نفت

آمارهای تازه نشان از افت ۵۳.۶ دلاری نفت سنگین ایران در هر بشکه حکایت می‌کند که در ماه‌های ژانویه ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵ به ثبت رسیده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، آخرین آمارهای بانک مرکزی از تحولات اقتصادی سال ۹۳ نشان از افت قیمتی نفت سنگین ایران دارد. این آمار که بر پایه گزارش‌ها و بولتن ماهانه اوپک گردآوری شده است، نشان می‌دهد که قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه ۲۰۱۵ به کمترین میزان خود یعنی ۴۲.۸ دلار در هر بشکه رسیده بود.

هرچند که این روند کاهشی در ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۱۵ اصلاح و در نهایت قیمت نفت ایران روی ۵۱.۲ دلار در هر بشکه ایستاد. نگاهی به کل آمارهای ماهانه که قیمت نفت ایران را نشان می‌دهد حاکی از کاهش ۵۳.۶ دلاری نفت ایران از ژانویه ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵ دارد. این نوسانات در یک سال یعنی ژانویه ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۵ بیشتر و در حد ۶۲ دلار است.

در این میان نوسانات قیمتی در سپتامبر ۲۰۱۴ به یکباره کاهشی شده و قیمت نفت ایران از ۱۰۱.۴ به ۹۶.۱ دلار در هر بشکه رسیده است. این روند تا ژانویه سال بعد ادامه داشته است تا در نهایت در مارس ۲۰۱۵ به روند افزایشی بازگردد.

 از سوی دیگر روند افزایشی قیمت نفت ایران از ماه آوریل ۲۰۱۴ آغاز شده و در نهایت در ژوئن ۲۰۱۴ به بیشترین میزان خود یعنی ۱۰۷.۴ دلار در هر بشکه رسیده است. این کاهش در قیمت نفت ایران در حالی است که قیمت نفت در ۱.۵ سال گذشته با کاهش روبرو بوده و قیمت نفت ایران نیز تحت تاثیر این کاهش جهانی قیمت نفت قرار گرفته است. ارزش نفت سنگین ایران برای برخی پالایشگاه‌های اروپایی بسیار بالاست چرا که بخشی از این پالایشگاه‌ها با نفت سنگین فعالیت خود را تنظیم کرده‌اند.

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان ادعای کشورهایی همچون عربستان برای جایگزینی در بازار ایران را رد کرده بودند، چرا که به اذعان این کارشناسان، نفت ایران به لحاظ درجه سبکی و سنگینی (API) و همچنین به لحاظ امکان استفاده از آن در پالایشگاه‌های مختلف دنیا با دیگر نفت‌ها متفاوت است.

منبع: اقتصاد نیوز

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها