کامودیتی

عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت تحت فشار نگرانی ها نسبت به تداوم مازاد عرضه قرار گرفت و فلزات اساسی تحت تاثیر آمار اقتصادی چین و رشد ارزش شاخص دلار منفی شد.

قیمت نفت تحت فشار نگرانی ها نسبت به تداوم مازاد عرضه

به گزارش «کالا خبر»، قیمت نفت در بازارهای جهانی علیرغم توافق اوپک برای کاهش تولید نفت، هفته ای کاهشی را به ثبت رساند که از مهم ترین عوامل این کاهش می توان به چشم انداز نگران کننده رشد اقتصادی جهان کاهش تقاضا برای نفت، نگرانی نسبت به تداوم مازاد عرضه و رشد ارزش دلار اشاره کرد.

قیمت نفت در شروع هفته پس از توافق کاهش تولید نفت اعضای اوپک و متحدانش در روز جمعه افزایش پیدا کرد. کشورهای عضو و غیر عضو اوپک طی یک نشست مشترک به یک توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه نفت دست یافتند. با این وجود این افزایش دیری نپائید و در همان روز تحت تاثیر افزایش نگرانی‌ها در مورد بازارهای سهام جهان و تردید در خصوص موفقیت توافق کاهش تولید اوپک برای جلوگیری از عرضه مازاد نفت قیمت ها مجددا نزولی شد. اما در روز بعد تحت‌تاثیر اختلال در صادرات نفت لیبی قیمت ها صعودی شد. شرکت ملی نفت لیبی دوشنبه شب اعلام کرد که صادرات نفت از میدان نفتی شراره تحت تاثیر وضعیت فوق العاده متوقف شده است. این میدان نفتی در لیبی که بزرگترین میدان نفتی این کشور به شمار می‌رود، هفته گذشته نیز مورد حمله و تسخیر نظامیان ضددولتی در این کشور قرار گرفته بود.

گمانه زنی های مختلف در مورد اثرات توافق اخیر همچنان بحث اصلی فعالان بازار نفت است. در حالی که بسیاری از تحلیلگران این توافق را برای متعادل شدن مازاد عرضه نفت کافی نمی دانند، سازمان اوپک و آژانس بین المللی انرژی معتقدند که در سال ۲۰۱۹ شاهد متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی خواهیم بود. در همین ارتباط اوپک در گزارش جدید خود اعلام کرد با توفق اخیر بازار نفت سال ۲۰۱۹ بالانس خواهد شد و حتی در سه ماهه دوم و سوم شاهد کسری عرضه خواهد بود. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد به دلیل توافق اخیر اوپک و تصمیم کانادا برای محدود کردن تولید، ممکن است بازار در سال آینده زودتر از موعد پیش‌بینی شده دچار کمبود عرضه شود. با این وجود در روز پایانی هفته به دنبال کاهش شاخص ها در بازار بورس آمریکا و نگرانی از کند شدن تقاضا به دلیل انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد چین شاهد افت قابل توجه قیمت ها بودیم.

جنگ تجاری و نگرانی ها نسبت به تداوم آن در ماه های اخیر بر رشد اقتصادی کشورها به ویژه چین اثر گذاشته و شاهد انتشار آمار نگران کننده از اقتصاد این کشور هستیم. کاهش رشد اقتصادی جهان تقاضای برای نفت را کاهش داده و مازاد عرضه موجود در بازار نفت را تشدید خواهد کرد. در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

فلزات اساسی تحت تاثیر آمار اقتصادی چین و رشد ارزش شاخص دلار نزولی شدند

تردیدها نسبت به حصول توافق آمریکا و چین برای حل اختلافات تجاری، رشد ارزش شاخص دلار آمریکا، انتشار آمار ناامید کننده از اقتصاد چین و رشد موجودی انبار فلزات بورس فلزات لندن هفته ای نزولی را برای فلزات رقم زد و شاهد افت قابل توجه قیمت ها بودیم.

دستگیری مدیر مالی شرکت چینی هواوی در کانادا و احتمال استرداد او به آمریکا مجددا تنش ها در روابط آمریکا و چین را افزایش داد. آمریکا این شرکت چینی را متهم به نقض تحریم های ایران کرده است. چینی ها به شدت به این اقدام اعتراض کرده و اقدام به دستگیری یک شهروند کانادایی کردند. این مساله موجب نگرانی از تشدید تنش های تجاری شده و بورس های جهانی به این اقدام واکنش منفی نشان دادند. علیرغم این مسئله شاهد پیشرفت های خوبی در مذاکرات تجاری آمریکا و چین بودیم. تماس تلفنی قائم مقام نخست وزیر چین با وزیر دارایی آمریکا، کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به چین، خرید نفت و سویای آمریکا توسط چینی ها و انتشار خبر مذاکرات تجاری چین و آمریکا در سطح وزرای خزانه داری برای پایان دادن به جنگ تجاری از جمله سیگنال های مثبتی بود که در هفته گذشته به بازارهای جهانی ارسال شد.

شاخص دلار آمریکا که در هفته های اخیر تحت تاثیر گشایش های حاصل شده در روابط آمریکا و چین رو به کاهش گذاشته بود در هفته گذشته تحت تاثیر افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید اختلافات تجاری، تشدید بحران در بریتانیا و افت ارزش پوند و بحران مالی ایتالیا مجددا صعودی شده و تا نزدیکی ۹۸ واحد نیز صعود کرد. دلار قوی تقاضا برای کامودیتی ها در سایر کشورها را کاهش می دهد. انتشار آمار نگران کننده از تجارت خارجی چین دیگر عامل افت فلزات در هفته گذشته بود. بر اساس این آمارها صادرات و واردات این کشور به ترتیب ۵.۴ و ۳ درصد رشد داشته است. این در حالی است که انتظار بازار رشد ۱۰ و ۱۴.۵ درصدی صادرات و واردات این کشور بود. در مورد موجودی انبار فلزات در بورس لندن شاهد افت ۲.۶ درصدی موجودی های مس و رشد ۱۰.۲، ۵.۲ و ۲.۲ درصدی موجودی انبارهای آلومینیوم، روی و سرب بودیم.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها