• ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
  • کد خبر: 21413
دالیان چین

سیزدهمین کنفرانس بین المللی روغن و دانه های روغنی اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی با همکاری و مشارکت بورس دالیان و بورس مالزی در گوانگ ژوی چین برگزار شد.

به گزارش «کالا خبر»، «وانگ فنگ های»، مدیرعامل بورس دالیان، در این رابطه ابراز داشت که بورس دالیان برنامه های گسترده ای برای ورود به طرح بزرگ تجارت جاده ابریشم و کمربند جنوب آسیا و یک بازار بین المللی برای معاملات دانه های روغنی و روغن خام براساس یوان چین دارد.

به گفته وانگ فنگ، بازار دانه های روغنی و روغن خام یکی از محصولات و قراردادهای سنتی بورس دالیان چین است. طی ۲۵ سال گذشته، بازار روغن و دانه های روغنی همواره در خط مقدم بازارهای کالایی چین قرار داشته و به بخش واقعی اقتصاد خدمات ارزنده ای ارایه نموده است.

این قراردادها از چند منظر حائز اهمیت اند: نخست اینکه قراردادهای آتی دانه های روغنی یکی از سالم ترین و بی نقص ترین بخش های بورس دالیان است که می تواند یک تحول راهبردی و بین المللی را برای این بورس به ارمغان آورد. دوم اینکه با توجه به نقش اقتصاد دانه های روغنی در چارچوب اقتصاد چین، این بخش یکی از موتورهای محرک بازار بورس دالیان و از جمله عوامل کلیدی موفقیت این بورس در تبدیل شدن به یک مرکز مبادلات قراردادهای آتی به شمار می رود. سوم اینکه بازار دانه های روغنی بستری برای کسب تجربه و توسعه بر پایه این محصول و پیشرو در نوآوری سازمانی و نهادی درخصوص قراردادهای آتی بورس دالیان بوده است. مورد چهارم نیز، این قراردادها درخط مقدم توسعه بورس دالیان قرار دارند.

به گفته فنگ، اقتصاد جهانی هم اکنون با چالش ها و نااطمینانی های روزافزونی مواجه است. به طور اخص در چین، بخش عرضه و فروش در بازار کشاورزی بورس دالیان، تغییر در الگوی تجارت سویا، استفاده از سویا به عنوان خوراک دام و سایر عوامل به طور گسترده ای بازار دانه های روغنی امسال را تحت تاثیر قرار داده اند و ضرورت ها و نیازهای جدیدی را در رابطه با ایجاد تحولات بیشتر و عمیق تری در کارکردهای بازار قراردادهای آتی دانه های روغنی و روغن خام مطرح ساخته است. در این بستر، بورس دالیان از ابتدای سال جاری، خود را با تغییرات و تحولات بازارهای نقدی و نیاز شرکت ها وفق داده و این روند بهبود و کارایی را با عمق بخشی به ابعاد این بازار تداوم بخشیده است. یکی از این اقدامات، توسعه و گسترش بازار قراردادهای اختیار دانه های روغنی، بین المللی نمودن این بازار و ایجاد و تقویت ساختاری بورسی بر پایه محصولات متنوع و بی محدودیت برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

در حوزه مدیریت ریسک و پوشش نوسانات بازار، بورس دالیان در نظر دارد نسبت به راه اندازی و ایجاد پرتفوهای سرمایه گذاری در اختیار معامله بر روی این محصولات، افزایش سفارشات معاملاتی، بهینه سازی بازارسازی در این قراردادها و همچنین افزایش معامله گران از طریق کاهش هزینه های مبادلاتی و ارتقای کارایی بازار گام بردارد.

در همین راستا، بورس دالیان در نظر دارد طی دو اقدام مهم نسبت به توسعه همه جانبه این بازار اقدام نماید؛ گام اول راه اندازی قراردادهای سویای درجه ۱، سویای دو و روغن پالم، و گام بعدی، راه اندازی قراردادهای دانه های روغنی بر پایه تسویه یوآنی برای سرمایه گذاران و مشتریان خارجی. در این راستا، تدوین مقررات جدید برای این بازار با رویکرد تسهیل حضور مشتریان خارجی و داخلی در دستور کار قرار دارد. در تکمیل این فرآیند، بورس دالیان امسال اقدام به راه اندازی "طرح تضمین درآمد کشاورزان" نموده که حدود ۳۰۰ هزار تن سویا، ۸ هزار خانوار و ۶۴ تعاونی کشاورزی را پوشش داده است. در کنار این اقدامات، طرح های دیگری همچون گسترش طرح قرارداد آتی بیمه و توسعه زمین های کشاورزی و مراکز جمعیتی روستایی در دست اجرا قرار دارد. 

مدیرعامل بورس دالیان در پایان به طرح های دیگر این بورس برای پذیرش و راه اندازی قرارداد آتی غلات تراریخته، اختیار معامله ذرت، توسعه پژوهش، راه اندازی قرارداد آتی برنج گرد، فلفل و اختیار معامله سنگ آهن اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها