image.jpeg

بعد از اوج گیری اخیر سنگ‌آهن و رسیدن آن به بالاترین سطح خود از ماه نوامبر که ناشی از توقف خرید چین در کنار افزایش قیمت فولاد بوده است، سنگ‌آهن قیمت خود را تثبیت کرد.

به گزارش «پايگاه خبري بورس كالاي ايران»،در پی بازگشت معامله‌گران چینی به بازارها پس از تعطیلات هفته گذشته سال جدید چین، قیمت فولاد در معاملات آتی شانگهای در روز پنجشنبه، بعد از رسیدن به بالاترین سطح چهار ماه و نیم اخیر خود، با افت مواجه شد. 
هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای دالیان با رشد ۰.۴ سنتی ۳۴۲ یوان (۵۲ دلار) معامله شد. بر اساس آمار TSI، در معاملات روز چهارشنبه، قیمت هر تن سنگ آهن ۶۲ درصد برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با افتی ۰.۷ درصدی به ۴۵ دلار و ۸۰ سنت رسید. قیمت هر تن از این کالا در روز سه‌شنبه ۴۶ دلار و ۱۰ سنت گزارش شده بود.
یک معامله‌گر سنگ‌آهن در شانگهای اعلام کرد: «با توجه به این که معامله‌گران افزایش تقاضای فولاد در چین، بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دنیا، را پیش‌بینی کرده‌اند، قیمت سنگ‌آهن دستکم در دو هفته آینده سقوط شدیدی نخواهد داشت. ما نیاز داریم تا چگونگی حرکت قیمت فولاد را مشاهده کنیم، ولی به نظر من ما به زودی به سطوح ماه دسامبر باز خواهیم گشت.»
قیمت سنگ‌آهن در ۱۱ دسامبر با لمس سطح ۳۷ دلاری  پایین‌ترین قیمت خود را از  سال ۲۰۰۸ و زمان آغاز بکار TSI  تجربه کرده بود. در بورس آتی شانگهای قیمت میل‌گرد ساختمانی با افتی ۰.۲ درصدی به ۱۸۶۰ یوان برای هر تن رسید.
بعد از سقوط در سه سال گذشته، قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا کنون رشدی هفت درصدی را داشته است. ولی تحلیلگران به دلیل تقاضای در حال نزول فولاد چین و ادامه تقویت تولید معدنکاران بزرگ دنیا، در مورد دوام این رشد با شک و تردید مواجه هستند.
میشل هوگرز، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی BMI اعلام کرد:‌« ما انتظار داریم که کندی اقتصاد چین در میان مدت ادامه داشته باشد که این موضوع منجر به ضعف بیشتر در مصرف فولاد چین خواهد شد که ناشی از کاهش تقاضا برای بخش حمل‌ونقل و ساخت وساز این کشور بوده است.» هوگرز پیش‌بینی کرد تقاضای فولاد چین در سال جاری ۱.۵ درصد کاهش پیدا کند.
روز چهارشنبه، شرکت واله، بزرگترین معدنکار سنگ‌آهن دنیا تجهیزات خود را در معدن ۱۴.۴ میلیارد دلاری خود در مجتمع کاراخاس برزیل آزمایش کرد.

منبع: اقتصادنیوز به نقل از رويترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها