بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که "مزایده شرکت‌های وابسته به بانک‌ها از طریق بورس کالا" ، "تامین مالی طرح های نیمه تمام صنعتی از مسیر بورس"، " تامین مالی موفق صنعت طیور از مسیر بورس کالا" و " رشد ارزآوری با صادرات هدفمند زعفران از طریق بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

مزایده شرکت‌های وابسته به بانک‌ها از طریق بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه، فروش اموال مازاد بانک‌ها در حال انجام است، گفت: در بورس کالا شرکت‌های وابسته به بانک‌ها از طریق فراخوان‌های دیگر، به مزایده گذاشته می‌شوند و با شبکه ای گسترده این کار را انجام خواهیم داد.

فرهاد دژپسند درباره فروش اموال مازاد بانک‌ها، گفت: خوشبختانه این کار خیلی منظم در حال انجام است؛ زیرا برنامه‌هایی که بانک‌ها داده بودند، همکاران ما در وزارت اقتصاد بررسی کرده بودند.البته این برنامه‌ها تامین کننده همه خواسته‌های ما نیست و برای همین امر تجدید نظر  برای آنها فرستادیم که قرار است تا آخر هفته کامل شود.

وی درباره اینکه آیا می‌توان رقمی از فروش اموال مازاد بانک‌ها ارائه کرد اظهار داشت: رقم این موضوع تنوع دارد و نوع آن نیز متفاوت است.البته از نوع  بعضی اعتراض‌هایی که برخی مخالفان انجام می‌دهند کاملا ملموس است که مخالف هستند ولی ما تا تحقق هدف نباید کوتاه بیاییم.

ترویج ابزارهای مالی بورس کالا به منظور تقسیم ریسک تجاری

در هفته گذشته و در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بر «ترویج ابزارهای مالی بورس کالا مانند قراردادهای آتی به منظور تقسیم ریسک های تجاری و همچنین حرکت بورس کالا به سمت معاملات کاغذی تاکید شد.» گفتنی است، توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاها، یکی از برنامه های استراتژیک بورس کالا به شمار می رود.

در هشتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که  با موضوع بررسی مراتب پیشنهادات اتاق بازرگانی برای رقابت‌پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع کشور برگزار شد، پیشنهاد شد که با تغییر سیاست‌های مالیاتی در صادرات مواد اولیه، شیب قیمت مواد اولیه تولید صنایع بالادستی (پتروشیمی، پالایشی، مس، فولاد و آلومینیوم) به سمت تامین و تقویت صنایع مکمل داخلی متمایل شود که در این راستا لازم است معافیت مالیات بر درآمد صادرات مواد اولیه پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه لغو شود.

در این نشست همچنین پیشنهاد شد که با اصلاح و ترویج ابزار بورس کالا، ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند قراردادهای آتی برای تقسیم ریسک تجاری فعال شود؛ به طوری که بورس کالا از معاملات فیزیکی به سمت معاملات کاغذی برود.

تامین مالی طرح های نیمه تمام صنعتی از مسیر بورس

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت های وزارتخانه اتمام طرح های نیمه تمام صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است ، گفت:استراتژی جدید ما رابطه با بورس برای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی است.

سعید زرندی افزود: بالغ بر ۸۰ درصد منابع وزارت صنعت،معدن و تجارت از منابع بانکی است در حالی که وقتی مشاهده می شود که نقدینگی زیادی در دست مردم است می توان با استفاده از مدل های تشویقی فضای جدیدی برای جذب سرمایه ها استفاده کرد.

زرندی با تاکید بر اینکه روش های جدید که مهمترین رکن آن بورس است می تواند به عنوان تامین مالی برای تولید استفاده شود، گفت: با نگاه فراتر می توان از سرمایه های مردم در بخش تولید استفاده بهینه کرد و استراتژی جدید ما رابطه با بورس برای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی است.

ساز وکار بورس کالا به رقابت پذیری تولید کمک می کند

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است، تا زمانیکه لزوم ایجاد رقابت در اقتصاد را باور نکنیم، نمی توانیم به بسیاری از نابسامانی ها و ایجاد رونق در تولید کمک کنیم، از این رو بسترهایی که زمینه رقابت برای تولیدکنندگان را فراهم می کنند باید تقویت شوند که یکی از این بسترها، بورس کالاست.

محمد حسین برخوردار عنوان کرد: توسعه بورس کالا از جنبه معاملات نقدی و مالی حائز اهمیت است چراکه معاملات نقدی این بورس به شفافیت و رقابت دادوستدهای فیزیکی کمک می کند که این امر برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور دارای اولویت است. همچنین رونق ابزارهای مالی نیز می تواند برای سفته بازان جذاب باشد تا آنها به جای تخریب بازارهای فیزیکی به سمت های معامله در بازارهای مالی حرکت کنند.

وی افزود: همه نهادها باید برای انجام مبادلات مواد اولیه و واسطه ای در بورس کالا که زمینه شفافیت و رقابت را در اقتصاد فراهم کرده است، تلاش کنند. این اتفاق به رشد تولید و احیای صنایع پایین دستی کشور کمک می کند و طی این سال ها نیز عبور از چالش های مبادلات سنتی نیز با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا محقق شده است.

رشد ارزآوری با صادرات هدفمند زعفران از طریق بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ایجاد ارزآوری بالا با صادرات هدفمند زعفران از طریق بورس کالا، گفت: با توجه به آمار بالای تولید زعفران در کشور عرضه این محصول استراتژیک در بورس کالا این امکان را به تجار و بازرگانان می دهد تا با اطمینان خاطر برای صادرات محصولی با کیفیت و قیمت مناسب، اقدام کنند.

علی اکبر کریمی گفت: با توجه به آمار بالای تولید زعفران در کشور، عرضه این محصول استراتژیک در بورس کالا این امکان را به تجار و بازرگانان می‌دهد تا با اطمینان خاطر برای صادرات محصولی با کیفیت و قیمت مناسب اقدام کنند.

وی اظهار کرد: به طور یقین با عرضه زعفران در بورس کالا نیاز بازارهای جهانی از طریق صادرات مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه‌ای تامین می‌شود؛ ضمن اینکه مزیت صادرات مستقیم این محصول استراتژیک به کشورهای هدف این است که برای کشور ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

بازار زعفران به واسطه بورس کالا، پس از سال ها در حال ساماندهی است

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بورس کالا یک مسیر برای عرضه زعفران به شمار می رود، تاکید کرد: بورس کالا به عنوان یک ساختار اقتصادی منسجم و پیشرفته می تواند یکی از نیازهای زعفران را در جهت شفافیت، به مرور زمان و با مدیریت مرتفع کند

علی شریعتی مقدم در خصوص معاملات قراردادهای آتی و گواهی سپرده زعفران در بورس نیز افزود: اقدام به عرضه گسترده زعفران در بورس کالا آن هم با روش های مختلف، نشان دهنده آن است که مدیران و مسوولان بخش کشاورزی به فکر خدمات گسترده تر و سبد بزرگتری از همکاری با بخش اقتصادی و تعامل با واحدهای تجاری هستند.

وی ادامه داد: بورس کالا می تواند در تعیین قیمت صادرات زعفران نقش مهمی ایفا کند و با برداشتن گامهای بلندتری، علاوه بر ساماندهی قیمت زعفران در بازار سنتی، مرجع قیمت زعفران دنیا شود که این عوامل بدون بر اشتیاق ورود فعالان بازار زعفران به بورس کالا می افزاید.

تامین مالی موفق صنعت طیور از مسیر بورس کالا

اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد شرکت گسترش و توسعه صنایع بهپرور به ارزشی بیش از ۴۷۵ میلیارد ریال در حالی از روز ۲۴ آذر ماه در بورس کالای ایران منتشر شد که عرضه این اوراق با معامله ۲۰۶ هزار و ۷۳۳ قرارداد، با موفقیت انجام شد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد در حالی با هدف تامین سرمایه در گردش شرکت گسترش و توسعه صنایع بهپرور، به تعداد ۲۰۶ هزار و ۷۳۳ قرارداد انجام شد که این تعداد قرارداد با قیمت پایانی ۲ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۶۵۳ ریال در هر قرارداد ۲۰ کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری پیشگامان بهپرور با موفقیت به فروش رسید و معامله این تعداد قرارداد ارزشی بیش از ۴۷۵ میلیارد ریال را رقم زد.

گفتنی است معاملات ثانویه این اوراق از تاریخ ۲۵ آذر ماه ۹۷ تا ۲۴ آذر سال ۹۸ به مدت یکسال ادامه خواهد داشت.

لزوم تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بورس کالا

مدیر عامل تامین سرمایه نوین گفت: بورس کالا به دلیل دارا بودن چندین ابزار مالی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه می تواند تبدیل به اولین ، بهترین و جذابترین گزینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی شود.

ولی نادی قمی در ارزیابی ابزارهای تامین مالی در بورس کالا از حیث جذابیت و تنوع گفت: در حال حاضر یکی از ابزارهای تامین مالی مهم در بورس کالا، اوراق سلف موازی استاندارد است که این امکان را برای فروشندگان کالا در بورس کالا ایجاد کرده تا بتوانند از طریق پیش فروش کالا و با سرعت و هزینه کمتر به نسبت سیستم بانکی تامین مالی کنند.

وی همچنین به گواهی های سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، گواهی سپرده کالایی نیز به عنوان ابزاری جهت تبدیل موجودی انبار شرکت به قبوض انبار در فرآیند تامین مالی شرکتها از طریق وثیقه کردن این قبوض نزد بانکها برای اخذ تسهیلات کمک شایانی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها