بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" مواد اولیه از کانال بورس کالا به دست تولیدکننده واقعی می رسد"، " لزوم رشد عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا"، "عرضه یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم در بورس کالا" و " هدایت نقدینگی به تولید با ابزارهای مالی بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

مواد اولیه از کانال بورس کالا به دست تولیدکننده واقعی می رسد

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بورس کالا زمینه همگرایی تا رسیدن به شفافیت را به حداکثر رساند تا مواد اولیه از این ساختار اقتصادی به دست تولیدکنندگان واقعی که نیازمند مواد اولیه هستند، برسد.

فرشاد مقیمی از اتصال سامانه‌های مرتبط با خرید محصولات از بورس کالا با پروانه‌های بهره‌برداری در حال فعالیت و مواد اولیه مورد نیاز درج شده در آنها خبر داد و گفت: این کار در جهت شفافیت است.

وی افزود: در واقع بورس کالا زمینه همگرایی تا رسیدن به شفافیت را به حداکثر رساند تا مواد اولیه از این ساختار اقتصادی به دست تولیدکنندگان واقعی که نیازمند مواد اولیه هستند، برسد؛ این در حالی است که با هدف شفاف‌سازی و سهولت در تامین مواد اولیه از سوی صنایع، سامانه‌های مرتبط لینک شده و از این پس خرید محصولات از بورس کالا با پروانه های بهره برداری در حال فعالیت و مواد اولیه مورد نیاز درج شده در پروانه ها، انجام خواهد شد.

لزوم رشد عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص برگزاری نشست با وزرای اطلاعات و صمت با محوریت تنظیم بازار کالاهای اساسی عنوان کرد که در این نشست به موضوع لزوم ارتقای شفافیت در دادوستد کالاها و استفاده بیشتر از ظرفیت های بورس کالا در ایجاد شفافیت در اقتصاد تاکید شد.

تقی کبیری یکی از راهکارهای تنظیم بازار و ثبات در قیمت کالاهای اساسی را استفاده بیشتر از بستر بورس کالا عنوان کرد و افزود: از مهمترین فاکتورهای بورس کالا، ایجاد شفافیت بوده که این فاکتور در اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است.

وی اظهار داشت: بورس کالا با توجه به مزیت ها و سازوکار شفافی که در اختیار دارد می تواند در تنظیم بازار و ثبات نرخ کالاها و حذف دلالان و واسطه گران تاثیر بسزایی داشته باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که تنظیم بازار کالاهای اساسی تنها با استفاده از ظرفیت های بورس قابل حل نیست و باید همزمان با استفاده از ظرفیت های موجود در بورس، نظارت های بیشتری را در بازار اعمال کرد.

عرضه یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم در بورس کالا

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم از ابتدای سال تاکنون در بورس کالا عرضه شده که به اندازه کل عرضه سال گذشته بوده است.

یزدان سیف در رابطه با عرضه گندم در بورس کالا گفت: قیمت گندم ۱۰ درصد در بورس افزایش داشته اما این افزایش بالا نیست. از یکم دی ماه نیز گندم به کارخانجات عرضه شده و در سامانه تامین شده است؛ از ابتدای ماه تا کنون ۱۲۰ هزارتن گندم به کارخانجات ارسال شده است

شفافیت ثمره بورس کالا برای اقتصاد

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران معتقد است که نگاهی به فعالیت ۱۱ ساله بورس کالا نشان می دهد این بازار نقش ارزشمندی در توجه و سوق دادن اقتصاد کشور به سمت شفافیت و برقراری مکانیزم عرضه و تقاضا در کشف قیمت کالاها داشته است.

مهدی کاظمی اسفه گفت: در اقتصادهای آزاد که حضور بخش خصوصی بیش از دولت نمایان است، کشف قیمت کالاها و خدمات براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد. بر این اساس اعتقاد به کشف واقعی قیمت کالاها و خدمات، از ملزومات اصلی رشد اقتصادی در هر کشوری است که در این راستا بازار سرمایه به ویژه بورس کالای ایران و استفاده از مکانیزم و ابزارهای آن می تواند موثر باشد.

وی اظهار داشت: مواردی چون پوشش ریسک، تأمین مالی، کاهش نقش دولت در اقتصاد و عرض اندام بیشتر بخش خصوصی، ارتقای کیفیت محصولات و کالاها، افزایش انگیزه تولیدکنندگان، ایجاد توازن در عرضه و تقاضای محصولات و ... از دیگر مزایای قابل بیان در راستای تقویت عرضه کالاها در بورس کالای ایران است.

بورس کالا، هموارترین زمین برای بازی برد-برد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بورس کالا، بهترین و هموارترین زمین برای بازی برد-برد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، گفت: پیاده سازی تاکتیک های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است به طوریکه اگر می خواهیم نرخ های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان شکل بگیرد، باید زمینه ورود مواد زنجیره تولید در بورس کالا را فراهم کنیم.

علی ابراهیمی با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد آزاد و کشف قیمت‌ها براساس واقعیت‌های بازار حرکت کنیم، اظهار کرد: در اقتصاد واقعی و اصولی، بازار تعیین کننده قیمت است و با حذف قیمت‌های دستوری و نیز جلوگیری از تزریق ارز با قیمت پایین که در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تاثیری ندارد، شاهد شکل گیری رقابت سالم در تولیدات داخلی و محصولات وارداتی خواهیم بود.البته نقطه ایده آل این روند زمانی است که همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به بورس کالا بیایند که با اتفاق بسیاری از مشکلات بازار کالای کشور مرتفع می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین روی آوردن به بورس کالا و توجه به این بورس می‌تواند زمینه‌های بسیاری از فسادهای اقتصادی را از بین ببرد و کشور را به سمت شفافیت اقتصادی سوق دهد.

مهم ترین مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

ناﯾـﺐ رﺋـﯿﺲ اول ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺠﻠﺲ در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی که سال‌ها در کشور اجرا شده، ثمرات فراوانی داشته و دارد اما به هر حال اصلاح روندها و به روز رسانی سیاست ها به منظور حمایت درست از فعالان بخش کشاورزی لازم است و در این زمینه می توان از ظرفیت های بورس کالا بهره برد

ﺳﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮ ﻣﻮﺳﻮی ﻻرﮔﺎﻧﯽ اﺻﻠﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺛﻤﺮه عرضه گندم در بورس ر اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطـﺮ ﮔﻨـﺪمکاران از ﻓﺮوش ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺸﺎن و درﯾﺎﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺗﺸﺎن دانست و گفت: البته دولت باید به صورت جدی از این طرح حمایت کند تا اهداف آن به خوبی به بار بنشیند.

وی رشد کیفیت محصولات تولیدی به دلیل نظارت در معاملات بورس کالا را از دیگر مزایای ورود کالاها به بورس عنوان کرد و اﻓﺰود: ، ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از آﺛﺎر ﻣﻄﻠﻮب ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﮔﻨﺪم در ﺑﻮرس، ﺣﺬف دﻻﻻﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ هر ﺳﺎﻟﻪ ﺣـﺎﺻـﻞ دﺳﺘـﺮﻧﺞ ﮐﺸﺎورز را ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺖ‌های ﻧﺎﭼﯿﺰ ﺧﺮﯾﺪاری ﮐﺮده و ﺳﻮد اﺻﻠﯽ ﻧﺼﯿﺐ آن‌ها ﻣﯽ ﺷﻮد.

هدایت نقدینگی به تولید با ابزارهای مالی بورس کالا

مدیرعامل سرمایهگذاری صنعت و معدن گفت: تامین مالی از طریق بورس کالا یک ویژگی مهم دارد و آن وجود یک کالای فیزیکی در جریان این روند است تا بر مبنای آن انتشار اوراق انجام شود و تامین مالی پشتوانه کالایی دارد که این کالا میتواند هر کالایی اعم از فولاد، سنگ آهن، محصولات پتروشیمی و یا هر نوع کالای دیگری باشد.

امیر تقی خان تجریشی افزود: همچنین ابزاری همچون اوراق سلف موازی استاندارد باعث میشود نقدینگی راکدی که در سیستم بانکی فریز شده، در اختیار تولیدکنندگان برای محصولات مشخص قرار بگیرد. در این میان با تقویت فرهنگسازی و آشنایی فعالان صنایع با مزایای تامین مالی از بورس کالا، به طور قطع صنعتگران و تولیدکنندگان بورس کالا را به عنوان بهترین گزینه خود برای تامین مالی انتخاب میکنند.

وی در تشریح دیگر مزیتهای بورس کالا گفت: بورس کالا حلقه اتصال بخش واقعی اقتصاد به بخش مالی است که بر پایه بستری قانونی تبیین شده و هدف آن هدایت منابع مالی به طور شفاف و عادلانه به سمت تولیدکنندگان است تا از این مسیر، جریان سرمایه در اقتصاد به درستی حرکت کند.

بورس های کالایی از نقاط قوت اقتصادها به شمار می روند

مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: بورس های کالا از نقاط قوت اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هستند به طوریکه این بورس ها از آزادترین و واقعی ترین بازارها در دنیا به شمار می روند؛ امروز مشاهده می کنیم که برخی کشورها به واسطه بورس های کالایی قدرتمند و توسعه ابزارهای مالی، نبض قیمت بسیاری از کالاهای مهم در سراسر جهان را در اختیار گرفته اند.

فردین آقابزرگی گفت: مهمترین هدف بورس های کالایی در همه دنیا مهیا کردن بستری شفاف و منصفانه برای کشف قیمت و معاملات عادلانه است

وی کشف قیمت عادلانه و همچنین تامین مالی سریع و ارزان صنایع را دو ویژگی مهم بورس کالا دانست و ادامه داد: بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی و تنوع دهی به ساز و کار تامین مالی صنایع می تواند جایگاه محکم تر و پررنگ تری را در اقتصاد پیدا کند و بستری برای افزایش شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها