IMG_6804.JPG

حجم معاملات آتی سكه طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۸۴ هزار و ۸۰۱ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۸ هزار میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۶۵ هزار و ۹۶۳ قرارداد به معاملات تحویل شهریور سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید نیز به بیش از هفت هزار میلیارد و ۲۵ میلیون ریال رسید. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال ۹۵ با حجم ۸ هزار و ۷۲۹ قرارداد و به ارزش بیش ۹۱۴ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

همچنین قرارداد تحویل اسفند سال آتی نیز با پنج هزار و ۹۰۶ قرارداد به ارزش بیش ۴۳۳ میلیارد ریال در چایگاه سوم معاملات قرار گرفت.

در پایان نیز رتبه آخر معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل اردیبهشت با چهار هزار و ۲۰۳  قرارداد به ارزش ۴۳۳ میلیارد ریال اختصاص یافت.

نکته قابل توجه در معاملات هفتگی آتی این بود حجم قرارداهای سررسید اسفند با پنج هزار و ۹۰۶ قرارداد بیشتر از اردیبهشت ماه بود که فعالان بازار عامل اصلی آن را رشد تقاضا قبل از سال جدید عنوان کرده اند.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با افزایش روبه رو شد؛ به طوری که سکه تحویل اسفند با قیمت ۹۹۱ هزار تومان به فروش رسید که افزایش ۰/۱۹ درصدی را در روز پنج شنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت یک میلیون و ۱۱ هزار تومان معامله شد و رشد ۰/۱ درصدی را در این روز تجربه کرد. سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت یک میلیون و ۳۶ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش ۰/۰۹ درصدی نسبت به روز چهار شنبه اخیر رو به رو شد. در آخر نیز سکه سررسید شهریور ماه با رشد۰/۱۷ درصدی با قیمت یک میلیون و ۶۲ هزار تومان معامله شد.

به گفته کارشناسان بازار سکه، طی این روزها تقاضا برای سکه آتی و نقدی افزایش یافته و به نظر می رسد بهای سکه در ماه پایانی سال جاری به دلیل رشد تقاضا افزایش بیشتری را تجربه کند .

از سویی قیمت سکه نقدی طی روز پنجشنبه گذشته، نسبت متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، واکنش نشان داد و افزایش اندکی را تجربه کرد؛ به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۸۲ هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت ۴۹۷ هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۶۵ و سکه یک گرمی با نرخ ۱۸۵ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

همچنین در بازارهای جهانی نیز از ابتدای امسال تاکنون طلا روندی صعودی داشته که علت اصلی آن افزایش تقاضا به دلیل نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و نوسانات شدید بازارهای مالی و سهام بوده است که به نظر می رسد با اتخاذ سیاست های انبساطی پولی از سوی بانک های مرکزی اروپا و ژاپن نیز تاثیر زیادی طی هفته آتی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها