copper_serbia_150981931.jpg

مازاد عرضه و افت قیمت مس در سال ۲۰۱۵ باعث تغییر استراژی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در جهان شده است؛ برخی تولید را کاهش داده‌اند اما برخی دیگر نه. موسسه «تامسون رویترز» به بررسی تولید ۱۰ غول مسی جهان پرداخته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، افت قیمت مس در سال ۲۰۱۵ شوک بزرگی را به تولیدکنندگان این فلز وارد کرد. این در حالی است که تحلیل گران بازار فلزات اعتقاد دارند حداقل تا ۲- ۳ سال آینده بازار همچنان با عرضه بیش از حد مس روبه‌رو خواهد بود. در عین حال برخی نیز معتقدند بعد از دوره رکود باید انتظار شرایطی برعکس به همراه افزایش قیمتی تا حدود هفت هزار دلار بر تن را داشت. به همین دلیل تعدادی از شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا روی مس شرط ‌بندی کرده‌اند و همچنان استراتژی‌شان افزایش تولید مس است. در کنار این شرکت‌ها، برخی نیز استراتژی کاهش تولید را انتخاب کرده‌اند. موسسه «تامسون رویترز» در بررسی اخیر خود میزان تولید ۱۰ غول مسی دنیا را در دوره رکود منتشر کرده است.

  1. Codelco

تولید: ۱.۸۴ میلیون تن

کودلکو تولید مس را در سال ۲۰۱۴ به ۱.۸۴ میلیون تن افزایش داد. در سال ۲۰۱۳، این شرکت ۱.۷۹ میلیون تن مس تولید داشته است. این شرکت شیلیایی بزرگترین تولیدکننده مس در دنیاست. افزایش تولید انتظار عرضه بیش از حد در سال ۲۰۱۵ را ایجاد کرد که براساس گزارش «بلومبرگ» در نوامبر ۲۰۱۵، باعث شد کودلکو صادرات مس خود را کاهش دهد. «رودریگو تورو»، مدیر فروش شرکت کودلکو در آن زمان گفته بود: «ما نمی‌توانیم میزان فروشی مشابه گذشته داشته باشیم درحالی‌که سود کمتری داریم. نه تنها به چین و آسیا، بلکه میزان فروشمان به جهان را کاهش داده‌ایم». با این وجود کودلکو اکنون دوباره برای تولید بیشتر مس خیز برداشته است. با توجه به اینکه ذخایر این شرکت با کاهش عیار مواجه شده‌اند، کودلکو به‌زودی قرار است بهره‌برداری از معدن «مینیسترو هالز» در شیلی را آغاز کند.

  1. Freeport-McMoRan

تولید: ۱.۴۷ میلیون تن

مک‌موران در سال ۲۰۱۴ تولید مس خود را از میزان ۱.۵۳۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۳ به ۱.۴۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ کاهش داد. این شرکت در فونیکس آریزونا قرار دارد. یکی از معادن بزرگ این شرکت، معدن «گراسبرگ» در اندونزی است که یکی از بزرگترین ذخایر مس دنیاست. این معدن به علت قانون منع صادرات کنسانتره در اندونزی و توقف موقت تولید به علت اعتصاب کارگران در سال ۲۰۱۵ صادرات کمتری داشته است.

  1. Glencore

تولید: ۱.۲۹۶ میلیون تن

این شرکت یکی از متنوع‌ترین معدنکاران دنیاست که با تولید ۱.۲۹۶ میلیون تن مس در سال ۲۰۱۴ افزایشی ۱.۲۶ میلیون تنی را نسبت به تولید خود در سال ۲۰۱۳ تجربه کرده است. این شرکت در فوریه سال ۲۰۱۵، با راه‌اندازی معدن «ماتاندا» تولید مس خود را باز هم افزایش داده است.

  1. BHP Billiton

تولید: ۱.۲۰۳ میلیون تن

BHP Billiton تولید مس خود را در سال ۲۰۱۴ کاهش داد. تولید این شرکت در سال ۲۰۱۳ برابر با ۱.۲۰۵ میلیون تن بود که در سال بعد از آن به میزان ۱.۲۰۳ میلیون تن رسید. این شرکت استرالیایی باوجود آنکه برنامه افزایش تولید در سال ۲۰۱۵ را داشت، به علت مشکلاتی که در عملیات سد المپیک در استرالیا داشت ناچار به کاهش تولید خود به میزان۶۰ تا ۷۰هزار تن شد.

  1. Southern Copper

تولید: ۶۶۵،۰۰۰ تن

شرکت Southern Copper تولید مس خود را از ۶۳۵ هزار تن در سال ۲۰۱۳ به ۶۶۵ هزار تن در سال ۲۰۱۴ افزایش داد. این شرکت که ۸۵ درصد از سهام آن در اختیار Grupo Mexico است شاهد تولید بیشتری در پروژه‌های مکزیک خود (معدن Buenavista و Peruvian) است. این شرکت بر این باور است که بزرگترین ذخیره مس را داراست. Southern Copper و Grupo Mexico به علت نشت اسید باطله معدنBuenavista به رودخانه شمالی مکزیک در سال گذشته مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفتند.

  1. Rio Tinto

تولید: ۶۳۶،۰۰۰ تن

ریوتینتو تولید ۵۸۷ هزار تنی مس خود را در سال ۲۰۱۳ به ۶۳۶ هزار تن مس در سال ۲۰۱۴ افزایش داد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی با تنوع مواد معدنی در جهان پس از BHP Billiton است. این شرکت پس از دو سال عقب کشیدن از پروژه معدن Oyu Tolgoi در مغولستان به علت عدم توافق با دولت این کشور، در ماه می سال گذشته به توافق برای شروع پروژه دست یافت.

  1. KGHM Polska Miedz

تولید: ۵۰۶،۰۰۰ تن

شهرکت لهستانی KGHM در اروپا، آمریکای شمالی و جنوب آمریکا دارای پروژه‌های مختلف است که بنا بر آمار منتشر شده دارای ۳۷.۵ میلیون تن ذخیره مس در دنیا است. این شرکت معدنی در سال ۲۰۱۴ به تولید ۵۰۶ هزار تن مس نسبت به ۵۳۱ هزار تن در سال ۲۰۱۳ دست یافت. با وجود این کاهش، این شرکت بر این باور است که با افزایش تولیدش در آینده به جایگاه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس دنیا دست می‌یابد. در ژانویه ۲۰۱۵، این شرکت در گزارشی از تغییر استراتژی خود پرده برداشت.

  1. Anglo American

تولید: ۵۰۴،۰۰۰ تن

مانند هر شرکت دیگر در این لیست، انگلو امریکن تولید کمتری در سال ۲۰۱۴ نسبت به ۲۰۱۳ داشته است. براساس آمار منتشر شده، تولید این شرکت از ۵۱۶ هزار تن به میزان ۵۰۴ هزار تن در سال ۲۰۱۴ رسیده است. آنگلو براساس آمار تولید خود در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۵ کاهش تولید نسبت به دوره مشابه سال قبل را  اعلام کرد (۲۰۲ هزار تن در برابر ۱۷۱ هزار و ۸۰۰ تن). کاهش تولید عمدتا به علت تعطیل کردن یکی از واحدهای فرآوری خود در Los Bronces برای مدیریت سطح ذخیره آب بوده است.

  1. Antofagasta

تولید: ۴۵۵،۰۰۰ تن

این شرکت معدنکاری مس در شیلی با تولید ۴۵۵ هزار تن در سال ۲۰۱۴ کاهشی به میزان ۴۶۶ هزار تن نسبت به سال ۲۰۱۳ داشت. اگرچه، با توجه به گزارش سالانه سال ۲۰۱۴ این شرکت، کاهش تولید به علت تمرکز مجموعه بر کاهش هزینه‌ها و تضمین رشد خود در بلندمدت پیش‌بینی شده بود. «پاول لوکسیک»، مدیر  Antofagasta در این زمینه گفته است: «تکمیل طرح تغلیظ در Centinela در سال ۲۰۱۵ باعث افزایش تولید در این سایت شده و در دو سایت دیگر خود نیز پیشرفت عملیات داشته‌ایم. با پیشرفت واحدهای در دست احداث، شرکت انتظار افزایش قابل توجه در تولید مس در سال جاری را دارد».

  1. First Quantum Minerals

تولید: ۳۸۰،۰۰۰ تن

آخرین شرکت از لیست ۱۰ تولیدکننده بزرگ مس در سال ۲۰۱۴ شرکت First Quantum Mineral است. این شرکت شاهد افت اندکی از مقدار ۳۸۱ هزار تن در سال ۲۰۱۳ به ۳۸۰ هزار تن در سال ۲۰۱۴ بوده است. این شرکت شکست‌های متعددی را در تولید خود در سال ۲۰۱۴ تجربه کرد. یکی از این تجربه‌ها تعلیق عملیات در معدن مس- طلای Mauritania به علت اعتصاب‌های اتحادیه کارگری در ماه سپتامبر است. با این وجود، سال گذشته این شرکت موفق به خرید معدن مس Lumina در آرژانتین شد.

 

منبع : عصر مس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها