی را در تولید ذرت از خود به نمایش گذاشتند که بزودی محصول تولیدی آنها در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

* خبرنگار: سودابه کیوان فر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها