V7G9943.jpg

همزمان با پایان تعطیلات عید شکوفه ها در چین و بازگشایی بازارهای این کشور در روز یکشنبه ۱۴ فوریه شاهد کاهش دو تا ۲.۵ دلاری قیمت های سنگ آهن وارداتی به چین بودیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دلیل اصلی ناشی از برخی اخبار مبنی بر برطرف شدن مشکلات موقتی موجود در کاهش عرضه سنگ آهن از برزیل و استرالیا به دنبال تعطیلی یکی از بنادر صادراتی برزیل و تعطیلی موقت بنادر استرالیا به دلیل طوفان های فصلی است.

البته برخی اخبار مبنی بر کاهش قیمت های سنگ آهن در قالب قراردادهای آتی در بورس سنگاپور نیز در آستانه تعطیلات سال نو چینی سبب کاهش بهای سنگ آهن و در نتیجه تداوم این روند کاهشی در آغاز بازگشایی بازار شد.

در روز ۱۴ فوریه بهای هر تن سنگ آهن پی بی فاین استرالیا با عیار ۶۱.۵ درصد در بنادر چین با افت ۲.۵ دلاری به ۴۲.۵ دلار رسید درحالی که پیش از تعطیلات ۴۵ دلار هم شده بود.

بهای سنگ آهن هند با عیار ۶۲ درصد نیز در بنادر این کشور از ۳۸.۱ دلار به ۳۵.۶ دلار تنزل یافت.

در بندرعباس نیز بهای هر تن سنگ آهن مگنتیتی و هماتیتی با عیار ۶۲ درصد در این روز به ترتیب ۲۳.۳ دلار و ۲۳ دلار شد اما ادامه روند کاهشی قیمت سنگ آهن پایدار نبود و در روز ۱۵ فوریه ثبات بر بازار سنگ آهن تاحدودی حاکم شد اما از روز ۱۶ دوباره رشد ۳.۴ دلاری در قیمت های این ماده معدنی به ثبت رسید.

تا پایان هفته و در دو روز پایانی هفته نیز روند افزایشی ادامه یافت و هر تن سنگ آهن پی بی فاین استرالیا در بنادر چین در روز ۱۹ فوریه ۴۶ دلار و ۷۰ سنت شد.

همچنین سنگ آهن ۶۲ درصد هند در بنادر این کشور ۳۹ دلار و ۸۰ سنت شد.

در آخرین روز از هفته گذشته سنگ آهن هماتیت و مگنتیتی ایران با عیار ۶۲ درصد در بنادر ایران به ترتیب ۲۷.۵ دلار و ۲۷.۲ دلار دادوستد شد.

گفتنی است، دلیل اصلی این رشد قیمت در روزهای اخیر بهبود تقاضا و رشد قیمت های فولاد در بازارهای بین المللی است.

به دلیل اتمام فصل سرما و شروع فعالیت های ساخت و ساز برخی کارشناسان معتقدند قیمت ها تا ماه آینده میلادی به مرز ۵۰ دلار نیز برسد البته به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران روند صعودی قیمت ها موقتی است.

بررسی روند بازار فولاد چین نیز نشان می دهد، صادرات فولاد این کشور در ماه ژانویه ۵.۳ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۱۵ کاهش یافت.

براساس آمار گمرک چین، این کشور در ماه ژانویه با کاهش ۹۲۰ هزار تنی در صادرات فولاد مواجه شد و صادرات فولاد آن به ۹ میلیون و ۷۴۰ هزار تن رسید که ۹ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۱۵ افت داشته است.

این کشور همچنین در ماه ژانویه حدود ۹۳۰ هزار تن فولاد وارد کرده بود که ۱۹.۱ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ داشته و حدود ۲۵۰ هزار تن کمتر از دسامبر ۲۰۱۵ بوده است.

براساس گزارش سازمان تجارت سازمان ملل، بازارهای جهانی سنگ آهن در سال های آتی به شدت از عرضه مازاد رنج خواهد برد همانگونه که این موضوع در کنار رکود تقاضا در سال ۲۰۱۵ صنعت سنگ آهن را به چالش کشیده است.

این سازمان تخمین زده است که بازار جهانی سنگ آهن با این معضل در سال های آینده همچنان مواجه باشد.

این موضوع همچنین از افزایش میزان معین قیمت ها جلوگیری کرده و نیز تعیین کننده سرمایه گذاری مورد نیاز در طرح های توسعه ای شرکت های بزرگی نظیر واله برزیل خواهد بود.

تمامی شرایط موجود نشان می دهد، کاهش رشد تولید و مصرف فولاد جهانی بدان معنی است که در بازار سنگ آهن به عنوان ماده اولیه ساخت فولاد نیز با رشد اهسته تقاضا، قیمت های پایین و حاشیه سود پایین برای تولیدکنندگان مواجه هستیم و این ماده معدنی وارد مرحله جدیدی می شود.

تولید جهانی فولاد خام در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۷۶ میلیارد تن اعلام شده است که افت ۲.۹ درصدی نسبت به ۲۰۱۴ داشته و این در حالی است که در حوزه تولید سنگ آهن در سال قبل افت ۶ درصدی ثبت شده و تولید این ماده معدنی به ۱.۹۵ میلیارد تن رسیده است.

سازمان تجارت سازمان ملل در این گزارش آورده که بازار سنگ اهن پس از یک دوره طولانی رشد سریع قیمت ها و افزایش تقاضا، اکنون به مرحله ای رسیده که عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و از این رو قیمت ها به سطوجحی که از سال ۲۰۰۲ آنرا مشاهده نکرده رسیده است.

بهای سنگ اهن در شروع سال ۲۰۱۵ به ۷۱ دلار و ۲۶ سنت رسید اما در پایان سال با برآورد قیمت ها، سقوط ۳۹ درصدی نرخ ها ثبت شد.

جهت گیری های چین و استراتژی این کشور در استفاده از فولاد سبب شد بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن و نیز شرکت های کوچکتر در جهان تولیدات را افزایش دهند.

اما با تضعیف اقتصاد چین، تعطیلی برخی واحدهای سنگ آهنی بویژه در چین، به اندازه ای زیاد نبود که تعادل را در ترازوی عرضه و تقاضا برقرار کند از اینرو برخی دیگر از پروژه های در حال توسعه نیز متوقف شدند.

تقاضای فولاد چین امسال کمترین رشد را در دو دهه گذشته تجربه خواهد کرد درحالی که در سایر نقاط جهان باوجود تضعیف چشم انداز اقتصاد کلان در منطقه یورو، شاهد رشد قابل قبولی در تقاضای فولاد پیش بینی شده است.

در حوزه سنگ آهن در سال جاری میلادی منابع جدیدی از سوی بزرگترین تولیدکنندگان بزرگ همچون واله، ریوتینتو و بی اچ پی وارد بازار خواهد شد با این وجود رویکرد این شرکت ها برای تصمیمات جدید سرمایه گذاری محتاطانه خواهد بود.

در سال ۲۰۱۴ تولید سنگ آهن دنیا تنها ۱.۹ درصد رشد داشته و به ۲.۰۵ میلیارد تن رسیده بود.

در سال مورد بررسی تولید سنگ آهن در تمام مناطق بجز آسیا که تولید در آن افت ۲۱ درصدی داشته، افزایش را نشان داد.

در چین تولید ۲۷ درصد افت یافت استرالیا رشد ۱۹ درصدی را در تولید به ثبت رساند و تولید آن به ۷۲۴ میلیون تن رسید.

در برزیل نیز تولید ۲.۱ درصد افزایش یافت و ۳۹۹ میلیون تن شد.

منبع : معدن ۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها