جهانی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که بهای نفت با نوسانات شدیدی در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ رو به رو شده و فلزات اساسی نیز به روند آرام خود در آستانه تعطیلات کریسمس ادامه داده است.

نوسانات شدید قیمت نفت در آخرین روزهای سال

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته ای که گذشت شتاب کاهشی قیمت نفت متوقف شد و افت شدید قیمت ها در روزهای آغازین هفته تا حدی جبران شد اما در مجموع طلای سیاه هفته کاهشی دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد.

بازار نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر مازاد عرضه، نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان و بروز رکود در سال آینده، تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا و رشد ذخایر نفت آمریکا، قرار گرفت و نوسان های شدیدی را تجربه کرد. قیمت نفت در شروع هفته با پدیدار شدن نشانه‌های کندی رشد عرضه آمریکا اندکی تقویت شد. افت شدید قیمت ها موجب شده تا تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا طرح های حفاری خود برای سال آینده را محدود کنند. در ادامه با ریزش بازارهای سهام که در نتیجه تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا رخ داد فشارها بر قیمت نفت را ادامه داد و در روز سه شنبه با افزایش نگرانی ها نسبت به چشم انداز اقتصادی جهان نفت برنت در آستانه ۵۰ دلار قرار گرفت و به کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ رسید. افزایش تردیدها نسبت به کاهش تنش های تجاری چین و آمریکا، افزایش نرخ بهره و برنامه فدرال رزرو برای افزایش این نرخ در سال آینده و مازاد عرضه نفت موجب شده است که بسیاری از تحلیلگران حتی با وجود کاهش ۱.۲ میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک و نوپک چشم انداز روشنی برای قیمت نفت متصور نباشند.

در روز چهارشنبه افزایش شدید تقاضا در بازارهای سهام و رشد قابل توجه شاخص های سهام در آمریکا تقاضا برای نفت را نیز افزایش داد و قیمت نفت بیشترین رشد روزانه خود در ماه های اخیر را تجربه کرد و شاهد رشد بیش از ۷ درصدی قیمت طلای سیاه بودیم اما این رشد نیز دیری نپایید و با رشد هفتگی ذخایر نفت آمریکا قیمت ها روز بعد مجددا تحت فشار قرار گرفت. بر اساس گزارش موسسه امریکن پترولیوم، سطح ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر، ۶.۹ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۴۸.۲ میلیون بشکه رسیده است. البته این سطح از افزایش در گزارش اداره اطلاعات انرژی مورد تائید قرار نگرفت و این سازمان اعلام کرد میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر با ۴۶ هزار بشکه کاهش داشته است. سرانجام در روز جمعه جو نسبتا مثبت بازارهای سهام قیمت نفت را اندکی تقویت کرد.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

هفته آرام فلزات در میانه های تعطیلات کریسمس

با توجه به تعطیلی چند روزه بورس فلزات لندن فلزات اساسی هفته ای آرام و کم نوسانی را پشت سر گذاشتند و قیمت ها تحت تاثیر خبرهای مربوط به مذاکرات چین و آمریکا برای کاهش تنش های تجاری، تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا و کاهش ارزش دلار و نوسانات بازارهای سهام قرار داشتند. در آمریکا انتشار گزارش هایی در مورد احتمال اخراج رئیس کل بانک مرکزی این کشور از سوی ترامپ و مذاکره وزیر دارایی آمریکا با بانک های بزرگ این کشور به منظور اطمینان از تداوم تزریق نقدینگی به بازار فشارها بر ارزش دلار را افزایش داده و شاهد افت ارزش آن بودیم. در هفته گذشته از چین خبرهای خوب مخابره و اعلام شد این کشور تصمیم گرفته تا قانون سرمایه گذاری خارجی این کشور را مطابق نظر آمریکا اصلاح کند. از طرف دیگر اعلام شد مقامات ارشد آمریکا و چین در ۷ ژانویه بر سر موضوع تعرفه و توافق بلندمدت تجاری دو کشور با هم مذاکره می کنند.

پس از آن که اعلام شد تحریم های آمریکا علیه شرکت روسی روسال که یک از بزرگترین تولیدکننده های آلومینیوم در جهان به شمار می رود برداشته شده است نگرانی ها نسبت به افزایش عرضه این فلز در بازارهای جهانی موجب شد قیمت این فلز به کمترین میزان در دو سال گذشته برسد. روی نیز تحت تاثیر گزارش گروه بین‌المللی سرب و روی مبنی بر اینکه تولید روی از تقاضا پیشی گرفته است تحت فشار قرار گرفت. میزان تولید معدنی شمش روی در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ رشد داشته و از ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار تن در سال ۲۰۱۷ با ۱.۲ درصد رشد به ۹ میلیون و ۴۱۵ تن در  سال ۲۰۱۸ رسیده است. میزان تولید فلز روی نیز در نه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۰.۶۴ درصدی داشت و به ۹ میلیون و ۷۹۰ تن رسیده است. براساس این گزارش برخلاف رشد تولید معدنی و تولید فلز روی، میزان تقاضا برای روی طی ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ نسبت به همین مدت در سال ۲۰۱۷ کاهش ۰.۳ درصدی داشت. گروه بین المللی سرب و روی در مورد سرب نیز نشان دهنده این نکته بود که بازارهای جهانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش تقاضا برای سرب و درعین حال افزایش تولید این فلز بوده اند؛ با این حال، افزایش تقاضا در ماه پایانی از دوره مورد بررسی، نوید رشد طی ماه‌های آتی را می‌دهد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.


فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها