• ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
  • کد خبر: 21515
بازارهای جهانی

روند صعودی قیمت نفت که در سال جدید همچنان ادامه دارد و افزایش امیدواری ها به رفع تنش های تجاری آمریکا و چین، برنامه عربستان برای کاهش پیش از پیش تولید نفت، کاهش ارزش دلار، کاهش صادرات نفت ونزوئلا و کاهش ۴ حلقه ای چاه های نفت آمریکا در مجموع رشدی هفتگی را برای قیمت نفت رقم زدند.

بهبود چشم انداز بازارهای جهانی با افزایش امیدواری ها به کاهش تنش های تجاری

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر خوش‌بینی نسبت به نتیجه جدیدترین دور مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد. وزیر بازرگانی آمریکا در این روز اعلام کرد پکن و واشنگتن می‌توانند به توافق تجاری ای دست پیدا کنند که ادامه‌دار باشد. ده‌ها مقام از چین و آمریکا به منظور پایان دادن به اختلاف تجاری سرگرم مذاکره هستند.

برنامه عربستان سعودی برای کاهش بیشتر از میزان تعهد شده این کشور نیز از دیگر عوامل تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. این افزایش قیمت تا دو روز پایانی هفته ادامه پیدا کرد اما در این روز به دنبال انتشار آمار هفتگی آمریکا قیمت نفت تحت فشار قرار گرفت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم ژانویه در رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است. همچنین طبق آمار این آژانس، ذخایر نفت ۱.۷ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۳۹.۷۴ میلیون بشکه رسید، اما هم‌چنان بالاتر از میانگین فصلی ۴۳۵ میلیون بشکه در پنج سال گذشته است. ذخایر بنزین آمریکا نیز ۸.۱ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۲۴۸.۱ میلیون بشکه رسید که بزرگترین افزایش هفتگی از دسامبر سال ۲۰۱۶ بود. در روز پایانی هفته قیمت نفت تحت تاثیر افزایش نگرانی ها نسبت به چشم انداز رشد اقتصادی جهان ابتدا نزولی بود اما با انتشار گزارش هفتگی بیکرهیوز و کاهش ۴ حلقه ای چاه های نفت آمریکا شاهد افزایش اندک قیمت ها بودیم.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، میانگین قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در دو سال آینده را چهار دلار نسبت به پیش‌بینی دسامبر خود پایین برد و قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۶۷ دلار در هر بشکه بالغ خواهد شد که دو دلار کمتر از قیمت‌های پیش‌بینی شده در ژوئن است. بانک جهانی همچنین در دورنمای اقتصادی جهانی خود نرخ مورد پیش‌بینی برای رشد اقتصاد جهانی را ۰.۱ درصد کاهش داده و به ۲.۹ درصد رساند که به دلیل کاهش در فعالیت تولیدی و تجارت و همچنین جنگ‌های تجاری بود. شرکت گلدمن ساکس نیز با اشاره به شکل گیری مجدد مازاد عرضه و تداوم رشد تولید شیل آمریکا، قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را کاهش داد و بانک آمریکایی مورگان استنلی نیز هشدار داده است اگر اوپک کاهش تولید نفت را آن طور که وعده داده است، حفظ نکند قیمت نفت برای مدت طولانی پایین خواهد ماند.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

آمارهای اقتصادی چین و آمریکا شروعی منفی را برای فلزات رقم زد

رشد شاخص ها در بازارهای بورس جهان، افزایش امیدواری ها نسبت به کاهش تنش های تجاری، تداوم نگرانی ها نسبت به چشم انداز رشد اقتصادی دنیا و کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا این هفته نیز مهم ترین عوامل اثرگذار بر قیمت فلزات اساسی بودند و در مجموع مس و سرب هفته ای افزایشی و روی و آلومینیوم هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشتند. در هفته گذشته پس از آن که ترامپ اعلام کرد مکالمه تلفنی طولانی و بسیار خوبی با رئیس جمهور چین در مورد حل اختلافات داشته داشته است امیدواری ها نسبت به پایان جنگ تجاری افزایش یافت. مذاکرات این دو کشور در در هفته گذشته شروع شد و با توجه به پیشرفت مذاکرات یک روز تمدید شد و ترامپ نیز اعلام کرد که از روند مذاکرات راضی است. دیگر عامل اثرگذار بر قیمت کامودیتی ها کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا بود. پس از آن که ترامپ اعلام کرد تا زمانی که مجلس نمایندگان با بودجه درخواستی او برای ساخت دیوار مرزی موافقت نکند، دولت را تعطیل خواهد کرد شاهد کاهش ارزش شاخص دلار در مقابل سایر ارزها هستیم. در هفته گذشته وی اعلام کرد تعطیلی دولت می تواند ماه ها به طول بینجامد و وی در صورت لزوم اقدام به اعلام وضعیت اضطراری در کشور خواهد کرد.

عامل دیگری که فشارها بر شاخص دلار را افزایش داده است کاهش چشم انداز رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری است.  نگرانی از چشم انداز اقتصادی چین همچنان ادامه دارد و با توجه به تاثیر بسیار زیادی که این کشور بر بازار کامودیتی ها دارد، این نگرانی ها خبری خوب برای کامودیتی ها تلقی نخواهد شد. در این هفته اعلام شد که شاخص بهای تولیدکننده برای ششمین ماه متوالی کاهشی بوده و در ماه دسامبر تنها ۰.۹ درصد رشد کرده و با انتظار ۱.۶ درصدی بازار، فاصله زیادی دارد.

در هفته گذشته معدن گراسبرگ اندونزی که دومین معدن مس دنیا به شمار می رود اعلام کرد به منظور ورود از بخش روباز به زیرزمینی می کند خود را آماده تعطیلی ۳ ساله خواهد کرد و صادرات کنسانتره مس این معدن طی سال ۲۰۱۹ افت ۸۳ درصدی خواهد داشت. این مسئله در کنار تداوم کاهش موجودی انبار بورس فلزات شانگهای موجب رشد قیمت مس شده است. در مورد فلز آلومینیوم طرح سنا برای عدم اجازه به دونالد ترامپ برای لغو تحریم های روسال روسیه نیز به کمک این فلز نیامد و تداوم افزایش موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن کماکان موجب کاهش قیمت این فلز در بازارهای جهانی شده است.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی ، کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها