گزارش تصویری فصل برداشت زعفران در تربت حیدریه

به اعتقاد اغلب کارشناسان حوزه کالا و محصولات کشاورزی، معاملات زعفران در بورس کالا در حال طی کردن مسیری رو به جلو است و این افق مثبت، نیازمند قویتر شدن حوزه‌هایی مانند برندیگ و ایجاد ارزش افزوده برای برداشتن گام‌هایی محکم در این راه است.

به گزارش «کالاخبر»، در این راستا، رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی توضیح داد: استقبال از معاملات زعفران در بورس کالا نشان‌دهنده موفقیت موجود در این بخش است و می توان گفت این معاملات توانسته برای بازار فیزیکی هم تا حدی اثرگذار باشد.

شریعتی مقدم افزود: بخش فیزیکی عرضه زعفران که به عنوان گواهی سپرده در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد برای تولیدکنندگان زعفران اهمیت بیشتری دارد به خصوص که پیش بینی می شود در سال های آینده با افزایش تولید رو به رو باشیم، بنابراین در معاملات آتی یا فیزیکی ممکن است بتوان با انبار کردن این محصول به تامین نقدینگی مورد نیاز برای تولید زعفران پرداخت.

وی با بیان اینکه گواهی سپرده زعفران روش مناسبی برای معاملات این محصول است، تصریح کرد: در این روش تولیدکنندگان این فرصت را پیدا می کنند تا کالای خود را در یک روندی شفاف با قیمت مشخص عرضه و به فروش برسانند. این در حالی است که بهتر است فعالیت‌هایی در این بخش مانند انجام آزمایش‌ها و غیره مقداری تسریع شود تا شاهد انجام معاملات با سرعت بیشتری باشیم.

این کارشناس بازار زعفران، شرایط نگهداری زعفران در بورس‌کالا را مناسب تر از انبارهای موجود در روستاها دانست و افزود: از آنجایی که نگهداری بهتر زعفران در حفظ کیفیت آن بسیار موثر است، بنابراین وجود انبارهای استاندارد، برای ارتقاء کیفیت محصولات مورد توجه است.

وی شرایط کارشناسان زعفران در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع در حال طی کردن روندی مثبت و اصلاحی است و به نظر می رسد که بهبود مستمری را در این بخش شاهدیم این در حالی است که با افزایش شرکت‌های کارگزاری که بتوانند کار کارشناسی انجام داده و زعفران را پذیرش کنند، می توانیم شاهد رقابت بهتر و کار کارشناسی‌تری در این بازار باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی همچنین، به ایجاد ارزش افزوده برای زعفران برای پیشرفت بازار این محصول، تاکید کرد و افزود: خرید و فروش زعفران در بورس کالا  باعث  افزایش قدرت رقابت در بازار جهانی شده است که این موضوع کمک زیادی به آینده زعفران خواهد کرد. این در حالی است که بهبود سیستم بسته بندی، ایجاد محصولات جانبی، برندینگ زعفران در مجموع کمک می کند تا محصول زعفران ارزش افزوده مناسب تری ایجاد کند. هرچند که در صنعت زعفران نسبت به اغلب محصولات مشابه مانند زیره، زرشک، کشمش و غیره، کار بیشتری در خصوص بسته بندی، تحقیقات و بازاریابی شده است

شریعتی مقدم در پایان افزود: همینکه زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی و دارویی صادرات بیشتری دارد، نشان‌دهنده سرمایه گذاری بیشتر (در زمینه بسته بندی و ایجاد محصولات جانبی) بخش خصوصی در این حوزه است و این موضوع نشان دهنده چشم انداز مثبت بازار زعفران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها