چین

در حالی که جنگ تجاری چین با آمریکا کل اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بسته‌های حمایتی دولت چین تنها اثر ملایمی بر رشد اقتصادی خواهد گذاشت.

به گزارش «کالاخبر» ​به نقل از فلزات آنلاین، تصور می‌شود در جنگ تجاری بین چین و آمریکا، چین بازنده بزرگتری باشد؛ حداقل نشانه‌هایی که از آمار اقتصادی این کشور دیده می‌شود تاکنون چنین بوده است. بنابر آمار سازمان تجارت جهانی، کسری تجاری آمریکا در مبادلات با چین بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار است. با توجه به حجم صادرات نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلاری چین به آمریکا، تعرفه ۱۰ درصدی کنونی که طی تهدید رییس جمهور آمریکا شاید به ۲۵ درصد نیز برسد، ضرر بیشتر را متوجه چین کرده است.

کندی رشد اقتصاد چین در ماه گذشته به مصرف‌کنندگان و خریداران خانگی نیز سرایت کرد؛ به‌طوری که اکنون اقتصاددانان پیشنهاداتی نظیر کاهش مالیات خرید خودرو برای ترغیب مصرف‌کنندگان ارایه داده‌اند. با وجود تلاش‌های دولت برای مهار وضعیت، با سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و ارایه تسهیلات خرید مسکن، به‌نظر می‌رسد اثرات منفی جنگ تجاری با آمریکا روی اقتصاد چین ادامه داشته باشد. بازار اتومبیل، کالاهای اساسی و سایر محصولات مصرفی، ماه گذشته با کمترین میزان رشد طی ۵ ماه گذشته روبه‌رو بوده است. گرچه رشد فروش املاک مطابق آمار رسمی در نیمه اول سال، با توجه به مشوق‌های دولتی مورد انتظار بوده است.

از ابتدای امسال، کاهش در رشد اقتصادی چین، بر اقتصاد جهانی نیز تأثیر منفی گذاشته است. هفته گذشته بانک ING هلند اعلام کرد، آماده است تا یک بسته حمایتی به ارزشی بیش از ۱۴۰۰ میلیارد دلار به چین ارایه کند. گفته می‌شود دومین اقتصاد برتر دنیا، رشد ۶.۵ درصدی را در ۳ماهه سوم سال میلادی تجربه کرده است.

آخرین آمار رشد تولید ناخالص داخلی نیز در ۳ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است که ۶.۷ درصد بود. در هر صورت، هرگونه نشانه رشد در حال حاضر به طور دقیقی رصد می‌شود، چرا که در میان جنگ تجاری چین و آمریکا، هر ۲ ابرقدرت در حال دست‌کاری میزان تعرفه کالاهای طرف مقابل هستند. به گفته کارشناسان، رشد اقتصادی چین با ادامه روند کنونی، سال آینده به ۶.۲ درصد خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۵.۸ درصد برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها