کراپ‌شده - همایش تامین مالی سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در سمینار آموزشی «آشنایی با راهکارهای تامین مالی شرکت های صنعت سیمان» صنعتگران سیمان را دعوت به تامین مالی از طریق بورس کالای ایران کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در این سیمنار آموزشی که از سوی شرکت تامین سرمایه امین و با همکاری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه این روزها موضوع فروش و تامین مالی برای صنعت سیمان در اولویت قرار دارد، گفت : قبلا اولویت صنعت سیمان تولید بود ولی امروز به دلیل کاهش فروش، تامین مالی دغدغه ما شده است.

وی اظهار کرد : بورس کالای ایران یکی از ظرفیت ها برای تامین مالی و فروش برای صنعت سیمان است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه فروش داخلی و صادراتی سیمان در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب کاهش ۱۰و ۱۸.۴ درصدی داشته است، توضیح داد: دلایل عمده کاهش تقاضای سیمان شامل کاهش ساخت و ساز – ناشی از انتقال سرمایه ها به سیستم بانکی-، کاهش بودجه های عمرانی و پیش بینی عدم افزایش بودجه های عمرانی به دلیل بدهی های دولت به بانک ها ، صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی، پیمانکاران و کاهش صادرات بوده است.

شیخان تشریح کرد: کاهش درآمدهای ارزی اکثر کشورهای صادرکننده نفت به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و به تبع آن کاهش بودجه های عمرانی در این کشورها ، موجب کاهش صادرات سیمان به آن مناطق شده است. همچنین، بحران های به وجود آمده ناشی از جنگ در عراق- به عنوان بزرگترین بازار صادراتی ایران با اختصاص ۶۰ درصد صادرات- صادرات صنعت سیمان را کاهش داده است.

وی افزود: کاهش قیمت های صادراتی به دلیل رقابت منفی در داخل، عدم گشایش LC صادراتی به دلیل تحریم های بین المللی و مشکلات حمل و نقل و ناوگان جاده ای از دیگر دلایل کاهش صادرات سیمان ایران بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: به دلیل مازاد عرضه و رقابت منفی در بازار ، بهای فروش هر تن سیمان در اغلب شرکت ها زیر قیمت های مصوب عمل شده است و برخی از شرکت ها حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان زیر قیمت مصوب و با تخفیفات قابل توجه محصول خود را به فروش رسانده اند و این موضوع منجر به کاهش سود آوری صنعت و تحمیل بالغ بر یک هزار میلیارد تومان زیان شده است.

شیخان ادامه داد : به علاوه با توجه به شرایط بازار به منظور افزایش حجم فروش، اغلب شرکت ها نسیه فروشی دوماهه داشته اند؛ به طوری که مانده حساب ها و اسناد دریافتنی شرکت ها بین ۹۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان برآورد می شود که این موضوع، شرکت ها را با مشکلات نقدینگی شدید مواجه کرده است .

وی همچنین با بیان اینکه صنعتگران سیمان می توانند برای رفع موضوع فروش و حل مشکلات نقدینگی واحد خود از طریق بورس کالای ایران اقدام کنند، گفت : اخیرا شرکت سیمان سپاهان با استفاده از قراردادهای سلف موازی استاندارد، از طریق بورس کالای ایران تامین مالی داشته است که از این به بعد صنعتگران این حوزه می توانند با استفاده از ابزارهای مالی ای چون سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پایان اظهار کرد: توافقاتی برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا صورت گرفته است؛ از سازمان توسعه تجارت نیز درخواست کرده ایم که صادرات سیمان فقط با گواهی معامله در بورس کالا پذیرفته شود و به قانون تبدیل شود؛ هم اکنون منتظر جواب این نهاد هستیم.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران؛ تامین مالی در کمتر از یک ماه

این گزارش حاکی است، پدرام زادنو عزیزی، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با دعوت صنعتگران سیمان برای استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در بورس کالای ایران، گفت : ابزارهای نوین مالی مانند اوراق سلف موازی استاندارد این قابلیت را دارد که در کمتر از یک ماه برای صنایع تامین مالی کند.

عزیزی در این سمینار با بیان اینکه بورس کالای ایران با سابقه در اختیار داشتن دو بازار فیزیکی و مشتقه توانسته است برای صنایع کشور تامین مالی کند، گفت: در گذشته بورس کالا از طریق معاملات سلف برای شرکت ها و صنایع تامین مالی کوتاه مدت انجام می داد، اما طی سال اخیر با استفاده اوراق سلف موازی استاندارد تلاش کرده که تامین مالی بلند مدت را برای شرکت ها داشته باشد.

وی ادامه داد: طی سال جاری بیش از یک هزارمیلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد منتشر شده و در سال آینده هم برنامه بورس کالای ایران برای انتشار این اوراق ادامه خواهد داشت.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران تاکید کرد: صنعت سیمان نیز در سال جاری تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد را آغاز کرده است و شرکت سیمان سپاهان با انتشار ۲۰۰ میلیارد ریال پیشرو در این حوزه است.

مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران؛ رمز موفقیت سیمان در یکپارچگی فروش و قیمت

در ادامه این سمینار، عباس یعقوبی مدیرعملیات بازار بورس کالای ایران با اشاره به اینکه بورس کالا علاوه بر تامین مالی می تواند در فروش نیز یاری دهنده صنعت سیمان کشور باشد، گفت : توافقاتی با انجمن سیمان برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا صورت گرفته است. تلاش ما در بورس کالا این است که بازارهای هدف سیمان ایران را گسترش دهیم و رقابت منفی را در این صنعت از بین ببریم؛ این موضوع مستلزم این است که تفاوت در نرخ را فقط به شرایط فروش تقلیل داد و چندگانگی نرخ نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: رمز موفقیت سیمان در یکپارچگی فروش و قیمت است تا بتواند به مرجع قیمتی در منطقه تبدیل شد.

حسین سعیدی، کارشناس ارشد تأمین مالی شرکت تامین سرمایه امین نیز که یکی از دیگر حاضران سمینار آموزشی «آشنایی با راهکارهای تامین مالی شرکت های صنعت سیمان» بود؛ وی روش های تأمین مالی را انتشار اوراق بهادار سرمایه ای و انتشار اوراق بهادار بدهی معرفی کرد و گفت: اوراق سلف موازی استاندارد از جمله اوراق بهادار بدهی است که برای تامین نقدینگی شرکت های تولیدی استفاده می شود.

سعیدی توضیح داد: قرارداد سلف استاندارد قراردادی است که براساس آن عرضه‌کننده، مقدار معینی از دارایی پایه را مطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دورة تحویل به خریدار تسلیم کند. این قرارداد و اوراقی که بر پایه­ی آن منتشر می­شود زمینه را برای تأمین مالی به منظور تأمین سرمایه در گردش یا تأمین منابع مورد نیاز برای طرح­های توسعه و بهسازی تولیدکنندگان کالاها فراهم می­سازد.

این کارشناس ارشد تأمین مالی اظهار کرد : اولین تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد برای صنعت سیمان از سوی شرکت تامین سرمایه امین صورت گرفت و دیگران صنعتگران سیمان می توانند از این طریق نقدینگی لازم را برای واحدهای خود جذب کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها