ابراهیمی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بورس کالا، بهترین و هموارترین زمین برای بازی برد-برد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، گفت: پیاده سازی تاکتیک های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است به طوریکه اگر می خواهیم نرخ های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان شکل بگیرد، باید زمینه ورود مواد زنجیره تولید در بورس کالا را فراهم کنیم.

به گزارش «کالاخبر»، علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح مشکلات موجود در تنظیم بازار کالاهای اساسی در کشور پرداخت و گفت: اساسا یکی از مشکلات تنظیم بازار در کشور، اعلام قیمت‌های دستوری است که بعضا با شرایط بازار در تناقض است، به همین دلیل این تصمیم‌ها که البته به منظور حمایت از مصرف کنندگان گرفته می‌شود، خود عاملی برای تشدید نوسانات در بازارها است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: در اصول اقتصاد و تجارت، عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت هستند، اما آنچه در کشور تحت عنوان نوسانات قیمتی مردم را سردرگم کرده، این است که مسئولان -با هدف حمایت از مردم- سعی دارند تا اقتصاد را به هر نحوی کنترل کنند به طوریکه با تخصیص یارانه و بعضا سیاست‌های سرکوبی سعی می‌کنند تا قیمت‌ها را پایین نگه دارند، اما همواره مشاهده می‌کنیم که بازارها مسیر واقعی خود را می‌روند و این سیاست‌های سرکوبی تنها مانند یک دست انداز موقتی کاربرد دارند.

وی ادامه داد: همه فعالان بازارها، به خوبی می‌دانند که رانت، ماحصل دو قیمتی شدن قیمت یک کالا است. به طوریکه همواره در کنار نرخ‌های واقعی که خود خریداران و فروشندگان بر سر آن به توافق رسیده اند، یک نرخ دولتی هم قرار می‌دهیم و توقع داریم تاثیر آن قیمت دولتی در بازار نمایان شود که هیچ گاه این اتفاق نمی‌افتد.

به گفته ابراهیمی، تعیین قیمت‌های دستوری و دادن امتیازهای مقطعی و کمک‌هایی در قالب یارانه، اثرات مقطعی و کوتاه مدت داشته و از سوی دیگر عمده سود آن به جیب واسطه‌ها می‌رود که در این صورت هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد آزاد و کشف قیمت‌ها براساس واقعیت‌های بازار حرکت کنیم، اظهار کرد: در اقتصاد واقعی و اصولی، بازار تعیین کننده قیمت است و با حذف قیمت‌های دستوری و نیز جلوگیری از تزریق ارز با قیمت پایین که در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تاثیری ندارد، شاهد شکل گیری رقابت سالم در تولیدات داخلی و محصولات وارداتی خواهیم بود.

نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در این صورت تولید کنندگان و حتی واردکنندگان برای باقی ماندن در رقابت و جلب نظر مشتریان خود، کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش داده و قیمت‌ها را متعادل نگه می‌دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بورس کالا، بهترین و هموارترین زمین برای بازی برد-برد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، گفت: پیاده سازی تاکتیک‌های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است به طوریکه اگر می‌خواهیم نرخ‌های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان شکل بگیرد، باید زمینه ورود مواد زنجیره تولید در بورس کالا را فراهم کنیم و آن زمان اجازه دهیم قیمت‌ها به صورت واقعی کشف شوند؛ در این زمان است که به دلیل شفافیت بورس، می‌توانیم به همه اعلام کنیم که اگر قیمت فولاد رشد کرد، به این دلایل مشخص بوده و هیچ سوء استفاده‌ای نیز رقم نخورده است.

ابراهیمی اظهار داشت: البته نقطه ایده آل این روند زمانی است که همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به بورس کالا بیایند که با اتفاق بسیاری از مشکلات بازار کالای کشور مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت‌ها بدون هیچ منطق اقتصادی در برخی از کالاها افزایش یافته است، باید از همه امکانات موجود در کشور استفاده کنیم تا هم تولید کننده به سود واقعی برسد و هم مصرف کننده دچار زیان نشود.

نماینده مردم شازند در مجلس تاکید کرد: بنابراین روی آوردن به بورس کالا و توجه به این بورس می‌تواند زمینه‌های بسیاری از فسادهای اقتصادی را از بین ببرد و کشور را به سمت شفافیت اقتصادی سوق دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها