برخوردار

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است، تا زمانیکه لزوم ایجاد رقابت در اقتصاد را باور نکنیم، نمی توانیم به بسیاری از نابسامانی ها و ایجاد رونق در تولید کمک کنیم، از این رو بسترهایی که زمینه رقابت برای تولیدکنندگان را فراهم می کنند باید تقویت شوند که یکی از این بسترها، بورس کالاست.

به گزارش «کالاخبر»، محمد حسین برخوردار، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: تا زمانیکه لزوم ایجاد رقابت در اقتصاد را باور نکنیم، نمی توانیم به بسیاری از نابسامانی ها و ایجاد رونق در تولید کمک کنیم، از این رو بسترهایی که زمینه رقابت برای تولیدکنندگان را فراهم می کنند باید تقویت شوند که یکی از این بسترها، بورس کالاست.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: همه نهادها باید برای انجام مبادلات مواد اولیه و واسطه ای در بورس کالا که زمینه شفافیت و رقابت را در اقتصاد فراهم کرده است، تلاش کنند. این اتفاق به رشد تولید و احیای صنایع پایین دستی کشور کمک می کند و طی این سال ها نیز عبور از چالش های مبادلات سنتی نیز با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا محقق شده است

برخوردار ادامه داد: غیرشفاف بودن فعالیت های اقتصادی و فرار مالیاتی نیز اگر دیگر معضلات اقتصاد است که باید با فراهم آوردن زیرساخت ها در مسیر سالم سازی و شفافیت اقتصادی کشور حرکت کنیم.

وی در ادامه به رواج فعالیت های سفته بازانه و تلاش عده کثیری برای کسب سود از طریق واسطه گری اشاره کرد و گفت: توسعه بورس کالا از جنبه معاملات نقدی و مالی حائز اهمیت است چراکه معاملات نقدی این بورس به شفافیت و رقابت دادوستدهای فیزیکی کمک می کند که این امر برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور دارای اولویت است. همچنین رونق ابزارهای مالی نیز می تواند برای سفته بازان جذاب باشد تا آنها به جای تخریب بازارهای فیزیکی به سمت های معامله در بازارهای مالی حرکت کنند.  

برخوردار در پایان تاکید کرد: بورس کالای ایران با ایجاد سازوکار عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت ها، باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرد تا به واسطه این بورس شاهد مبادلاتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و در ادامه سرعت مناسب چرخ تولید در کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها