کبیری

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص برگزاری نشست با وزرای اطلاعات و صمت با محوریت تنظیم بازار کالاهای اساسی عنوان کرد که در این نشست به موضوع لزوم ارتقای شفافیت در دادوستد کالاها و استفاده بیشتر از ظرفیت های بورس کالا در ایجاد شفافیت در اقتصاد تاکید شد.

به گزارش «کالاخبر»؛ تقی کبیری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: در ماه های گذشته تحت تاثیر نوسانات قیمتی در بازار ارز، قیمت کالاهای مختلف با تغییر قابل توجهی روبرو شد و متاسفانه نرخ برخی از کالاها در کشور به صورت نجومی بالا رفت که با وجود کاهش نرخ ارز در هفته های اخیر همچنان شاهد روند صعودی قیمت ها هستیم که این امر باعث نگرانی نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شده است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: دلیل عدم کاهش قیمت ها پس از افت بهای ارز، نبود نظارت های موثر در خصوص قیمت گذاری کالاهای اساسی است. به همین دلیل متاسفانه زمانی که قرار است افزایش نرخ داشته باشیم، این رشد قیمت به راحتی و به سرعت انجام می شود، اما در زمان برگشت قیمت ها به دلیل عدم نظارت کارآمد، قیمت ها اصلاح نمی شود.

وی ادامه داد: در نبود این نظارت دقیق و موثر شاهد آن هستیم که وقتی قیمت ارز بالا می رود، قیمت همه کالاها افزایش می یابد؛ در حالی که نباید چنین اتفاقی بیافتد. زیرا افزایش نرخ ارز باید فقط کالاهای مرتبط را شامل شود نه همه کالاها را.

کبیری تصریح کرد: در همین راستا و برای بررسی راهکارهای موجود جهت بهبود اوضاع، کمیسیون اقتصادی مجلس از جنبه نظارتی، از وزرای اطلاعات و صمت دعوت کرد تا با حضور در این کمیسیون، علت این موضوع را پیگیری کنند و اگر راهکاری هم برای ثبات و تنظیم بازار وجود دارد در حوزه قانون گذاری بتواند کمک هایی را انجام دهد.

مزایای شفافیت بورس کالا برای اقتصاد

وی یکی از راهکارهای تنظیم بازار و ثبات در قیمت کالاهای اساسی را استفاده بیشتر از بستر بورس کالا عنوان کرد و افزود: از مهمترین فاکتورهای بورس کالا، ایجاد شفافیت بوده که این فاکتور در اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است؛ چراکه خریدار و مصرف کننده در مبادله یک کالا در بورس به شکل واقعی از جزییات آن کالا همچون استانداردهای تولید، کیفیت، قیمت و سایر موارد مطلع می‌شوند و در رقابتی برابر به دادوستد می‌پردازند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس اظهار داشت: بورس کالا با توجه به مزیت ها و سازوکار شفافی که در اختیار دارد می تواند در تنظیم بازار و ثبات نرخ کالاها و حذف دلالان و واسطه گران تاثیر بسزایی داشته باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که تنظیم بازار کالاهای اساسی تنها با استفاده از ظرفیت های بورس قابل حل نیست و باید همزمان با استفاده از ظرفیت های موجود در بورس، نظارت های بیشتری را در بازار اعمال کرد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این راستا دولت می تواند در کنار استفاده از سازوکار بورس کالا با نظارت دقیق و مستمر برای ایجاد ثبات در بازار تلاش کند و متناسب با کاهش قیمت دلار قیمت ها را نیز تنظیم کند؛ به ویژه در مورد کالاهایی که ارتباطی به نرخ دلار نداشته است

کبیری با بیان اینکه بورس کالا طی یک دهه گذشته در حوزه شفافیت کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرده است، گفت: فعالان صنعت به خوبی اوضاع گذشته بازار کالاها، معاملات زیرزمینی و رابطه‌ای و فسادزا را به یاد دارند، اما شرایط امروز قابل مقایسه با آن زمان نیست و آمار معاملات به واسطه بورس کالا شفاف شده است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: در معاملات کالاها خارج از بورس کالا، اطلاعات مربوط به مبادلات و موارد مرتبط به دادوستدها، به مردم و مسئولان منعکس نمی شود؛ به این ترتیب با توجه به اینکه در بورس کالا با ثبت دقیق اطلاعات مربوط به معاملات کالایی روبه رو هستیم باید در توسعه عرضه کالاها در این حوزه تلاش کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها