علی اکبری

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با ارایه ذرت در بورس کالا دو مزیت شفافیت و سرعت در پرداخت مطالبات کشاورزان به نحو کارشناسی شده ای عملیاتی می‌شود.

علی اکبری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مورد عرضه ذرت در بورس کالا، گفت: بورس کالا از ظرفیت های مهم اقتصادی کشور است و می توان از این ظرفیت در ایجاد شفافیت معاملات محصولات کشاورزی از جمله ذرت استفاده کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت منابع کافی برای خرید محصولات کشاورزی در قالب سیاست خرید تضمینی را در اختیار ندارد، افزود: اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت به کمک بورس کالا و جایگزینی آن با سیاست خرید تضمینی این امکان را فراهم می کند تا کشاورزان به موقع و در مدت زمان کوتاه مطالبات خود را دریافت کنند. ضمن اینکه در بورس چنانچه ذرت به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعیین شده معامله شد، به نفع تولیدکننده است و اگر به قیمت پایین تری مورد معامله قرار گرفت، دولت متعهد است مابه التفاوت آن را به کشاورز بپردازد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: باید توجه داشت که کشاورزان در بورس کالا به عنوان یک بازار اصلی و پرقدرت اقتصادی می‌توانند به طور مستقیم محصولات تولیدی خود را با نرخ واقعی و عادلانه معامله کنند. همچنین زمانی‌که کشاورز بتواند محصولات خود را که با هزینه بالا تولید کرده است، در مکان مطمئنی همچون بورس کالا به صورت مستقیم به فروش  برساند، شاهد حذف سیستم های دلالی و سفته بازی در صنعت کشاورزی خواهیم بود.
اکبری با بیان اینکه معامله در بورس کالا باعث شفافیت و نظام مند شدن بازار ذرت خواهد شد، ادامه داد: با توجه به نظارت های دقیقی که در بورس کالا اعمال می شود شاهد شفافیت در معاملات و تعیین واقعی قیمت ها خواهیم بود.
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت به کمک بورس کالا و جایگزینی آن با سیاست خرید تضمینی طرحی است که طی چند سال اخیر در برخی استان ها به اجرا درآمده است که باید با شناسایی نواقص و کاستی ها و سپس رفع آن، این طرح را در سراسر کشور و برای سایر محصولات کشاورزی به اجرا در آورد تا بورس کالا به عنوان مرجع اصلی انجام معاملات محصولات مختلف حوزه کشاورزی از جمله ذرت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا می تواند بورس را به مرجع اصلی انجام معاملات محصولات کشاورزی تبدیل کند، گفت: با توجه به نظارت های دقیقی که در بورس کالا اعمال می شود شاهد شفافیت در معاملات و تعیین قیمت واقعی هستیم که این موضوع هم به نفع کشاورز و هم به نفع خریدار است.
وی اظهار داشت: اکنون زمان آن است که با سرعت تمام در جهت اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی روی محصولات قابل معامله در بورس کالا حرکت کنیم؛ چراکه این ماده قانونی آزمایش خود را پس داده و وقت آن رسیده تا رفته رفته از خریدهای سنتی و پرهزینه تضمینی به سمت درج قیمت های تضمینی در بورس و رسیدن سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها