چین

چین در راستای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی خود اقدام به تشویق بانک ها جهت تسهیل در اعطای وام نموده است. با توجه به این فراخوان، بانک مرکزی چین مجبور به حفظ حداقل ذخیره احتیاطی خود بوده و اعلام کرده تا ماه آینده حداقل ذخیره احتیاطی خود را تا یک درصد کاهش خواهد داد که این کاهش طی دو مرحله در روزهای پازدهم و بیست و پنجم ژانویه انجام خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»، با این اقدام حدود ۸۰۰ میلیارد یوان معادل ۱۱۶ میلیارد دلار نقدینگی به دومین اقتصاد بزرگ دنیا که دچار کندی رشد شده و درگیر با جنگ تجاری با امریکاست تزریق خواهد شد. برخی معتقدند دلیل این اقدام چین جهت مدیریت حجم پول در گردش با توجه به فرا رسیدن سال نو چینی و تبدیل شدن نقدینگی ها به هدایا و امور مربوط به عید است اما برخی دیگر معتقدند این اقدام دولت تنها در جهت تقویت رشد اقتصادی کشور صورت گرفته است.

گفته می شود با این کار، دولت چین وارد دومین مرحله اقدامات حمایتی اقتصادی خود شده و این امر اخبار خوبی برای سرمایه گذاران با توجه به ایجاد محرک های اقتصادی است. اقتصاد چین به دنیال دو دهه رشد اقتصادی سریع هم اکنون به کندی رشد اقتصادی دچار شده است. رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ کمترین میزان رشد از سال ۱۹۹۰ بوده و پیش بینی ها برای سال ۲۰۱۹ حتی بدتر است. چین اثرات چشم انداز تاریک تجاری را احساس می کند و دولت آن در تلاش برای کنترل و مهار وام های با ریسک بالا با توجه به افزایش سریع حجم وام دهی بانک هاست. تحلیلگران می گویند افزایش محدودیت ها اقتصاد را تحت فشار قرار داده و رسیدن به ثبات اقتصادی زمان زیادی نیاز دارد. ترس از سلامت اقتصادی چین بازارهای مالی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. موضوع مهم پیش آمده در این هفته افت چشمگیر فروش محصولات شرکت اپل به دلیل رکود بوده است. 

هنوز مشخص نیست کاهش رشد اقتصادی چین تا چه مرحله ای پیش خواهد رفت و دولت تا کجا می تواند تاثیر این کندی رشد را کمتر کند. یکی از مهم ترین موضوعات در این روند سرانجام جنگ تجاری چین و امریکا در سال جدید است هرچند پکن اعلام کرده مذاکرات در جهت پایان دادان به اختلافات تجاری تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

تحلیلگران جی پی مورگان معتقدند رشد اقتصادی چین برای این کشور در اولویت است، آنها می گویند ممکن است بانک های مرکزی چین رقم ذخیره احتیاطی خود را بیشتر کاهش دهند و نقدینگی بیشتری در قالب سرمایه گذاریهای زیربنایی و یا کاهش مالیات به بازار تزریق کنند.

منبع: پایگاه خبری فولاد ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها