کشاورزی

«رابوبانک» یکی از موسسه‌های مالی تخصصی در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی با بررسی بازار ۱۵ محصول کشاورزی اعلام کرد: در حالی که محیط قیمتی محصولات کشاورزی کم نوسان باقی می‌ماند، اما تنش‌های ژئوپلیتیکی، سیستم آب و هوایی النینو و بیماری‌های موثر بر دام می‌تواند سبب بی ثباتی بازار کشاورزی در ۲۰۱۹ شود.

به گزارش «کالاخبر»، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بر این باور است که تولید جهانی گندم در فصل کشت ۲۰۱۹-۲۰۱۸ میلادی با کاهش ۴.۳ درصدی مواجه میشود. بر این اساس پیش بینی میشود، کل تولید گندم جهان به ۷۲۸ میلیون تن بالغ شود. استرالیا، چین، روسیه و ناحیه یورو از دلایل اصلی کاهش تولید گندم هستند و میتوان گفت، این کشورها دلیل اصلی کاهش تولید در چشم انداز جهانی نیز به شمار میروند. تولید در آمریکای جنوبی و شمالی با افزایش پیش بینی شده است. در عین حال برآورد میشود، مصرف جهانی گندم برای تولید غذا یک درصد بیشتر شود. با توجه به اینکه پیش بینی میشود، تولید جهانی گندم از میزان مصرف کمتر شود، بنابراین ذخایر جهانی گندم در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد داشت.

پیش بینی رابوبانک

«رابوبانک» یکی از موسسههای مالی تخصصی در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی با اشاره به عوامل تهدیدکننده ثبات قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد: سه عامل میتواند ثبات قیمتها را تحت تاثیر قرار میدهد. این بانک در گزارش سالانه خود با بررسی بازار ۱۵ محصول کشاورزی همراه با گوشت قرمز و غذاهای دریایی اعلام کرد: در حالی که محیط قیمتی محصولات کشاورزی کم نوسان باقی میماند، اما تنشهای ژئوپلیتیکی، سیستم آب و هوایی النینو و بیماریهای موثر بر دام میتواند سبب بروز بی اطمینانی در ۲۰۱۹ شود. رابوبانک با اشاره به وضعیت سویا در سال آینده بر این باور است که سویا بیشترین تاثیر را از جنگ تجاری آمریکا و چین خواهد پذیرفت، به طوری که پیش بینی این بانک نشان میدهد که واردات سویا چین به دلیل محدودیتهای تجاری به کمتر از ۹۰ میلیون تن برسد. همچنین در صورت خرید چین از دیگر نقاط، کشاورزان آمریکایی با مشکل اشباع بازار سویا مواجه خواهند شد و شاید ذخایر تا پایان سال به دو برابر سطح کنونی بالغ شود. «استفان وگل»، مدیر بخش بازار کالای کشاورزی رابوبانک در این زمینه اظهار کرد: جنگ تجاری بزرگترین تهدید برای کشاورزان به شمار میرود و از آنجا که انتظار میرود دلار در سال آینده قوی بماند، این موارد در مجموع چالشی برای بخش سویا در آمریکا خواهد بود.

با این وجود، چینیها شاید در صورت حل اختلاف ها، برای خرید بخشی از سویا از آمریکا اقدام کنند، ولی بهبود کامل در این زمینه بعید به نظر میرسد.

در عین حال رابوبانک با پیش بینی شیوع تب خوکی در آفریقا، اعلام کرد: این مساله میتواند به تولید جهانی گوشت خوک آسیب برساند و با توجه به کاهش عرضه، افزایش قیمت و واردات بیشتر این کالا، چین متحمل زیان میشود. البته داستان مشابهی برای گوشت مرغ وجود دارد، به طوری که افزایش خطر بروز آنفلوآنزای مرغی سبب نگرانی مصرف کنندگان و نوسان شدید در قیمتها خواهد شد. این بانک پیش بینی کرد، برخی بازارها به دلیل تاثیر این مسائل شاهد تغییر مصرف به سمت گوشت گاو و غذاهای دریایی خواهند بود. از طرفی، رابوبانک با اشاره به احتمال ۸۰ درصدی وقوع پدیده النینو در نیمکره شمالی تا اواخر زمستان پیش بینی کرد، این پدیده میتواند باعث بی اطمینانی بیشتر نسبت به بازار محصولات کشاورزی شود.

افزایش سطح کشت گندم و ذرت آمریکا

براساس پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، کشاورزان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ میلادی در حالی گندم و ذرت بیشتری میکارند که سطح زیرکشت سویا را کاهش خواهند داد. بر پایه این گزارش، بعد از سال ۲۰۱۹ سطح زیرکشت گندم در آمریکا کاهش خواهد یافت و هرچند در سالهای بعدی و طی دوره ۱۰ ساله تا سال ۲۰۲۸ سطح زیرکشت با افزایش مواجه خواهد شد، اما به سطح سال ۲۰۱۹ نخواهد رسید. 

در مورد ذرت، پیش بینی USDA نشان میدهد که سطح کشت برای دو سال افزایش خواهد یافت. در مورد کشت سویا هم پیش بینیها حاکی از افت سریع در سال ۲۰۱۹ و بعد از آن افزایش سطح زیرکشت تا یک دهه (تا سال ۲۰۲۸) است. سطح زیرکشت گندم آمریکا در سال ۲۰۱۹ با رشد ۶.۶ درصدی حدود ۵۱ میلیون جریب پیش بینی شده است. همچنین تولید گندم این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷.۸ بوشل در هر جریب پیش بینی شده است. از طرفی برداشت ذرت آمریکا در سال ۲۰۱۹ نیز با رشد ۴.۳ درصدی میلیون بوشل به ۸۴.۶ میلیون بوشل خواهد رسید.

کاهش صادرات ذرت آرژانتین

همچنین وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرده تولید ذرت آرژانتین در فصل کشت ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به ۴۱.۵ میلیون تن برسد که ۵۰۰ هزار تن بالاتر از برآوردهای قبلی است. همچنین پیش بینی میشود که صادرات ذرت آرژانتین در این فصل به ۲۶ میلیون تن برسد که یک میلیون تن کمتر از برآورد قبلی است. دولت آرژانتین اوایل سپتامبر برنامه جدید مالیاتی را اجرایی کرد که براساس آن برای صادرات ذرت، مالیاتی معادل ۴ پزو آرژانتین در هر دلار وضع میشود. بر مبنای قیمتهای مبادلهای در نوامبر ۲۰۱۸، میزان مالیات معادل ۱۰.۵ درصد محاسبه شد. با وجود اینکه برنامه جدید مالیاتی دارای تاثیر منفی بر بازده ذرت خواهد بود، اما سطح زیرکشت تنها مقدار کمی نسبت به برآورد قبلی کاهش خواهد داشت.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها