بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " آمادگی بورس کالا برای خرید و فروش مسکن" ، "نقش ۱۱ ساله بورس کالا در شفافیت معامله محصولات پتروشیمی" ، "بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا در توسعه صادرات" و "ابزارهای مالی بورس کالا، دوای درد التهاب قیمت کالاها" از مهم ترین آنها بود.

آمادگی بورس کالا برای خرید و فروش مسکن

به گزارش «کالاخبر»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آمادگی بورس کالا برای انجام معاملات مسکن بدون محدودیت خبر داد و گفت: فرایندهای اداری سبب شده استقبال از اوراق تسه زمان بر باشد.

شاپور محمدی اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق سه بخش اوراق رهنی مسکن، صندوق‌های زمین و ساختمان و خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی در بخش مسکن ورود کرده است. این ابزارها بسیار مناسب و معقول است اما اینکه بازار مسکن تا چه حد از این ابزار بهره ببرد، مسئله‌ای است که فعالان بخش مسکن برای آن باید برنامه‌ریزی کنند.

وی درباره خرید و فروش فیزیکی مسکن در بورس کالا افزود: محدودیتی از این نظر نداریم، کسانی که علاقه‌مند به واگذاری واحدهای ساختمانی در بورس هستند، باید شکل کالا، متراژ  و همگِنی زمین آن واحد را تعیین کنند تا بتوانیم آن را در بورس کالا به فروش برسانیم.

نقش ۱۱ ساله بورس کالا در شفافیت معامله محصولات پتروشیمی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با مرورتجربه موفق بورس کالا در ایجاد شفافیت و عدالت در بازار کالاهای کشور، به وضوح مشخص است که با معاملات پتروشیمی در بورس، زمینه ضربه زدن به پایه های اقتصادی کشور کنار رفته و شفافیت بر مبادلات این صنعت با اهمیت حاکم شده است.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: از جمله دستاوردهای بورس کالا در طول حدود یک دهه ای که از آغاز محصولات پتروشیمی در آن میگذرد، کمک به تقویت بخش پایین دستی پتروشیمی با فراهم کردن بستر شفاف معاملات مواد اولیه بوده است.

وی گفت: برای داشتن نگاهی دقیق تر به کارنامه بورس کالا در تأمین مواد اولیه بخش پایین دستی پتروشیمی به سراغ شماری از فعالان این صنعت رفته ایم. آنها با وجود انتقاد از برخی ایرادات که در هر بازاری میتواند باشد، تصریح می کنند که شفافیت، نقطه قوت معاملات محصولات در بورس به شمار میرود که خارج از بورس، کمتر قابل مشاهده است.

نیاز به ابزارهای مالی در صنعت پتروشیمی

رییس هیأت مدیره انجمن ملی پلاستیک نیز با اشاره به شفافیت معاملات در بورس کالا، عنوان کرد: تولیدکنندگان بخش پایین دستی از عرضه این محصولات در بورس و شفافیت موجود در ساز و کار بورس کالا استقبال میکنند که البته باید تلاش شود اگر ضعفی در روند معاملات وجود دارد با هم اندیشی برطرف شود.

بیوک صحاف امین، افزود: سازوکار معاملات بورس کالا شفاف است و نوع، میزان و نام خریداران مشخص است؛ بنابراین به آسانی میتوان پایش کرد که چه کسانی و به چه میزان محصولی را خریداری کرده اند و این در حالی است که چنین شفافیتی در هیچ بازار دیگری وجود ندارد.

وی در ادامه بر لزوم توسعه ابزارهای معاملاتی در بورس تأکید کرد و گفت: امیدواریم بورس بتواند اقدامات لازم برای توسعه معاملات و بازارهای نوین مانند معاملات آتی محصولات پتروشیمی را راه اندازی کند. راه اندازی معاملات آتی برای مواد پتروشیمی می تواند ابزار مفیدی برای تأمین مالی شرکت های پایین دستی باشد و کمک بزرگی به توسعه بخش پایین دستی پتروشیمی کند.

از طریق بورس کالا به مکانیسم بازار احترام بگذاریم

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بورس کالای ایران در اقتصاد ما راه اندازی شده است تا به بازار احترام بگذاریم، به این ترتیب نباید در روند قیمت کالاها دست برده شود که این اتفاق، نتیجه ای جز دوگانگی قیمت ها و ایجاد شبکه های دلالی ندارد؛ پس رعایت اصول بازار یعنی مکانیسم عرضه و تقاضا کشف واقعی قیمت ها از ملزومات اقتصادی کشور است.  

حمید صافدل، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در دولت نهم به التهابات اخیر قیمت کالاها در پی نوسانات ارزی اشاره کرد و گفت: بورس کالا طی این سال ها مزایای زیادی را در راستای سلامت و شفافیت اقتصادی به ارمغان آورده است اما به محض ایجاد تلاطم در بازارها، سایه مداخلات، فشارهای بیرونی و محدودیت های مطالبه گری بر سر بورس کالا قرار می گیرد تا این موارد به موانعی برای توسعه بورس کالا در اقتصاد مبدل شوند

وی به نقش بورس کالا در بهبود کیفی کالاهای تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته در روند قیمت گذاری محصولات، توجهی به کیفیت آنها نمی شد اما با عرضه محصولات در بورس کالا و ایجاد رقابت در روند خرید و فروش ها، قیمت های متفاوتی برای کالاهای مختلف به ثبت رسید که از این حیث نیز بورس کالا در افزایش کیفیت کالاها تاثیرگذار بوده است.

حمایت اصولی از بخش کشاورزی با تمرکز معاملات در بورس کالا

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در نگاهی واقع بینانه و کارشناسی باید تاکید کرد که مسیر اصلی و نهایی برای اصلاح بخش کشاورزی و حمایت‌های اصولی، تمرکز معاملات در بورس کالا است.

احمدعلی کیخا با اشاره به آغاز سیاست قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا عنوان کرد: عرضه ذرت در بورس کالا با قیمت واقعی و شفاف این امکان را به کشاورز داده است تا در تنظیم برنامه کشت خود برای سال آینده قیمتی که در این بازار کشف می شود را مبنا قرار دهد.

وی گفت: از مهم ترین اهداف راه اندازی بورس کالا، ایجاد شفافیت اقتصادی بوده است تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند در یک مکان شفاف به معامله بپردازند و بهترین تصمیم ها نیز از سوی متولیان امر به منظور افزایش کیفیت تولیدات و تنظیم بازارها گرفته شود. ضمن اینکه، همواره راهکارهایی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌وری و حمایت از کشاورزان پیشنهاد و اجرایی شده است، اما باید توجه داشت که مسیر اصلی و نهایی برای اصلاح بخش کشاورزی و حمایت‌های اصولی، تمرکز معاملات در بورس کالا است.

بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا در توسعه صادرات 

عضو فراکسیون توسعه صادرات مجلس معتقد است که بورس کالا طی سال های فعالیت خود توانسته مبادلات کالاها در بازار داخلی را نظامند و شفاف کند، از این رو باید پس از تمرکز عمده کالاهای قابل معامله در بورس، با حمایت مجلس و دولت نسبت به توسعه صادرات محصولات ایرانی به بازارهای منطقه از کانال بورس کالا اقدام کرد.  

مجید کیانپور گفت: بورس کالا به عنوان بازار رسمی کالای کشور باید میزبان محصولات قابل عرضه در بورس باشد تا علاوه بر ایجاد تعادل در بازارها، شرکت هایی که شفافیت را به معاملات پنهانی ترجیح می دهند از سایر شرکت ها جدا شده و به فعالان اقتصادی معرفی شوند

وی  با بیان اینکه اطمینان خاطر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بازار داخلی باید به نحوی باشد که امروز در فکر توسعه صادرات محصولات باکیفیت ایرانی از بستر بورس کالا به کشورهای همسایه باشیم، عنوان کرد: حضور بازارهای کالایی رسمی همچون بورس کالا در عراق، قدرت رقابت پذیری ما را افزایش می دهد که در صورت فراهم کردن زیر ساخت های مبادلاتی و مالی، بدون شک می توان اقداماتی مثبتی در این زمینه انجام داد

ابزارهای مالی بورس کالا، دوای درد التهاب قیمت کالاها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که نوسانات اخیر نرخ ارز و ایجاد تلاطمات قیمتی در بازار کالاها، باعث شد تا نیاز به ابزارهای پوشش ریسک قیمتی بیش از هر زمان دیگری در اقتصاد احساس شود. از این رو توجه به ابزارهای مالی بورس کالا برای ایجاد اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها، امری ضروری به شمار می رود

سیدمهدی مقدسی اظهار کرد: بورس‌های کالایی با انتشار اوراق گوناگون و استفاده از بازارهای مالی مانند معاملات آتی و آپشن، این امکان را فراهم می‌آورند تا به جای اینکه سفته‌بازان حاضر در بازار، کالا را به صورت فیزیکی مورد معامله قرار دهند، ریسک معاملات را به بازارهای مالی معطوف کرده و برای سود بردن از نوسان قیمت‌ها به این بازارهای غیر فیزیکی مراجعه می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: می‌توان با فراهم کردن امکان راه‌اندازی بازارهای معاملات آتی و آپشن برای برخی کالاها، ریسک بازار و فعالیت‌های سفته بازی را از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی بورس کالا کرد؛ به عبارتی کسانی که می‌خواهند از نوسانات قیمت یک محصول سود ببرند به جای اینکه خود کالا را ذخیره و انبار کنند و موجب کمیابی محصول در بازار شوند، در بازار آتی و آپشن حضور پیدا کنند و اوراق کالاها را مبادله کنند.

تمایل بخش خصوصی به تامین مالی از مسیر بورس کالا و انرژی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن، به توسعه صنایع مختلف به کمک تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و از تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد ریالی دولت با استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد طی سال گذشته در بازار سرمایه و از طریق بورس کالا و بورس انرژی سخن گفت.

محمودرضا خواجه نصیری افزود: در حالی سهم اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی از سوی دولت به نسبت کل اوراق بدهی منتشره حجم پایینی است اما در همین مدت بخش خصوصی بیشترین تامین مالی را با استفاده از این ابزار مالی صورت داده است.

وی افزود: بطوریکه در سال گذشته بخش خصوصی بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف استاندارد موازی منتشر کرده که از کل ۳۳ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال اوراق بدهی منتشر شده توسط این بخش، اوراق سلف استاندارد موازی سهم بیش از ۴۳ درصدی را به خود اختصاص داده است. به عبارت بهتر، بخش خصوصی به دلیل شرایط سهل تر و فرآیند کوتاه تر استفاده از این اوراق، تمایل بیشتری به تامین مالی از طریق اوراق سلف استاندارد موازی در بورس کالا و بورس انرژی از خود نشان داده است

رشد اشتغالزایی بخش سنتی با عرضه زعفران در بورس کالا

آغاز معاملات زعفران در بورس کالای ایران باعث اشتغالزایی در بخش سنتی و هدایت این بخش به سمت انجام معاملات نوین این محصول صادراتی شده است

یک فعال بازار زعفران اظهار کرد: راه اندازی بورس زعفران عملا به بخش سنتی کمک کرد که از طریق مرجعی به نام بورس کالا قیمت ها را به صورت روزانه رصد کند. ضمن اینکه برخی خدمات به شرکت هایی که پیش از این به صورت سنتی در بازار زعفران فعال بودند، واسپاری شد که همین امر به اشتغال زایی در این بخش کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز همه فعالان بازار زعفران به این نتیجه رسیده اند که بهترین بستر برای معاملات این محصول کشاورزی، بورس کالای ایران است، گفت: در سال ۹۶ بحث ارایه خدمات و سیاست های حمایتی از زعفران کاران در بورس کلید خورد و عملا توانستیم شاهد کشف قیمت واقعی زعفران در بورس کالا باشیم و نوسانات شدید بازار را با ساختار و قوانین بورس کنترل و هدایت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها