بورس كالا

تامین مالی بنگاه های اقتصادی یکی از ماموریت های ویژه دولتمردان برای بازار سرمایه است که چند سال اخیر نیز شاهد رشد حجم تامین مالی صنایع از مسیر بازار سرمایه هستیم. به این ترتیب آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی با حجم بالا برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود هستند و نمی‌توانند به راحتی و با نرخ مناسب از طریق نظام بانکی تامین کنند، با مراجعه به بازار سرمایه می توانند منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای مالی اسلامی موجود فراهم کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،از سوی دیگر بورس کالای ایران نیز در میان بازارهای مالی که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کنند، زمینه تامین منابع مالی را برای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در حجم بالا و با نرخ مناسب فراهم کرده است. در واقع بورس کالا توانسته با معرفی ابزار اوراق سلف موازی استاندارد به بنگاه های اقتصادی در تامین سرمایه در گردش کمک کند.

در همین زمینه یکی از شرکت هایی که از مسیر بورس کالا اقدام به تامین سرمایه در گردش کرده ، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش است. به طوریکه در ۱۳شهریور ماه سال جاری عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد شمش فولاد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، در نماد «عکاوه» به تعداد ۸۳۲ هزار و ۵۰۰  قرارداد و با قیمت ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۴۰۰ ریال در هر قرارداد صد کیلوگرمی با موفقیت انجام شد. همچنین معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ ۱۴ شهریورماه ۹۷ آغاز شد و برای مدت یکسال تا تاریخ ۱۳ شهریور سال ۹۸ ادامه دارد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد کاوه جنوب کیش  در این خصوص گفت: بازار سرمایه از سالیان طولانی مسیر رشد و پیشرفت خود را شروع کرده و این مسیر را ادامه می دهد.

تقی ممتازان افزود: ابزارها، نهادها و بازارهای مالی تنوع و توسعه پیدا کرده اند و تنها اطمینان و شفافیت از بازار است که می تواند تعداد سهامداران و سرمایه گذاران را افزایش دهد و ساختارهای جدید در بازار مالی ایجاد کند.

به گفته وی، بورس کالا بستری است که در آن عرضه و تقاضا و کشف قیمت ها به طور شفاف و با نظارت شکل می‌گیرد و طرفین در یک ساختار امن و دارای قوانین مشخص با یکدیگر رقابت می‌کنند، همچنین با توجه به این که فضای اقتصادی کشور با مشکلات متعددی همچون تحریم ها و ناتوانی بانک ها برای پرداخت تسهیلات روبه روست، این مسائل منجر شده بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود هستند به مسیرهای جدید و کارآمدی همچون ابزارهای مالی روی بیاورند که در این مسیر بورس کالا نیز توانسته با معرفی اوراق سلف موازی استاندارد، جاده ای میانبر در برابر بنگاه های اقتصادی قرار دهد.

ممتازان در ادامه عنوان کرد: بورس کالا با هدف کشف قیمت درست محصولات و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکنندگان به وجود آمد تا محصولاتی که در این بورس معامله می‌شوند، از قیمت گذاری در امان باشند که امیدواریم این موضوع حتی در شرایط های مختلف اقتصادی نیز رعایت شود تا از واقعیت های اقتصادی فاصله نگیریم و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم گیری براساس واقعیت ها را داشته باشند.

استقبال سرمایه گذارن از تامین مالی در طرح ها و پروژه ها

در ادامه نیز هادی طاهری، عضو هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش در رابطه با میزان رضایت مندی از انتخاب روش تامین مالی با انتشار اوراق سلف موازی گفت: عملکرد بورس کالا طی یک دهه گذشته برای همه فعالان صنایع مشخص بوده است، بازارهایی که بدون هیچ معیار و قاعده ای فعال بودند وارد یک چارچوب مشخص، شفاف و قانونی شدند و دیگر خبری از ایجاد قیمت‌گذاری‌ های غیرمنطقی نیست، بنابراین با توسعه این ابزارها و افزایش عمق و تعداد فعالان در این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.

طاهری اظهار داشت: یکی از راهکارهای جذب منابع مالی این است که شرکت یا نهاد تامین کننده، ابزارهای نوین تامین مالی ایجاد کرده و تامین مالی ساختار یافته، پروژه ای معرفی کند تا شرکت¬ها بتوانند با دستی باز ابزار مورد نیاز تامین مالی خود را انتخاب کنند، بنابراین بورس کالای ایران نیز با همین روند و توسعه ابزارهای مالی توانسته گزینه مناسبی در میان بازارهای مالی باشد.

به گفته وی، انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت ها به دلیل سهولت انتشار و هزینه های کم، جذاب است و تولیدکننده ها از این ابزار مالی استقبال می کنند.

عضو هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش افزود: امیدوارم با توسعه انتشار اوراق سلف موازی بر پایه محصولات مختلف و همچنین ایجاد تنوع در ابزارهای مالی، علاوه بر سرمایه گذاران، شاهد حضور فعالان صنایع مختلف برای خرید و فروش اوراق سلف در بورس کالای ایران باشیم و ما نیز از روند انتشار این اوراق رضایت داریم.

طاهری تایید کرد: واضح است که از ویژگی‌های بارز بازار سرمایه تنوع و در واقع پتانسیل وجود تنوع برای فراهم کردن رضایت سرمایه‌گذاران با انتظارات متفاوت است، پس این سیاست و توانایی بازار مالی است که چه مقدار انگیزه مخاطبان را در نظر می گیرد.

وی در ادامه به بحث فراهم بودن زمینه لازم برای ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: به ‌عنوان مثال لازمه اصلی فعال بودن ابزار مالی امکان رقابت در زمینه هزینه‌های تامین مالی و تناسب بین ریسک و بازدهی اوراق است. در سال‌های گذشته در بازار بدهی، ابزارهای مالی متنوعی ایجاد شده که فضای اقتصادی نیز برای رشد آن فراهم است.

به گفته طاهری در این سال‌ها در زمینه تدوین مقررات و ایجاد ابزارهای معاملاتی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است؛پتانسیل‌های موجود در بورس کالای ایران باید با ایجاد مشوق¬هایی برای افزایش انگیزه ورود سرمایه‌گذاران و فعالان سایر بازارها آمیخته شود تا شاهد نظم و شفافیت در عمده فعالیت شرکت های تولیدی باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها