گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۷-۹۶ را ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با وجود افزایش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت گندم نسبت به سال زراعی ۵۵-۵۶، اما عملکرد، ۲۹۰ درصد در هکتار افزایش یافته است که این امر بیانگر مجموع اقدامات فنی و افزایش عملکرد در واحد سطح اتفاق افتاده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل اسفندیاری پوراظهار کرد: در مقایسه سطح زیر کشت گندم با سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در حالی در سال زراعی ۵۶- ۵۵، مجموع سطح زیرکشت گندم ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار و تولید ۴ میلیون و ۷۲ هزار تن بود، که در سال زراعی ۹۷-۹۶، تولید گندم به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

او متوسط عملکرد گندم در سال ۵۶- ۵۵، را ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و افزود: با وجود جمعیت ۳۵ میلیون نفری در سال ۵۵-۵۶، یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن، معادل ۳۰ درصد تولید داخل، گندم به کشور وارد می شد، در حالیکه در سال زراعی ۹۷-۹۶، علی رغم رشد جمعیت به حدود ۸۲ میلیون نفر، نیازی به واردات نداریم.

به گفته اسفندیاری پور، با وجود افزایش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت نسبت به ۴۰ سال اخیر، تولید گندم حدود ۳۵۳ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول، سطح زیر کشت گندم در سال زراعی۹۷-۹۶ را ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با وجود افزایش ۱۲ درصدی  سطح زیر کشت گندم نسبت به سال زراعی ۵۵-۵۶، اما عملکرد، ۲۹۰ درصد در هکتار افزایش یافته است که این امر بیانگر مجموع اقدامات فنی و افزایش عملکرد در واحد سطح اتفاق افتاده است.

مجری طرح گندم ادامه داد: طی ۴۰ سال اخیر، متوسط مجموع گندم آبی و دیم از ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار به ۲ هزار و ۴۸۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

به گفته او، با توجه به وضع مطلوب مزارع گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷، انتظار می‌رود که کل نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین شود تا همچنان از واردات بی نیاز شویم.

درآمد کشاورزان با سال‌های قبل از انقلاب قابل قیاس نیست

مجری طرح گندم با اشاره به عوامل موثر در کیفیت گندم تولیدی گفت: عوامل موثری همچون رقم، محیط و مدیریت مزرعه در کیفیت گندم بسیار اثر گذار است. ناگفته نماند که گندم‌های استان خوزستان، گلستان، دشت عباس استان ایلام، جنوب فارس، جنوب کرمان، مازندران و دشت مغان استان اردبیل جز گندم‌های ممتاز و درجه یک دنیا هستند.

او ادامه داد: گندم‌های تولیدی کشور براساس استانداردهای ۱۰۴ جزء گندم‌های مطلوب در دنیا به شمار می‌رود چرا که طبق استاندارد ۱۰۴ گندم تولیدی بالای ۱۲ درصد پروتئین درجه یک، بین ۱۱ تا ۱۲ درصد درجه دو و گندم‌های ۱۰ تا ۱۱ درصد درجه سه هستند که تمامی این گندم‌ها برای مصرف انسانی و گندم‌های درجه ۴ برای مصرف غیر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل افزایش تولید گندم در سال‌های اخیر گفت: طی سال‌های گذشته اقدامات فنی در افزایش تولید گندم در داخل مزارع بسیار تاثیر گذار بود، به طوریکه در سال زراعی ۹۷-۹۶ میزان سن زدگی به کمتر از ۳ دهم درصد رسیده که این امر بیانگر کیفیت بالای محصول تولیدی است.

برنامه‌ای برای صادرات نداریم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت صادرات گندم طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در طرح خودکفایی گندم تا پایان برنامه ۱۴۰۵، تنها تامین نیاز داخل و چند درصد بیشتر برای ضریب اطمینان در دستور کار است و به سبب نبود مزیت، برنامه‌ای برای صادرات تعریف نکرده‌ایم.

به گفته او، براساس برآوردهای اولیه تا سال ۱۴۰۵، سالانه حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا  ۱۵ میلیون تن گندم براساس سرانه مصرف متناسب با رشد جمعیت باید در داخل تولید شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به آنکه کشاورزی همانند سایر بخش‌ها در دنیا حتی کشورهای توسعه یافته اقتصادی نیست، از این رو پرداخت یارانه و سوبسید باید متناسب با نیاز کشاورزان پرداخت شود که اگر بخواهیم حمایت از کشاورزان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، حمایت کمتری از تولیدکنندگان داخلی انجام داده‌ایم.

به گفته اسفندیاری پور، توسعه کشاورزی و تولید محصولات پایدار در این بخش مستلزم حمایت بیشتری از کشاورزان است چرا که تمامی کشورهای صنعتی دنیا، ابتدا کشاورزی را به سبب بحث امنیت غذایی توسعه داده‌اند و سپس به سراغ دیگر بخش‌های اقتصادی رفته‌اند.

او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، قیمت تضمینی بیش از پیش باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، افزود: توجه هر چه بیشتر مسئولان به بحث خرید تضمینی گندم، مایه دلگرمی بیشتر کشاورزان است تا بتوانند با اطمینان بیشتری به تولید محصولات اساسی ادامه دهند.

اختصاص ردیف اعتباری جداگانه برای بخش گندم

اسفندیاری پور گفت: از دولت انتظار می‌رود که قیمت گندم را متناسب با هزینه‌های تولید افزایش دهد تا کشاورزان با میل و رغبت بیشتری به امر تولید بپردازند. انتظار می‌رود که در بودجه سال آینده، حداقل برای خرید ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن گندم، اعتبار مناسبی در نظر گرفته شود تا مطالبات به موقع پرداخت شوند.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه برداشت نوبرانه گندم برای سال زراعی جدید اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود، افزود: با توجه به شرایط مناسب جوی انتظار می‌رود که سال خوبی برای تولید گندم داشته باشیم تا همچنان دست روی سفره گندم و نان ایرانی دراز شود.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضرورت اختصاص ردیف اعتباری جداگانه برای بخش گندم در بودجه سال آینده گفت: از سال ۹۴، ردیف اعتباری بخش گندم از بودجه حذف شد که مجددا از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که برای حمایت از کشاورزان و نقش بالای محصولات آنها در امنیت غذایی، ردیف اعتباری جداگانه‌ای در نظر بگیرند تا با اجرای پروژه‌های فنی گندم بتوان شاهد پایداری و عمق بخشیدن به تولید بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها