بورس کالا

در حوزه مباحث اقتصادی دماسنج اقتصاد هر کشوری از جمله ایران، رونق بورس آن کشور عنوان می شود و به اعتقاد صاحب نظران این حوزه اگر این فرهنگ ایجاد شود که همه به سمت بورس حرکت کنند، سرمایه ها به سمت بازارهای مولد سوق خواهد یافت که این امر به طور قطع تحقق حمایت از کالای ایرانی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش «کالاخبر»، نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر هدایت نقدینگی از بستر بازار سرمایه و بورس به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد. این در حالی است که اگر این هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق پیدا نکند، قطعا به سمت هایی حرکت خواهد کرد که غیرمولد بوده و این نقدینگی به سمت بخش هایی خواهد رفت که غیر مولد است که این امر رشد اقتصادی، شاخص اشتغال و ابعاد مختلف کشور را با چالش جدی مواجه کرده و رفاه اجتماعی را دچار مشکل خواهد کرد.

سید فرید موسوی به بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بورس کالا نقش اساسی در شفافیت اقتصادی، عدالت مرتبط با این حوزه و حذف رانت های مختلفی که در حوزه مبادلات کالایی وجود دارد، ایفا می کند. در این زمینه بورس کالا اقدامات مثبتی انجام داده و با افزایش نظارت ها می توان نتیجه مطلوبی در خصوص افزایش شفافیت های قیمتی در فضای رقابتی کسب کرد.

وی بر لزوم شفاف سازی و رقابت پذیری بازارها از طریق معامله کالاها در بورس کالا تاکید کرد و تقویت بورس کالا را عاملی برای رونق تولید دانست.

به گفته موسوی، با واقعی شدن قیمت کالاها در بستر بورس کالا و کنار رفتن واسطه های پرشمار، سود حاصل از تولید به سمت تولیدکنندگان رفت و شاهد توسعه صنایع مختلف در سال های اخیر بوده ایم.

بورس کالا سکویی برای توسعه کسب و کار

همچنین، حسن حسینی شاهرودی، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان نقش بورس کالا در توسعه فضای کسب و کار اظهار کرد: با توجه به ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها در بستر بورس کالا، این بازار متشکل توانسته همانند یک سکو برای توسعه کسب و کار عمل کند

حسینی شاهرودی افزود: مروری بر اثرات بورس کالا بر بازار کالای کشور به وضوح نشان می دهد این بورس به عنوان یک نهاد ملی در ایجاد شفافیت، نظم بخشیدن به عرضه و معامله محصولات، حذف زمینه های سوء استفاده از مبادله کالاها و ایجاد رقابت و کوتاه شدن دست واسطه ها نقشی غیر قابل انکار داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار داشت: نباید اعتمادسازی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بستر بورس کالا را دست کم گرفت. اینکه هر روز شمار زیادی عرضه کننده و خریدار در بورس کالا بدون وجود دغدغه از عدم تعهد طرفین و با قیمتی شفاف و رقابتی به معامله می پردازند، نوعی حمایت از کالای ایرانی و ایجاد حمایت از بخش واقعی تولید به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها