دلیگانی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بورس کالا مکان شفافی است که می تواند در ثبات قیمت کالاهای اساسی و ایجاد تعادل در بازارها نقش تعیین کننده ای داشته باشد و نمایندگان مردم نیز در مجلس از حضور پررنگ تر بورس کالا در عرصه اقتصادی حمایت می کنند.

به گزارش «کالاخبر»؛ حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره تنظیم بازارها و نظارت بر کالای اساسی، عنوان کرد: وجود سلایق مختلف و بعضا دور از اصول اقتصادی برای تنظیم بازارها از جمله اتخاذ سیاست های دستوری از عواملی است که باعث بروز مشکلاتی در تنظیم بازار کالاهای اساسی شده است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: اگر همه نهادهای تصمیم گیر براساس راهکارها و قواعد اقتصادی تلاش کنند، تنظیم بازار کالاهای اساسی همانند بازار ارز به نتیجه مطلوب می رسد، به طوری که در حال حاضر شاهد این هستیم با اراده و نظارت دقیق و درست از سوی بانک مرکزی شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به نقش تاثیر گذار بورس کالا در ثبات قیمت در کالاهای اساسی و تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: بعضا برای مدیریت بازارها مسیرهایی انتخاب می شود که برای اقتصاد هزینه های سنگینی و طولانی مدتی دارد، اما تجربه دنیا و بازار داخل اثبات کرده است که مسیر بورس کالا کمترین هزینه را در تعامل میان خریدار و فروشنده کالاها به همراه دارد و نظارت نیز در کل زنجیره معاملات در صورت حضور همه جانبه تولیدکنندگان در بورس امکان پذیر است.

وی اظهارداشت: باید توجه داشت که بورس تنها فضای شفافی است که هرگونه سرمایه‌گذاری، مبادلات تجاری، عرضه و خرید کالاها و واریز و جمع آوری سرمایه در این بازار شفاف بوده و به نفع اقتصاد کشور است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اگر با برنامه ریزی درست در سال های گذشته و اعتماد به بازار سرمایه ترتیبی داده می شد تا حجم بالای نقدینگی که در کشور وجود دارد به سمت بازار بورس سوق پیدا می‌کرد در ماه های اخیر این همه گرفتاری در کشور ایجاد نمی‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: امروز با گرفتن درس از رویدادهای گذشته باید زمینه هدایت حجم زیاد نقدینگی را به سمت بازار سرمایه و ابزارهای مالی فراهم کنیم چراکه این ابزارها هم مولد بوده و هم بدون لطمه‌زدن به بازارهای واقعی، سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

وی با تاکید بر نقش سازنده بورس کالا در تنظیم بازار گفت: معاملات بورس کالا برای همه قابل رصد و شفاف است و عرضه کالاهای اساسی در این بورس می‌تواند به پایان التهاب های کنونی و آینده کمک کند.

نماینده مردم در مجلس دهم افزود: حجم زیاد پول پرفشاری که به عنوان نقدینگی در گردش در اختیار جامعه است که بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس ۷۰ درصد این پول در دست یک درصد جامعه قرار دارد که این خطر بزرگی به شمار می رود و کشور را تهدید می کند، اگر به سمت بورس سوق داده شود به طور یقین خطرات ناشی از این حجم نقدینگی کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان تاکید کرد: باید با نگاهی عمیق تر شرایط را برای فعال تر شدن بورس کالا و عرضه همه جانبه کالاهای اساسی در بورس کالا فراهم کرد و مجلس نیز این آمادگی را دارد که از این بازار پشتیبانی و حمایت کند چرا که بورس کالا می تواند یکی از اصلی ترین راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد کشور باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها