نفت

نتایج یک بررسی از پیش بینی ۴۶ اقتصاددان و تحلیلگر درباره قیمت نفت نشان می دهد که قیمت نفت برنت در سال آینده میلادی به طور میانگین به ۷۶ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش «کالاخبر»،تحلیلگران به رویترز گفتند که اگر نگرانی ها درباره کاهش رشد اقتصاد جهان کاهش پیدا نکند، انتظار می رود از میزان تقاضا کاسته شود.

در مجموع، رشد تقاضای جهانی نفت روزانه بین ۱.۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده است، در حالی که پیش بینی ماه اکتبر آژانس بین المللی انرژی از افزایش تقاضای نفت در سال آینده ۱.۴ میلیون بشکه بود.

«کیلین برچ» تحلیلگر اکونومیست بر این باور است که نگرانی ها درباره افت عرضه از سوی برخی اعضای اوپک به ویژه ایران به دلیل تحریم های آمریکا و بعد ونزوئلا، آنگولا، لیبی و نیجریه، فشارهای صعودی را روی قیمت ها حفظ می کند.

«فرانک شالن برگر» مدیر تحقیقات کالایی در LBBW پیش بینی کرد، عربستان و روسیه در صورت نیاز میزان تولید را افزایش بدهند. وی گفت: هر گونه کسری در سمت عرضه و افزایش قیمت نفت می تواند برای اقتصاد جهان ریسک بزرگی را به همراه داشته باشد. با وجود نگرانی ها در مورد عرضه، برخی تحلیلگران بر این باورند که جریان های ناهمسو در اقتصاد جهان(مانند جنگ تجاری آمریکا و چین و وضع میلیاردها دلار تعرفه) می تواند به تقاضا در سال آینده آسیب برساند.

«راسل هاردی» مدیراجرایی «ویتول» به رویترز گفته که چشم انداز رشد تقاضای نفت در سال آینده را به ۱.۳ میلیون بشکه کاهش داده که ۲۰۰ هزار بشکه از پیش بینی قبلی کمتر است.

«کارستن فریچ» تحلیلگر ارشد کالایی در کامرزبانک معتقد است، اختلاف قیمت نفت برنت و WTI طی سال آینده کمتر خواهد شد، چراکه ظرفیت خط جدید در غرب آمریکا وارد مدار می شود و عرضه های جدید نفت آمریکا را وارد بازار جهانی می کند. قیمت آتی نفت خام آمریکا برای سال آینده ۷۰ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه پیش بینی شده است.

شش نفر از تحلیلگران در این بررسی پیش بینی کرده اند عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپک به طور میانگین ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که به طور عمده ناشی از افزایش تولید شیل اویل در آمریکاست.

کشورهای بزرگ اوپک در ژوئن توافق کردند تا قدری از برنامه کاهش تولید بکاهند، اما این گروه گفته که ممکن است به دلیل افزایش موجودی و بی اطمینانی اقتصادی نیاز به تغییر باشد.

بررسی پلاتز

بررسی پلاتز از ۱۱ بانک و کارگزار نفتی، قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۱۹ را ۷۵.۵ دلار در بشکه پیش بینی کرده است. همچنین در این بررسی، کاهش یک میلیون بشکه ای تولید اوپک و رشد تقاضا با وجود نشانه های ضعف پیش بینی شده است. شرکت کنندگان در بررسی پلاتز، پیش بینی قیمت نفت برنت را در مقایسه با اکتبر کاهش دادند، چراکه در بررسی اکتبر به دلیل کاهش های عرضه ایران، این بانک ها قیمت نفت برنت را به طور میانگین برای سال آینده ۷۸ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه پیش بینی کرده بودند.

از طرفی بانک های HSBC و «سوشیته جنراله» به تازگی پیش بینی کرده اند که تولید اوپک حداقل یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت، در حالی که بارکلیز بر این باور است که بازار انتظار کاهش یک میلیون بشکه ای را دارد و اتخاذ هر تصمیمی کمتر از این میزان، می تواند سبب افت بیشتر قیمت نفت شود.

در طرف تقاضا، برخی مشارکت کنندگان در بررسی پلاتز بر این باورند که ترس از کندی تقاضا شاید اغراق آمیز باشد. به عنوان نمونه، بانک سوشیته جنراله تقاضای جهانی نفت را خوش بینانه پیش بینی کرده و رشد تقاضا را ۱.۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

نگاه بانک های آمریکایی

«گلدمن ساکس» بر این باور است که قیمت نفت و دیگر کالاها در سال آینده احیا می شود و نخستین کاتالیزور آن می تواند از اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین پدیدار شود؛ جایی که رهبران می توانند درباره سردی تجاری آمریکا و چین و ایده اوپک درباره کاهش دوباره تولید بحث کنند. این بانک اعلام کرد: در حالی که گمان نمی کردیم، قیمت نفت برنت به ۸۶ دلار در بشکه برسد، قیمت ۵۹ دلار را هم باور نداریم و پیش بینی ما برای قیمت نفت برنت در سال آینده ۷۰ دلار است.

از طرفی «جی پی مورگان»، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را ۷۳ دلار به ازای هر بشکه پیش بینی کرده است. در همین حال «اسکات دارلینگ» مدیر بخش نفت و گار آسیا پاسیفیک این بانک در گفت و گو با CNBC این موضوع را اعلام کرد. این رقم در پیش بینی قبلی ۸۳.۵ دلار برآورد شده بود. رکورد تولید در آمریکا و افزایش تولید از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ با وجود رشد تقاضای جهانی نفت به کاهش قیمت این کالا کمک کرده است.

هرچند اوپک تا اندازه ای حجم تولیدات خود را حفظ کرده تا تحریم های آمریکا علیه ایران را جبران کند، اما نشست ششم دسامبر اوپک، اهداف آتی تولید را مشخص می کند. در صورت اتخاذ تصمیم نسبت به کاهش تولید، خریداران مجبور به مصرف نفت ذخیره می شوند و این موضوع قیمت را افزایش می دهد.

«جولیان لی» استراتژیست نفتی بلومبرگ نیز پیش بینی کرده که شرکای غیراوپک مانند روسیه و مکزیک در کاهش احتمالی تولید اوپک مشارکت نمی کنند.

همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین پیش بینی (نوامبر)، قیمت نفت برنت برای سال آینده را ۷۲ دلار در هر بشکه برآورد کرده است.

*پرویز امانیان تحلیلگر بازارهای کالایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها