شهاب نادری کمیسیون اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله ذرت در بورس کالا حداقل ٥ مزیت بزرگ همچون کاهش بار مالی دولت، رسیدن سریع تر کشاورزان به پولشان، رشد کیفیت محصولات، کاهش فعالیت واسطه ها و شفافیت در مبادلات را دارد.

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «کالاخبر» به آغاز طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، کشاورزان می توانند به دور از حضور واسطه ها، خودشان محصول را از طریق بورس کالا و با قیمتی واقعی به فروش برسانند و ظرف چند روز وجه حاصل از فروش محصولشان را دریافت کنند و مابه التفاوت نرخ بورس با قیمت تضمینی را نیز از دولت دریافت کنند.

وی تاکید کرد: نه تنها ذرت بلکه بسیاری از محصولات دیگر باید در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه شود تا به مرور شاهد ثبت قیمت های واقعی و حمایت اصولی از کشاورزان باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: زمانی که مکانی مانند بورس کالا وجود دارد که قیمت های واقعی کشف و شفافیت در معاملات را حاکم است، لزومی ندارد محصولاتی از جمله ذرت به صورت سنتی و غیرشفاف معامله شوند.

نادری افزود: هر محصولی که در بورس کالا معامله شود به نفع کشاورز و مصرف کنندگان خواهد بود چراکه از یک طرف کشاورزان زودتر به پولشان می رسند و از طرف دیگر محصولی باکیفیت و با قیمتی واقعی در بازار خرید و فروش می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت رقابت پذیری در تولید محصولات با کیفیت، گفت: در سازوکار سنتی و وجود مشکلات زیاد تولیدکنندگان و تاخیر در پرداخت وجه خرید تضمینی، نمی توان به شکل مطلوب عرصه رقابت و توجه به کیفیت تولیدات را فراهم کرد اما با فراگیر شدن طرح قیمت تضمینی موانع اصلی بر سر راه تولید محصول باکیفیت از میان می رود.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس در پایان اظهار داشت: در بورس کالا ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی وجود دارد مه با پیاده سازی این معاملات بر پای محصولات کشاورزی از جمله ذرت، امنیت مالی کشاورزان با امکان پیش فروش محصول حای قبل از برداشت، افزایش چشمگیری پیدا می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها